Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: Beteckning på turbo GAR TB0251

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    95

    Beteckning på turbo GAR TB0251

    Vad tyder dom GAR TB0251. Antar att det inte er tilfälligt nummer utan tyder något. Öm jag skulle införskaffa en turbo med bättre respons, vilken skall jag da välja. Jag antar att denna turbon e gammal. Den suttit på en psa diesel

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Vilken bil ska den sitta på?
    Hur mycket effekt ska den pumpa för?
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    95
    Den suttit på en 2,1 liter XM tdi. När jag ändå har två stycken turbos, så funderade jag på att montera om . Saaben 9000 och Citroen. Den räcker ge bra tryck på min diesel, men responsen från botten e lite trög tycker jag. Den ger maks tryck vid ca 2000varv. Derför tänkte jag att ta från citroen den gamla turbon, og sätta dit på saaben, og derefter finna en bättre turbo til dieselbilen. Vilken turbo ville tex ge bättre bottendrag på dieseln. Någon som vet?

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Ja, vilken 9000 är det du har utöver just 9000, det finns flera olika turbos till den. Mest troligt är dieselturbon mindre än den som sitter på saaben och skulle kunna ge bättre bottendrag.
    Men det verkar rätt idiotiskt i övrigt om man så säger. Din saab är ju byggd för den turbo som sitter där och om du smackar dit en mindre turbo kommer saaben få väldigt svårt att andas ut sina avgaser när du varvar.
    Detta kan leda till laddtrycksfall och övervarkning/överhettning av turbon.
    Det är inte bra!!!

    En annan aspekt på det hela är att om du tar ut mer vrid med ännu lägre varv, kommer din växellåda förmodligen inte hålla särskilt länge!!

    En tredje sak jag kommer på är att dieselturbon kanske inte ens har nån wastegate, för många dieslar saknar sånna. Detta skulle innebära att du får mycket övertryck och antingen skjuter nån slang, eller skjuter motorn....
    Och det är ju inte alls bra....

    Men du kanske menar på något annat sätt? Lyckades inte riktigt tyda ditt inlägg.

    //jon
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    95
    Nu e min dieselturbo med wastegate. Den har tryckreglering som nu står på 0,9bar, men endå upp til 1,6 bar funkar den bra. Och dieseln har ju varvtalsstopp på 5000varv, vilket e högt för en diesel. Jag jobbar med det här för att min diesel jobbar rätt tungt på låga varv. När jag drar husvagn i 80 så har jag 1800varv i 5an. D e just på gränsen av där turbon börjar ladda. Samtidigt har min gamla 88 9000 turbo en ännu trögare turbo. Jag tänkte å flytta över min gamla från XMen till 9000, och därefter montera inn en mer moderna turbo, som spinner lite lättare.

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Nyköping
    Inlägg
    551
    Jag tror ändå att det kan bli problem med för litet avgashus till din 9000, men det är klart att det går att testa om det funkar.
    Men kom ihåg att börja ställa in grundladd på 0,4 bar eller vad det skall vara.
    Sedan kan du ju köra med GLT med laddtrycksmätare och se hur trycket förändras vid högre varv och belastning, det skall definitivt inte öka, då är det för trångt i turbo/wastegate.

    En bra ide är ju att jämföra storleken mer nogrant på de två turbosarna och fråga nån mer insatt hurvida "transplantation" är möjlig.

    //jon
    9000 2.3T -98 Steg 3
    "The blind shall see! The lame shall walk! The short shall tall! Forks for all!"

Liknande ämnen

  1. F40 beteckning
    Av RonnyO i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-07-09, 22:36
  2. Beteckning (9-3 2.0TS) NG9-3
    Av Rickard i forum Allmänt
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2011-04-29, 14:01
  3. beteckning T7 osv
    Av dalamala i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2008-03-19, 21:30
  4. [LÖST] Beteckning på TD04 turbo
    Av JAS-95 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-02-10, 17:09

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •