Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: TS Motor

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    43

    TS Motor

    Slog en pling till ts motor idag. Deras firma ligger en stenkast därifrån jag bor så jag fundera på att trimma min 9-3 Aero där. Men dem andvänder unichip, och jag läste inte alltför positiva saker om det här på forumet.
    Frågade dem hur det går till när dem trimmar, dem kör bilen på rullande landsväg och justerar bilen efter det. Det hela går på 9500 kr. Är det värt det? Man vet ju att man får rätt antal hästar i och med att bile bromsas både före och efter. Det skulle ge 22-25 % mer effekt. Ungefär vad en vanlig chipning ger.
    Ingen som har erfarenhet av denna sortens trimning i sin bil?

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523

    Re: TS Motor

    Citat Ursprungligen postat av ArneAnka
    Slog en pling till ts motor idag. Deras firma ligger en stenkast därifrån jag bor så jag fundera på att trimma min 9-3 Aero där. Men dem andvänder unichip, och jag läste inte alltför positiva saker om det här på forumet.
    Frågade dem hur det går till när dem trimmar, dem kör bilen på rullande landsväg och justerar bilen efter det. Det hela går på 9500 kr. Är det värt det? Man vet ju att man får rätt antal hästar i och med att bile bromsas både före och efter. Det skulle ge 22-25 % mer effekt. Ungefär vad en vanlig chipning ger.
    Ingen som har erfarenhet av denna sortens trimning i sin bil?

    I min värld så är "piggyback-system" egentligen bara intressanta när det av någon anledning är för svårt eller för dyrt att mickla med bilens originalsystem, och att ett totalt byte till ett helt annat styrsystem inte är ekonomiskt försvarbar eller besiktningsbart t ex.

    Unichip är just ett sådant "piggyback" vilket i klartext innebär att man kopplar in ett extra system (unichip) på bilens ordinarie kabelstammar och styrsystem. Sedan kan detta extra system manipulera de signaler som går till och ifrån bilens ordinarie styrsystem för att få det ordinarie styrsystemet att tro att det är ett lägre laddtryck i insuget än det faktiskt är t ex.

    Man kan säga att det är ett "parasitsystem" som lurar och manipulerar det riktiga styrsystemet för att få ut mer effekt.

    Nu har ju du en modern SAAB som har ett mycket bra och kompetent styrsystem redan som original. Dessutom så är det inga problem att skaffa nya styrprogram till det som funkar utan en massa yttre manipulation.

    Jag skulle starkt råda dig till att välja bort Unichip och istället skaffa ett trimprogram till det ordinarie styrsystemet.


    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  3. #3
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    Precis som Tony säger så har ett Unichip absolut ingenting alls i en modern Trionic-Saab att göra.

    Det finns alldeles alldeles utmärkta steg 1-3-trim till din bil hos alla etablerade saabtrimmare i Sverige:

    Maptun
    Nordic
    BSR
    Speedparts
    SQR

    Ring runt och fråga och du kommer att märka att du för mindre pengar (de flesta av nedanstående erbjuder rabatt till våra klubbmedlemmar) får ett beprövat och bra trim som ger 260-280 hk sisådär (beroende på firma och trimsteg).

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    724
    Medlem#
    3309
    Känner en som trimmade sin 9-3 aero där med unichip, han blev inte alls nöjd så han lämnade tillbaka det och chippade riktigt istället.
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Skåneland
    Inlägg
    43
    Okej, får väl fixa genom speedparts då istället, får rabatt där ju. Tack för varningarna.

Liknande ämnen

  1. Motorbyte 9000 2,3t lång- till kortmotor
    Av Tommy 99 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-05-13, 10:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •