Resultat 1 till 13 av 13

Ämne: Oljeläckage SAAB 99 -83

  1. #1

    Oljeläckage SAAB 99 -83

    Hej!
    Har ingen turbo på bilen, men tänkte passa på att fråga här ändå, antar att en hel del erfarenhet finns här.. Jag har en SAAB 99 -83 (2,0 H-motorn, 100 hk) som läcker olja i bakkant av motorn under/efter körning.

    Till saken hör att jag numera kör på helsyntetisk olja, men har hört att detta kan lösa upp gammal skit och få en tidigare tät motor att börja läcka. Är det nån som har erfarenhet av detta och hjälper det isåfall att byta till en sämre mineralolja för att få den att "klegga" igen och sluta läcka?

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    södertälje
    Inlägg
    504
    tippar på att det är vevaxel tätningen.

    tror att du måste lyfta motorn lite för att byta den.

  3. #3
    Men kan det inte ha med oljan att göra? Jag har inte stenkoll på när den började läcka, men det skulle kunna ha varit i samband med att jag gick från mineralolja till syntet.

  4. #4
    Hej

    Det sägs att man ska ALDRIG gå upp från mineral till helsyntet pga bl.a. risker för läckage.
    Prova och byt tillbaka till mineral och se vad som händer-skulle det nu fortsätta så prova Omegas tillsats som ska "mjuka" upp gammla tätningar minns dock ej art nr skulle detta funka så är det lite enklare än att måsta byta vevaxeltätningen-håller med putteturbo det är den som läker.


    Mvh Jonas

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Marieholm.
    Inlägg
    322

    Oljeläcka.

    Jag skulle tippa på att det är oringen som ligger i locket till oljepumpen. Den blir hård som en hockeypuck när bilen är några år gammal och spricker lätt.
    Vet inte om man kommet åt att byta den på en 99:a men på en 900 går det att byta den med motorn i bilen och flinka fingrar.
    §6.2 Signaturer får ha maximalt vara fyra rader

  6. #6
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 576
    Det går INTE på en SAAB 99 eller en SAAB 90. Det är knappt att man kan byta generatorem på dom, så tight är det mellan remhjul och torpedvägg
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    13784
    Citat Ursprungligen postat av Martin C
    Men kan det inte ha med oljan att göra? Jag har inte stenkoll på när den började läcka, men det skulle kunna ha varit i samband med att jag gick från mineralolja till syntet.
    VARFÖR lägger du ut en massa extra pengar på en syntetolja, i en gammal 100-hästars sugmotorbil med förgasare? Detta är att TOTALT kasta pengar i sjön!
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2004
    Ort
    Sollefteå
    Inlägg
    126
    Är det fel att vara noggrann med olja på en äldre eller mindre värd bil? Får väl vara rädd om en sådan om man vill?! Så kom inte och säg att det är totalt att kasta pengarna i sjön
    99T16 som byggs vidare på....
    http://www.garaget.org/?car=20346

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 248
    Citat Ursprungligen postat av putteturbo
    tippar på att det är vevaxel tätningen.

    tror att du måste lyfta motorn lite för att byta den.
    Årsmodell 83 har ju inpressning i torpeden för H-motorn. Borde finnas plats att byta utan att lossa motorn.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  10. #10
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 248
    Gör som en kamrat till mig. Plocka ur mattorna mot torpeden och såga hål i plåten för åtkomst. Han menade att det gick fortare att såga och svetsa än att håll apå att lyfta motor. Låter som jänkarna skall laga sina nya fina F-22 flygplan.

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  11. #11
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 448
    Det sägs att man ska ALDRIG gå upp från mineral till helsyntet pga bl.a. risker för läckage.

    Tyvärr så är detta en av de mest odödliga skrönorna om syntetolja. Normalt så är det ingen risk med några mystiska följder (som läckage eller lossnad skit mm.) av att byta till syntet även om bilen gått många år på mineral tidigare.



    MVH Tony
    Sierra 2,3 Aero

  12. #12
    Steg 3 Johan-99T16s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bäckefors
    Inlägg
    3 068
    Medlem#
    2661
    Citat Ursprungligen postat av J.K Nilsson
    Årsmodell 83 har ju inpressning i torpeden för H-motorn. Borde finnas plats att byta utan att lossa motorn.

    J.K Nilsson
    För vattenpumpen ja.....
    Johan Carlsson#2661
    Saab 99 Turbo16 Instagram: 99turbo16
    Saab 9-3 SportCombi VectorActive 2.0t BioPower-08
    Tech2 med Candi finnes

  13. #13
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 218
    Medlem#
    13784
    Citat Ursprungligen postat av Snabben
    Är det fel att vara noggrann med olja på en äldre eller mindre värd bil? Får väl vara rädd om en sådan om man vill?! Så kom inte och säg att det är totalt att kasta pengarna i sjön
    Visst får man vara rädd om en äldre bil, jag har själv en SAAB från 62 som bruksas till jobbet hela den snöfria delen av året och den är jag rädd om. Men: en gammal förgasarmotor behöver inte helsyntetolja. Detta säger jag inte med nedvärderande stämma, utan jag säger det därför att

    1. Det finns ingen glödande turbo att smörja/kyla. Driftsbetingelserna i en gammal H-motor är inte på långa vägar lika påfrestande för oljan som i en modernare bil

    2. En H-motor är betydligt mindre komplicerad i sin uppbyggnad än en modern snurra. Färre interna delar behöver smörjas

    3. Alla toleranser i H-motorn är betydligr större än i en modernare maskin. Det finns inte "trånga passager" som kan becka igen på samma sätt som till exempel den kritiska vevhusventilationen i en nyare SAAB

    4. Trimningsgraden på motorn är låg - motorn arbetar hela tiden lugnt i en inte alls lika "stressad" tillvaro

    5. En H-motor med förgasare är en grovt dimensionerad sak som HÅLLER


    Alla faktorerna ovan - och säkert många fler som jag bara inte kommer på just nu - medför att en enkel mineralolja MER ÄN VÄL räcker för att tillgodose det smörjbehov som motorn har. Vill man lyxa till det lite och få enklare starter på vintern så visst, en delsyntet kan vara ett alternativ. Men det finns absolut INGEN anledning att hälla i helsyntet i en sådan motor. Det är mycket dyrare och ger noll i vinst. Den enda effekt som sannolikt kommer att märkas är att motorn slamrar mer när den är kall eftersom syntetoljans lägre viskositet i kallt tillstånd kommer att tillåta kalla (= lite mindre än vanligt) motordelar att röra sig mer och slå i varandra.

    "Men oljan är ju bättre!" säger någon. Visst, det är den. Men det BEHÖVS inte bättre än mineral i en sådan motor! Jämför såhär: Det går att koppla in en power conditioner, ett åskfilter, och en UPS-enhet på sin sänglampa. Och då får sänglampan renare, säkrare strömtillförsel utan spikar och dippar. Men behövs det?
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

Liknande ämnen

  1. Saab 9-3 2,0t oljeläckage.
    Av Miniblock i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-12-17, 21:50
  2. Saab 9 5 2.0t 01 oljeläckage
    Av aek21 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-10-16, 21:19
  3. Oljeläckage Saab 9-5 2,3T -08
    Av andreas_vtr i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-06-22, 11:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •