Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Konstigt ljud i kupén..

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788

    Konstigt ljud i kupén..

    Då jag inte hittar något lämpligt forum att posta denna tråd i så ligger "ljud" närmast till hands.

    Det handlar om en 900 2.0T -98. När man är ute o kör så uppstår det ett gnisslande ljud ifrån vänstra D-stolpen (stolpen mellan bagagelucka och pytte-sidorutan på 5-dörrars). Detta håller på så länge bilen är i rörelse. Verkar som det uppstår på grund av vibrationer från marken, även om man själv inte känner av några. Har letat o lyssnat men kan inte lokalisera vart det sitter. Någon med samma problem som jag? Blir galen varje gång man e ute med bilen o de håller på. Funderar på att ta ner panelen men har inte vågat då risken finns att knäcka den eller fästena. Någon som har kunnskaper/varit med om ovan nämnda problem?

    Svar mottages tacksamt...

    Mvh Daniel

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Kanske inte direkt ett gnisslande ljud...

    Men jag har ett litet gnissel/gnek ljud bak, men det har jag lokaliserat till hatthyllan.

    När den rör sig så gnisslar plast"gångjärnet". (Plast mot plast alltså).

    Hittills har jag inte orkat gjort nått åt det, men på kurvig eller guppig väg så är det rätt irriterande.

    Kanske är nått liknande för dig?

    Riv ur hatthyllan och prova utan.

    Annat som kan gnissla är kanske sätet, så prova fälla ryggstödet och åk med det nedfällt om inte det funkar med hatthyllan.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788
    Där sa du något. Hatthyllan. Får testa det. Återkommer när jag kikat på detta..

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå Medlemsnummer:3894
    Inlägg
    363
    Har bekymmer med ett klickande ljud från höger bak... Lyckas faan itne hitta orsaken till det! Har provat det mesta tror jag, hatthylla, säten osv. Börjar fundera på om det är något i taket/c-stolpen.
    Billös

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788
    Gör som jag. Fundera på att ta bort panelen så kanske du vågar göra de nån dag. Så får du meddela mig sen hur du gjorde..

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 688
    hade sådant gnissel på min, visade sig vara dekorrampen på bakluckan, tro mig att man njöt av att dra åt den j*veln!
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788
    Dekorrampen? Dags att skruva av den nu då, lacka o montera den med PL400 o skruv sen då.. Men lät det från höger sida bakom baksätena då?

Liknande ämnen

  1. Irriterande ljud i kupén!
    Av Johighness i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2012-05-25, 18:25
  2. Fladdrande ljud i kupén
    Av Schnabeln i forum Allmänt
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-18, 21:19
  3. skumt ljud i kupen
    Av alex_svenne i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2007-06-11, 00:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •