Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Modda APC box

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431

    Modda APC box

    Hej

    Det är så att går sista året på Gymnasiet och då ska man ju göra ett projektarbete då satt jag och funderade på om man kan modda en APC box på följande vis OBS detta har jag bara en tanke. jag har ett par 14pin APC boxar liggandes så jag tänkte om man kan fixa så F potten (är det inte den man ställer laddtrycket med?)så man byter ut den befintliga till en större med en ratt på typ som man drar en sladd ifrån APC boxen och fram till Instrument panelen går det att göra så?

    som sagt det är bara en tanke jag fick och är tacksam för era kommentarer om det går eller inte.
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    1 729
    Ja det ska väl inte vara några problem... Bara att löda fast kablar som en förlängning från kretskortet i boxen och koppla in en lämplig potentiometer, är väl gjort på nån timma...

    Ska man vara riktigt seriös kanske man bör räkna på motstånd och förluster i kablarna också men jag är långt ifrån en elektriker så jag vet inte riktigt om det spelar någon roll på så pass korta avstånd det handlar om...

    Däremot att F-potten är den man ställer laddtrycket på är väl lite av en sanning med modifikation. Läs gärna hela denna tråd så du blir införstådd i hur APC-systemet arbetar och lycka till med projektet!

    Mvh
    /Martin

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Lidköping
    Inlägg
    162
    jag undrar vilken F-poten är... mr.Danne du kanske vet det ?

  4. #4
    STCS Styrelse,
    Sekreterare
    Mr_Lööfs avatar
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    5 121
    Medlem#
    6234

    Re: Modda APC box

    Citat Ursprungligen postat av mr.Danne
    Hej

    Det är så att går sista året på Gymnasiet och då ska man ju göra ett projektarbete då satt jag och funderade på om man kan modda en APC box på följande vis OBS detta har jag bara en tanke. jag har ett par 14pin APC boxar liggandes så jag tänkte om man kan fixa så F potten (är det inte den man ställer laddtrycket med?)så man byter ut den befintliga till en större med en ratt på typ som man drar en sladd ifrån APC boxen och fram till Instrument panelen går det att göra så?

    som sagt det är bara en tanke jag fick och är tacksam för era kommentarer om det går eller inte.
    Har en undran.. Detta projektet tar ju inte 100 timmar att göra... Ska du göra detta så du är ledig den dag du har PA som lektion.. Är 19 så ja vet hur där är när man går sista året..
    Min bil på garaget.org
    Tacka Fan för det! Du har ju tankat 95!
    NOTGIVEAFUCKGETSHITDONENEVERBEORDINARY

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431
    Mr_Lööf: nja har tänkt att man ska göra en plåt man sätter själva potentiometern i och eventuellt även en spikdiod och en laddtrycksmätare så ska nog få ihop endel timmar på det men 100h lär det ju inte bli men där vi går behöver det inte nödvändigtvis vara precis 100h enligt läraren bara vi gör ett bra jobb med planering och loggbok och sånt så går det bra sen att det är 100h avsatt är ju för en del måste ha det så förstod jag iaf min lärare.

    nån som har nån ide vad man ska ha för potentiometer och kabel med mera?
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 650
    Citat Ursprungligen postat av mr.Danne
    Mr_Lööf: nja har tänkt att man ska göra en plåt man sätter själva potentiometern i och eventuellt även en spikdiod och en laddtrycksmätare så ska nog få ihop endel timmar på det men 100h lär det ju inte bli men där vi går behöver det inte nödvändigtvis vara precis 100h enligt läraren bara vi gör ett bra jobb med planering och loggbok och sånt så går det bra sen att det är 100h avsatt är ju för en del måste ha det så förstod jag iaf min lärare.
    det är precis så det fungerar... svängde ihop min vattenkylning på kanske 20 timmar effektiv tid... fick MVG för det...

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431
    ERnsT: vattenkylning till vad? turbo? vad går/gick du för program?
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 685
    Vattenkylning till dator troligtvis.....

    Ta annars tillvara på den tid ni får i skolan till egna byggen!
    Gör något som du lär dig på.

    Vad läser du för linje?

    Bygg något annat till bilen.
    Digital laddtrycksgivare, avgastemperaturmätare, varvräknare.....
    Man lär så länge man lever.

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Avesta
    Inlägg
    431
    Jag går El/Automation alltså tryck & pys men vi får välja ganska fritt bara det är med el och sånt. Någon som har en ide vad man kan göra som har med El att göra?


    EDIT: helst inget jävligt svårt och dyrt att göra
    //Danne
    Saab 9-5 Aero
    Saab 9000 2,3T Classic

Liknande ämnen

  1. Modda DI-kassett
    Av Martin 2445 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-07-07, 16:58
  2. modda på 9-3 ss aero
    Av alex_svenne i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-12-19, 21:14
  3. modda apc åt mig...
    Av jimmyjim i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-03-29, 23:51
  4. Modda BTR..
    Av kadett_t16 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2005-11-19, 11:39

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •