Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Ang turbokonventering (Saab 900og)

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4

    Ang turbokonventering (Saab 900og)

    Har en Saab 900 86:a, med förgasare.

    Skulle vara bra om någon skrev en ungefärlig kostnad för att turbokonventera den!
    Vet inte om det finns möjligthet att köra på förgasarmatad turbo?

    Om det nu är så att kostnaderna blir bra mycket högre än bilens värde..
    ..har ni då tips på lite annat småpill som jag kan göra för att få upp lite mer kraft i den i alla fall?

    Får be om ursäkt ifall frågan redan är besvarad, men jag har sökt som en dåre.
    I´d rather be flying!

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 421
    Enklast är att köpa en skrotfärdig turbo bil och flytta över allt du behöver.
    Enklast och nog billigast.
    Sök på Popeye och kolla in hans hemsida. Han har konverterat en 900 i till en T16 som går hyggligt...
    /Henrik

  3. #3
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Ja det blir nog billigare att köpa en donatorbil.

    Du måste ju även byta bränsletanken och elsystemet.

  4. #4
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Välkommen hit! Här kommer du hitta eller få svar på de flesta frågor du har angående bilar i allmänhet. Men SAAB är ju bäst så.
    En grej bara är att du skriver bra topics, som den du har till den här tråden till exempel tyckte jag var väldigt bra.
    En grej till: Ironin kan hagla på det här forumet men det är i 98% med glimten i ögat.

    Vad jag har förstått så kan det skita sig att regga en bil med motor som är ombyggd från sugmotor till överladdad. Men jag är inte helt spiksäker på det. Kolla det först. Billigast i alla fall blir nog att köpa en turbobil och använda som donatorbil. Det blir i alla fall garanterat det enklaste, om du inte ara sätter en turbo mellan förgasaren och insuget. Men då har du genast en hel hög med andra problem...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  5. #5
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Vad jag har förstått så kan det skita sig att regga en bil med motor som är ombyggd från sugmotor till överladdad. Men jag är inte helt spiksäker på det. Kolla det först.
    Nädå det är inga problem!

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Välkommen hit! Här kommer du hitta eller få svar på de flesta frågor du har angående bilar i allmänhet. Men SAAB är ju bäst så.

    Tackar! Japp, har naturligtvis redan fattat att SAAB är bäst

    Hittade den intressant sak på blocket:

    http://www.blocket.se/view/5919499.htm? ... c=1&city=0

    Kan detta vara någonting att bygga ifrån?
    I´d rather be flying!

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Söderköping
    Inlägg
    737
    [quote=Mathias!][quote="mågis":3o4c8rz3]Välkommen hit! Här kommer du hitta eller få svar på de flesta frågor du har angående bilar i allmänhet. Men SAAB är ju bäst så. [/quote]


    Tackar! Japp, har naturligtvis redan fattat att SAAB är bäst

    Hittade den intressant sak på blocket:

    [url="http://www.blocket.se/view/5919499.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0"]http://www.blocket.se/view/5919499.htm? ... c=1&city=0[/url]

    Kan detta vara någonting att bygga ifrån?[/quote:3o4c8rz3]

    verkar som en vettig donator bil till bra pris
    >>Saab 9-5 SC Aero -04<< |
    Sålda --> 9-5 2,3t -98 -- 900 T8 -84 -- 9-5 2.3T -03
    Nissan Cherry T -84 -- Nissan 200sx rs13 -89 -- Honda Civic Type-R -16

  8. #8
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    [quote=Mathias!][quote="mågis":3oxeipcp]Välkommen hit! Här kommer du hitta eller få svar på de flesta frågor du har angående bilar i allmänhet. Men SAAB är ju bäst så. [/quote]


    Tackar! Japp, har naturligtvis redan fattat att SAAB är bäst

    Hittade den intressant sak på blocket:

    [url="http://www.blocket.se/view/5919499.htm?caller=gbl_s&l=0&c=1&city=0"]http://www.blocket.se/view/5919499.htm? ... c=1&city=0[/url]

    Kan detta vara någonting att bygga ifrån?[/quote:3oxeipcp]

    Skall du ändå konvertera så skulle jag rekomendera T16 i stället för T8

  9. #9
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Vad jag har förstått så kan det skita sig att regga en bil med motor som är ombyggd från sugmotor till överladdad. Men jag är inte helt spiksäker på det. Kolla det först.
    Nädå det är inga problem!
    Men hur ska man få tag i plåtar (klistermärken) med tillåtna avgasutsläpp och sådant då om det bara är att bygga?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  10. #10
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    [quote=mågis]
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av "mågis":rdnfqagy
    Vad jag har förstått så kan det skita sig att regga en bil med motor som är ombyggd från sugmotor till överladdad. Men jag är inte helt spiksäker på det. Kolla det först.
    Nädå det är inga problem!
    Men hur ska man få tag i plåtar (klistermärken) med tillåtna avgasutsläpp och sådant då om det bara är att bygga?[/quote:rdnfqagy]

    Gå till saab och beställ 10-7539679 sedan klistrar du på den på vä framskärm.
    Sedan är det bara att skruva i en B202 motor från M88 utan kat

    Ladda sedan hem PDF filen med nödvändiga papper som du fyller i och tar med till en Auktoriserad Saabverkstad. De gör då en komponentkontroll och skickar in papper till Saab som godkänner detta och skickar dig ett avgasintyg som du tar med till SBP, de gör i sin tur en regbesiktning på bilen om allt är som det skall. Du kan nu glatt gasa vidare i din nu mycket snabbare bil

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Tänkte bara på en sak mitt upp i allt..
    Lager och packingar m.m, hur tror ni det står sig med laddtryck?
    Har ju inte tänkt att ladda nåra jättemängder, men kan det ändå vara lämpligt att byta?


    EDIT: Tackar för den infon Rickard, nu känns det ju relativt säkert på det hållet i alla fall!
    I´d rather be flying!

  12. #12
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    Citat Ursprungligen postat av Mathias!
    Tänkte bara på en sak mitt upp i allt..
    Lager och packingar m.m, hur tror ni det står sig med laddtryck?
    Har ju inte tänkt att ladda nåra jättemängder, men kan det ändå vara lämpligt att byta?


    EDIT: Tackar för den infon Rickard, nu känns det ju relativt säkert på det hållet i alla fall!
    Vad jag förstår på dig så har du tänkt turbokvertera din befintliga motor?
    Det skulle jag avråda dig från då det är betydligt mycket lättare att få till bränslsystemet, tändsystemet och regbesiktningen om du plockar allt befintligt från en turbobil.

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    4
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Vad jag förstår på dig så har du tänkt turbokvertera din befintliga motor?
    Det skulle jag avråda dig från då det är betydligt mycket lättare att få till bränslsystemet, tändsystemet och regbesiktningen om du plockar allt befintligt från en turbobil.

    Jo grundtanken var ju att konvetera MIN motor, men så som du säger det så blir ju allt betydligt lättare med allt nytt ifrån en turbobil.
    I´d rather be flying!

  14. #14
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    [quote=Rickard]
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av "mågis":2bomd459
    Vad jag har förstått så kan det skita sig att regga en bil med motor som är ombyggd från sugmotor till överladdad. Men jag är inte helt spiksäker på det. Kolla det först.
    Nädå det är inga problem!
    Men hur ska man få tag i plåtar (klistermärken) med tillåtna avgasutsläpp och sådant då om det bara är att bygga?
    Gå till saab och beställ 10-7539679 sedan klistrar du på den på vä framskärm.
    Sedan är det bara att skruva i en B202 motor från M88 utan kat

    Ladda sedan hem PDF filen med nödvändiga papper som du fyller i och tar med till en Auktoriserad Saabverkstad. De gör då en komponentkontroll och skickar in papper till Saab som godkänner detta och skickar dig ett avgasintyg som du tar med till SBP, de gör i sin tur en regbesiktning på bilen om allt är som det skall. Du kan nu glatt gasa vidare i din nu mycket snabbare bil [/quote:2bomd459]

    Och denna B202 är då en sugmotor eller en överladdad motor?
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  15. #15
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 169
    [quote=mågis][quote=Rickard]
    Citat Ursprungligen postat av "mågis":2fihb66u
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av "mågis":2fihb66u
    Vad jag har förstått så kan det skita sig att regga en bil med motor som är ombyggd från sugmotor till överladdad. Men jag är inte helt spiksäker på det. Kolla det först.
    Nädå det är inga problem!
    Men hur ska man få tag i plåtar (klistermärken) med tillåtna avgasutsläpp och sådant då om det bara är att bygga?
    Gå till saab och beställ 10-7539679 sedan klistrar du på den på vä framskärm.
    Sedan är det bara att skruva i en B202 motor från M88 utan kat

    Ladda sedan hem PDF filen med nödvändiga papper som du fyller i och tar med till en Auktoriserad Saabverkstad. De gör då en komponentkontroll och skickar in papper till Saab som godkänner detta och skickar dig ett avgasintyg som du tar med till SBP, de gör i sin tur en regbesiktning på bilen om allt är som det skall. Du kan nu glatt gasa vidare i din nu mycket snabbare bil [/quote:2fihb66u]

    Och denna B202 är då en sugmotor eller en överladdad motor?[/quote:2fihb66u]

    Givetvis en turbomotor.

  16. #16
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 637
    [quote=Rickard][quote=mågis]
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av "mågis":39clkk37
    Citat Ursprungligen postat av Rickard
    Citat Ursprungligen postat av "mågis":39clkk37
    Vad jag har förstått så kan det skita sig att regga en bil med motor som är ombyggd från sugmotor till överladdad. Men jag är inte helt spiksäker på det. Kolla det först.
    Nädå det är inga problem!
    Men hur ska man få tag i plåtar (klistermärken) med tillåtna avgasutsläpp och sådant då om det bara är att bygga?
    Gå till saab och beställ 10-7539679 sedan klistrar du på den på vä framskärm.
    Sedan är det bara att skruva i en B202 motor från M88 utan kat

    Ladda sedan hem PDF filen med nödvändiga papper som du fyller i och tar med till en Auktoriserad Saabverkstad. De gör då en komponentkontroll och skickar in papper till Saab som godkänner detta och skickar dig ett avgasintyg som du tar med till SBP, de gör i sin tur en regbesiktning på bilen om allt är som det skall. Du kan nu glatt gasa vidare i din nu mycket snabbare bil
    Och denna B202 är då en sugmotor eller en överladdad motor?[/quote:39clkk37]

    Givetvis en turbomotor.[/quote:39clkk37]

    Just det. Inte en sugmotor som konverterats till turbomotor. Det är det som jag har hört att det kan bli problem med...
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

Liknande ämnen

  1. Svar: 6
    Senaste inlägg: 2008-08-15, 17:04
  2. C-lås SAAB 900OG 2.1 -93
    Av mågis i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-01-17, 00:29

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •