Sidan 2 av 3 FörstaFörsta 123 SistaSista
Resultat 21 till 40 av 59

Ämne: Vingel

  1. #21
    Guest
    Då har vi en update

    Idag snackade jag med Saab verkstaden igen och de har konstaterat efter att ha rivit toppen följande:

    Minst 2 ventiler är krökta och styrningarna är kass. ventilerna har slagit sönder lite av varje och de anser sig att behöva byta hela toppen.
    Orsaken till detta verkar oklar. Jag liksom dem anser att sådana här skador uppkommer vid extrema övervarvningar vid tex kraftig motorbroms, missad växling till 4:an som slutar i 2:an osv..
    Till saken hör dock att något sådant ej har förekommit. Jag övervarvade inte motorn, har ju dessutom ett varvstopp som fungerar och jag har inte gjort någon form av ovanstående motorbromsning.
    Vad har ni för spekulationer?

    Kostnaderna landar någonstans på 8.000:- för jobbet och mellan 10 - 15.000:- för delarna.

    Någon som vill köpa en 9-3 Aero med något defekt topp?

  2. #22
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 076
    Citat Ursprungligen postat av Wiz
    Då har vi en update

    Idag snackade jag med Saab verkstaden igen och de har konstaterat efter att ha rivit toppen följande:

    Minst 2 ventiler är krökta och styrningarna är kass. ventilerna har slagit sönder lite av varje och de anser sig att behöva byta hela toppen.
    Orsaken till detta verkar oklar. Jag liksom dem anser att sådana här skador uppkommer vid extrema övervarvningar vid tex kraftig motorbroms, missad växling till 4:an som slutar i 2:an osv..
    Till saken hör dock att något sådant ej har förekommit. Jag övervarvade inte motorn, har ju dessutom ett varvstopp som fungerar och jag har inte gjort någon form av ovanstående motorbromsning.
    Vad har ni för spekulationer?

    Kostnaderna landar någonstans på 8.000:- för jobbet och mellan 10 - 15.000:- för delarna.

    Någon som vill köpa en 9-3 Aero med något defekt topp?
    Du kan köpa en fabriksny topp på Saab för runt 4000:- då med de lite sämre avgasventilerna. Sedan köper du de ventilerna löst för runt 400:-/st
    Så gjorde jag, och sparade MÅNGA tusenlappar.

  3. #23
    Guest
    Vad behövs för skruvar kunskaper för byta detta själv?
    Krävs det några specialverktyg?
    finns det några manualer på en sådan här manöver?

    Eftersom försäkringsbolaget inte betalar ut en spänn så jagar jag kostnader...

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 408
    Citat Ursprungligen postat av Wiz
    Eftersom försäkringsbolaget inte betalar ut en spänn så jagar jag kostnader...
    Vad har de gett för förklaring till det; eller har du sagt att bilen är trimmad?

  5. #25
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 006
    Citat Ursprungligen postat av D.J
    Citat Ursprungligen postat av Wiz
    Eftersom försäkringsbolaget inte betalar ut en spänn så jagar jag kostnader...
    Vad har de gett för förklaring till det; eller har du sagt att bilen är trimmad?
    Hmm. Vill också veta vad de anger för orsaker till detta. Du hade väl en helförsäkring?
    Vilket bolag?
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  6. #26
    Guest
    Lev väl Saab-bröder.

  7. #27
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Smart drag !
    För övrigt så har du inget att be om ursäkt för.

    En fråga, är det uteslutet att det är en övervarvning ?
    (vissa trimm har "generöst tilltagna skyddsfunktioner, en snygg omskrivning för värdelösa skyddsfunktioner, eller borttagna skydd...)
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  8. #28
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Smart drag !
    För övrigt så har du inget att be om ursäkt för.

    En fråga, är det uteslutet att det är en övervarvning ?
    (vissa trimm har "generöst tilltagna skyddsfunktioner, en snygg omskrivning för värdelösa skyddsfunktioner, eller borttagna skydd...)
    Eftersom en ventil har slagit ner på kolv 4 så ( kommer bilder ikväll ) så antar jag att den måste övervarvat. Dock har varvstoppet funkat bra tidigare. Nu försöker jag förhandla priser med Saab. Nästan lönlöst att dra bilen därifrån nu när halva jobbet är gjort.

  9. #29
    Guest
    Kan det vara så att kedjan har sträckt sig och kuggat över? Ska förhöra mig lite med Teknikerna idag, men hur mycket får kedjan sträcka sig enligt saab? Bilen har ju bara gårr 6000 mil så det borde ju absolut inte vara några problem med kedjan ännu... eller?

  10. #30
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Vid vilken varvtal kommer varvstoppet in ?
    Avgasventiler som gett upp ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  11. #31
    Guest
    [quote="DrBoost"]Hej !

    Nedan följer lite halvtaskiga bilder tagna med mobilen












  12. #32
    Guest
    Finns det någon chans i mörkaste småland alternativt brinnade helvetet att detta på något sätt kan spåras till ett oil-sludge problem? Tänkte att det kanske är att vevhus venten täppt igen och därav har oljan inte orkat trycka upp till övre delen av motorn och ventilerna har helt enkelt kärvat för att dom saknat smörjning?
    Känns otroligt långsökt men som sagt.. man gör ju vad man kan för att försöka hitta en vettigt förklaring...

  13. #33
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 162
    Det var alltså lite osmart att åka bärgare
    Varvstoppet ligger standard på 6180 eller nått i den stilen så det är väl troligt att du har kvar det..
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  14. #34
    Guest
    Citat Ursprungligen postat av Urban 1041
    Det var alltså lite osmart att åka bärgare
    Varvstoppet ligger standard på 6180 eller nått i den stilen så det är väl troligt att du har kvar det..
    Jo men den sinnesnärvaron hade jag tyvärr inte..

  15. #35
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 755
    Hej !

    Nja, det ligger lite högre på den varianten.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  16. #36
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 402
    Ja ett solklart fall av att ventilen inte hunnit med av någon anledning. Kan som sagt bero på många saker.
    ”Snillen spekulerar”
    Om det inte var pga. felväxling 3:an till 2:an eller liknande (vilket du säger att det inte berodde på) så finns det några andra tvivelaktiga anledningar:
    -Att du av någon fått in luft i oljan så att tryckaren fått in lyft och inte hunnit utjämna denna i det höga varvtalet.
    -Dålig härdning på ventilskaftet så att knasterspåren slipats upp och då fått glapp i ventilen.
    -Sot som kommit upp i ventilstyrningen och bromsar ventilen... (inte så troligt)

    Tror dock inte att du kan härleda detta tilll ett "oil-sludge" problem.
    Samt att det skall vara riktigt mkt glapp för att kedjan kuggar över.
    Det går i princip att köra en kortare bit helt utan sträckare utan att kedjan hoppar. Och då låter det illa på lågvarv.

    Programmet kan i alla fall uteslutas som felorsak! Killarna i Södertälje kan nog sin sak.
    Även om det kom via Mats som mellanhand

    Hur blir det om oljan blivit så varm att den tappat sin viskositet kan detta teoretiskt leda till ventilsläpp?

    Trist är det iaf och lycka till med att komma undan så billigt som möjligt!
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  17. #37
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    7

    tjena!!

    ska ner och snacka med Örjan på måndag... ska se vad han säger! hör av mig på måndag/// mvh Macke!
    Varför köra ferrari när man kan köra stressad saab

  18. #38
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Karlshamn
    Inlägg
    7
    vet inte om han jobbar imorgon ska kolla det dom har mycket och göra nu... ha det bra!
    Varför köra ferrari när man kan köra stressad saab

  19. #39
    Guest
    liten update då!

    Idag ska jag få bilen!

    Lycklig som en nypåsatt bondmora skulle man kunna säga.

    Nåväl, var nerom verkstaden igår och fota lite när de monterade dit toppen och kammarna. Verkstade har nämligen tagit tillfället i akt att plocka ur hela motorn ( tyvärr han de stoppa tillbaka den innan jag kom dit) för att åtgärda sk. Oilsludge med pappa Saab som betalare! De kollade oljesumpen och silen men allt såg bra ut, förutom lite sprida delar efter ventilhaveriet. De bytte även kamkedja, kamkedjastyrningar, och alla kamdreven utan kostnad. ( Tack Roger och Kalle på Saab!)

    Nåväl här kommer några bilder på dels den gammla toppen och dels 2 bilder där den nya är monterad.


    Dabbel åverligging kamaxels liksom!


    Dabbel åverligging kamaxels with kedja å nya drev you nöw!


    Gammel toppen


    Ehh.. aj aj ?



    När jag ändå hade bilen inne på verstad så lämnade jag ner mina nyinköpta slitsade bromsskivor samt mina grönsaks belägg ( ja green stuff!) samt superblue racing brake fluid, så får saab killarna monta lite bromsar i eftermiddag åxå.
    Så nu när bilen kommer ut så har jag ju ialla fall fått bromsarna bytta.

    Ses på vägen saab bröder!

  20. #40
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 402
    Så det var ventilsläpp på insugssidan som orsakat allt...
    Skönt att det ordnade sig så bra för dig!
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •