Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 59

Ämne: Vingel

  1. #1
    Guest

    Vingel

    Jahopp då var det slutkört då..

    I lördags kväll var jag o flickvännen ute och åkte en sväng.
    Vi svänger upp på en 90 väg och som sig bör så ska man ju upp i marchfart snarast. 1:an går bra, 2:an går jättefint upp precis innan rödmarkeringen och sen en snabb växling till 3:an som går fi....
    Efter ca 1.5 sekunder på 3:an så tappar den helt orken och jag släpper givetvis gasen frikopplar och rullar in till sidan av vägen. Jag inser att detta är inget man fixar med gaffatejp och en stjärnskuvmejsel så jag ringer bärgaren som snällt kommer och hämtar mig o kör bilen till verkstaden och låser in den där.

    Bilen står nu på Saab och teknikerna har inte hunnit kolla på den mer än att de kollat från tändstifts hålen och att kolvarna ser ok ut men konstaterat att 4:ans cylinder saknar kompretion.

    I morgon ska de riva toppen för att se om de hittar felet.

    Vad tror ni?

    Som ni förstår så gråter man just nu floder... men det löser väl sig genom maskingaranti eller försäkringen på något sätt antar jag. Bilen har gått 6050mil och är totalförsäkrad. Oljebyten är mycket väl skötta. Aldrig mer än 500 mil mellan bytena, har nu Castrols 0w-40 Super duper olja i, alla servicar är gjorda och enligt förra ägaren är den ALDRIG gasad när den varit kall och jag tror på honom, han gav ett seriöst intryck och var petnoga med bilen i övrigt.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 816
    Hej !

    Usch då, inget direkt kul.
    Får man nyfiket fråga om bilen är modifierad på nå't vis ?
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  3. #3
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 122
    Tror inte kolven är helt intakt med tanke på skrammlet.
    Tryckte den inte ut någon olja ur oljepåfyllningslocket?

  4. #4
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 829
    Aj fan. Mycket tråkigt, hoppas det löser sig genom försäkringen nu bara!

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 666
    Var det du som har/hade ett Matschip?

    mvh

    Fredrik
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 034
    Hoppas du får den på hjulen snart igen
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Var det du som har/hade ett Matschip?

    mvh

    Fredrik
    Är det sandlådekrig och/eller skadeglädje som nalkas? Eller pekpinnen? "Vad var det vi sa?!"

    Väldigt tråkigt att bilen havererat för dig! Lider självklart med dig, aldrig kul när ens leksaker beslutar sig för att kasta in handuken.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 844
    kan inte va så simpelt som en kolv ring med lite tur kanske men det är väl för mycket att hoppas på....

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    skogen
    Inlägg
    5 046

    Re: Haveri - OG9-3 Aero

    Citat Ursprungligen postat av Wiz
    Jahopp då var det slutkört då..

    I lördags kväll var jag o flickvännen ute och åkte en sväng.
    Vi svänger upp på en 90 väg och som sig bör så ska man ju upp i marchfart snarast. 1:an går bra, 2:an går jättefint upp precis innan rödmarkeringen och sen en snabb växling till 3:an som går fi.... *BLÖÖÖÖÖÖÖÖRRP*
    Efter ca 1.5 sekunder på 3:an så tappar den helt orken och jag släpper givetvis gasen frikopplar och rullar in till sidan av vägen. Instrumentpanelen lyser som en julgran och jag uppkallar Satan och hans demoner via ett antal olika verser.
    Bilen står still, flickvännen har vett nog att hålla käft, jag provar att starta, bilen går igång men går som en potta skit, och det skrammlar och rasslar från motorn. bilen dör av sig själv efter 2 sekunders gång. Jag inser att detta är inget man fixar med gaffatejp och en stjärnskuvmejsel så jag ringer bärgaren som snällt kommer och hämtar mig o kör bilen till verkstaden och låser in den där.

    Bilen står nu på Saab och teknikerna har inte hunnit kolla på den mer än att de kollat från tändstifts hålen och att kolvarna ser ok ut men konstaterat att 4:ans cylinder saknar kompretion.

    I morgon ska de riva toppen för att se om de hittar felet.

    Vad tror ni?

    Som ni förstår så gråter man just nu floder... men det löser väl sig genom maskingaranti eller försäkringen på något sätt antar jag. Bilen har gått 6050mil och är totalförsäkrad. Oljebyten är mycket väl skötta. Aldrig mer än 500 mil mellan bytena, har nu Castrols 0w-40 Super duper olja i, alla servicar är gjorda och enligt förra ägaren är den ALDRIG gasad när den varit kall och jag tror på honom, han gav ett seriöst intryck och var petnoga med bilen i övrigt.
    I bästa fall har en ventil hängt sig på tvären men troligtvis är det mer skador.

    Hoppas att det går bra.

    Mvh Sasse
    Chaos, panic and disorder ... my work here is done.
    Never argue with a idiot. He will pull you down to his level and then beat you with experience

  10. #10
    Guest
    Inga läckage överhuvudtaget vad jag kunde se.


    och ja.. den var chipad med "matzchip - som var gjort av killar på saab"

  11. #11
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 792

    Re: Haveri - OG9-3 Aero

    Citat Ursprungligen postat av Sasse

    I bästa fall har en ventil hängt sig på tvären men troligtvis är det mer skador.
    Vad skulle kunna vara anledningen till detta då Sasse? Ventilfjäderbrott eller "bara övervarvning"?

    Hoppas det löser sig så billigt & snabbt som möjligt Wiz. (Det ordnar sig väl alltid på något Wiz/vis.)
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  12. #12
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 666
    Citat Ursprungligen postat av NiklasO
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Var det du som har/hade ett Matschip?

    mvh

    Fredrik
    Är det sandlådekrig och/eller skadeglädje som nalkas? Eller pekpinnen? "Vad var det vi sa?!"

    Väldigt tråkigt att bilen havererat för dig! Lider självklart med dig, aldrig kul när ens leksaker beslutar sig för att kasta in handuken.
    Nej inget sådant, jag hade bara för mig att det var Wiz som hade en tråd för ett tag sedan om att han hade en bil som inte gick som den skulle som hade ett program som var ett hopkok från saab som sedan visade sig vara ett Matschip.

    Det havererar ju bilar med alla möjliga sorters trim, så det var absolut ingen provokation, var bara nyfiken

    Tråkigt när sådant händer. Jag blir bara mer och mer sugen på en saab med T5 spis, alternativt wössnerkolvar, eller varför inte en Volvo
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  13. #13
    Guest

    Re: Haveri - OG9-3 Aero

    Citat Ursprungligen postat av LM
    Citat Ursprungligen postat av Sasse

    I bästa fall har en ventil hängt sig på tvären men troligtvis är det mer skador.
    Vad skulle kunna vara anledningen till detta då Sasse? Ventilfjäderbrott eller "bara övervarvning"?

    Hoppas det löser sig så billigt & snabbt som möjligt Wiz. (Det ordnar sig väl alltid på något Wiz/vis.)
    Övervarvning vet jag inte, varvstoppet har ju hoppat in och chefat tidigare... så varför skulle det försättas ur funktion just nu? Men visst allt kan ju hända.

    Vitsigt det där med att det ordnar sig på något wiz, hehe

  14. #14
    Guest
    [quote=-big kahuna-]
    Citat Ursprungligen postat av NiklasO
    Citat Ursprungligen postat av "-big kahuna-":yoargxcb
    Var det du som har/hade ett Matschip?

    mvh

    Fredrik
    Är det sandlådekrig och/eller skadeglädje som nalkas? Eller pekpinnen? "Vad var det vi sa?!"

    Väldigt tråkigt att bilen havererat för dig! Lider självklart med dig, aldrig kul när ens leksaker beslutar sig för att kasta in handuken.
    Nej inget sådant, jag hade bara för mig att det var Wiz som hade en tråd för ett tag sedan om att han hade en bil som inte gick som den skulle som hade ett program som var ett hopkok från saab som sedan visade sig vara ett Matschip.

    Det havererar ju bilar med alla möjliga sorters trim, så det var absolut ingen provokation, var bara nyfiken

    Tråkigt när sådant händer. Jag blir bara mer och mer sugen på en saab med T5 spis, alternativt wössnerkolvar, eller varför inte en Volvo [/quote:yoargxcb]

    Ja det var jag som hade en tråd där jag jiddrade om att det inte var någe skjut i kärran längre. Så var dock inte fallet utan det var mest jag som hade vant mig, samt att det var under sommarens varma väderlek. Nu sista tiden har den gått som en flatlus på rymmen. Men enligt Matz him self så är det "öhh Saab killar som gjort det så det är riktiga grejer vettu" Inte för att racka ner på någon, men det ligger nära till hands i bitterheten efter ett haveri. Jag skyller dock inte på någon, det var ju faktiskt jag som körde bilen.

  15. #15
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 243
    Medlem#
    3186
    Citat Ursprungligen postat av Wiz
    Men enligt Matz him self så är det "öhh Saab killar som gjort det så det är riktiga grejer vettu"
    Mats eller Mats?
    Finns väl 2st som håller på med Saabar?
    ///Mackanized
    Tillbaka

  16. #16
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 902
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av -big kahuna-
    Nej inget sådant, jag hade bara för mig att det var Wiz som hade en tråd för ett tag sedan om att han hade en bil som inte gick som den skulle som hade ett program som var ett hopkok från saab som sedan visade sig vara ett Matschip.

    Det havererar ju bilar med alla möjliga sorters trim, så det var absolut ingen provokation, var bara nyfiken

    Tråkigt när sådant händer. Jag blir bara mer och mer sugen på en saab med T5 spis, alternativt wössnerkolvar, eller varför inte en Volvo
    Ingen mening att köpa Voblo. Deras stakar är ju så klena att de kan kröka sig vid minsta misständning redan med originaleffekt.

    Känns som att T5 är det billigaste sättet att slippa problem (ta i trä ). Håller med Kahunas nyfikenhet. Det är alltid intressant, även om man är medveten om att bilar rasar för samtliga leverantörer. Det är ju alltid svårt att avgöra om trimmet är skuld till raset eller ej.
    Men visst drar man gärna lite förhastade och förutfattade slutsatser, men sånt hör ju till. Dessutom är det ganska sällan man kan få ett 100%-igt svar på vad som är orsaken till ett haveri.

    Kan bara beklaga raset och hoppas det är ett "billigt" fel.

    Mvh Stoffe

  17. #17
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 243
    Medlem#
    3186
    Angående T7 och oilsludge etc. Skulle det hjälpa med att göra en "engineflush" någon gång emellanåt?
    http://www.engineflush.biz/
    ///Mackanized
    Tillbaka

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    326
    Citat Ursprungligen postat av Mackan
    Angående T7 och oilsludge etc. Skulle det hjälpa med att göra en "engineflush" någon gång emellanåt?
    http://www.engineflush.biz/
    Nej, engineflush är inte svaret. Oljan bryts ju ner i förtid och enda sättet att lösa problemet är att antingen byta oljan oftare eller att fixa ursprungsproblemet (vv/lågfriktions...).

    Ps. det är både enklare, billigare och bättre att köpa en vettig olja och byta med ett par hundra mils mellanrum ett par ggr i rad, borde ge minst samma effekt som engineflush men billigare. detta förutsatt att man nu skulle behöva någon form av invändig rengöring.

  19. #19
    Guest
    Som en fotnot så kör jag med Castrol Formula RS 0W-40 olja i motorn. Bytt för knappt 400 mil sedan.

  20. #20
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 411

    Re: Haveri - OG9-3 Aero

    Citat Ursprungligen postat av Wiz
    Bilen står nu på Saab och teknikerna har inte hunnit kolla på den mer än att de kollat från tändstifts hålen
    och att kolvarna ser ok ut men konstaterat att 4:ans cylinder saknar kompretion.
    Hur går det, har de "tittat" närmare på motorn?
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •