Resultat 1 till 12 av 12

Ämne: Givare/drev till hastighetsmätare 9000 -91?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Torshälla
    Inlägg
    78

    Givare/drev till hastighetsmätare 9000 -91?

    Hejj

    Tänkte höra om det är någon som känner till ett plast drev i växellådan som går till elektronisk hastighetsmätare?!

    Om det är ett dyrt och svårt ingrepp?

    det är i en Saab 9000 2.3T CD -91
    MaCCe
    9-5 kombi 2.0T 192 Hk -99 - Black Gold
    Opel Corsa GSi 109 HK -95

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    405
    Grattis!

    Det är den enskilt absolut svåraste delen att byta på en SAAB 9000, finns ingen värre på hela bilen. Man måste ta ur växellådan och sen skall hela växellådan tas isär för längst där inne sitter drevet.

    Eller också så kan man göra såhär.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    301
    Du får riva lådan
    SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Stopp & belägg!

    Min kollega hade problemet med utslitet plastdrev i sin 9000 2.3i -95.
    Där räckte det att "bara" byta drevet/axeln till givaren. Det kostade 74:- vill jag minnas eftersom det var jag som handlade detta åt honom.
    Nu gällde det ju en med elektronisk/induktiv hastighetsgivare. På en -91:a är det kanske mekanisk hastighetsmätare?
    Att komma åt att bara byta drevet kan vara nog så j*vligt eftersom det är trångt där givaren sitter.

    Men innan du bryter ihop helt får du väl tänka på Putte Kock:s ord: ” Här gäller det att inte kasta yxan i sjön, snarare tvärtom.”

    Lycka till!

    Edit: Passade på att ändra trådens rubrik lite samtidigt.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Stopp & belägg!

    Min kollega hade problemet med utslitet plastdrev i sin 9000 2.3i -95.
    Där räckte det att "bara" byta drevet/axeln till givaren. Det kostade 74:- vill jag minnas eftersom det var jag som handlade detta åt honom.
    Nu gällde det ju en med elektronisk/induktiv hastighetsgivare. På en -91:a är det kanske mekanisk hastighetsmätare?
    Att komma åt att bara byta drevet kan vara nog så j*vligt eftersom det är trångt där givaren sitter.

    Men innan du bryter ihop helt får du väl tänka på Putte Kock:s ord: ” Här gäller det att inte kasta yxan i sjön, snarare tvärtom.”

    Lycka till!

    Edit: Passade på att ändra trådens rubrik lite samtidigt.
    Jag hade problem på min 9000 cse 2.3 T förut och då var det inte drevet på givaren som var trasigt utan det som sittet på Diffen (tror jag det sitter). Jag passade även på att lämna in lådan till EBB och få den genomgångnen samtidigt så jag vet ej exakt hur det sitter men enligt Dennis får man riva lådan om det inre drevet gått sönder.

    Lite lustigt att en "Premiumbil" som SAAB knåpat ihop en sådan bra lösning att man sätter ett plastdrev inuti lådan där man inte kommer åt. Ett väldigt vanligt problem tydligen .
    SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa

  6. #6
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Per W

    Lite lustigt att en "Premiumbil" som SAAB knåpat ihop en sådan bra lösning att man sätter ett plastdrev inuti lådan där man inte kommer åt. Ett väldigt vanligt problem tydligen .
    Med det inre drevet måste lådan rivas, sant.

    Det yttre drevet, som LM beskriver, är det inte så svårt att byta.

    Är väl minst lika ofta, om inte ännu mer vanligt, att det är det yttre drevet är paj.


    Orkar knappt ens kommentera om det är en "premiumbil". Är så trött över det ordet och att höra att Saabar tydligen ska vara den enda "premiumbilen" som absolut inte får gå sönder. Går en BMW, Lexus eller Merca sönder räknas det tydligen inte, utan säger man nått om att dom också går sönder så är man bara dum och orättvis som jämför.

    (Exempel) Föräldrarnas tankmätare på deras "premiumbil" 9000i från -88 lever sitt eget liv. Visar mätaren tomt så är det 25 liter kvar i tanken. Den började med det för ett år sen ungefär. Får köra efter färddatorn och trippmätaren så funkar det ändå. Den brukar alltid snitta runt litern, och hittills så stämmer den gamla färddatorn väldigt bra. Sist vi var och tankade sa färddatorn att den dragit 1liter/mil och trippen sa 57,6 mil. Vid 57,7 liter så klickade handtaget på bensinpumpen.

    På föräldrarnas andra "premiumbil", en MB200E från -99 så lever tempmätaren sitt eget liv. Den går upp och förbi maxtemp och lägger sig uppe på tankmätarnålen (Även fast tempen egentligen är normal). Förutom det så händer det nån gång om år att samtliga varningslampor börjar lysa och alla mätare dör. Bara att köra in till vägkanten. Stänga av och starta igen så funkar allt som det ska igen. (förutom tempmätaren då).

    Vad konstigt att alla andra gör så bra bilar som aldrig felar och Saab bara gör skitsaker hela tiden...

    Sen kan jag väl hålla med om att det vore bättre om drevet vore i nått oförstörbart material, och resten av bilen också för den delen, men nu är det ju inte så. Trisst men sant...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av Per W

    Lite lustigt att en "Premiumbil" som SAAB knåpat ihop en sådan bra lösning att man sätter ett plastdrev inuti lådan där man inte kommer åt. Ett väldigt vanligt problem tydligen .


    Orkar knappt ens kommentera om det är en "premiumbil". Är så trött över det ordet och att höra att Saabar tydligen ska vara den enda "premiumbilen" som absolut inte får gå sönder.
    Lessen att jag skrev så

    Blev så himla less i morse då jag var och tankade 9-5an och såg att det var dax att fylla på olja igen (numera rutinkontroll). Bilen har bara inneburit problem och kosnader pga skitdålig kvallitet på vissa saker.
    Ångrar att jag sålde min 9000, saknar den bilen
    Är lika less som du på detta (och bilen).

    Vi håller oss till ämnet och får hoppas att det är drevet på givaren som gått sönder.
    SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    301
    Jag vill minnas att det är endast kortmotorns låda som har plastdrev på diffen. Alltså 94 och nyare.
    SAAB 9-5 Aero

  9. #9
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    [quoteer W]
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av "Per W":tm9w684v

    Lite lustigt att en "Premiumbil" som SAAB knåpat ihop en sådan bra lösning att man sätter ett plastdrev inuti lådan där man inte kommer åt. Ett väldigt vanligt problem tydligen .


    Orkar knappt ens kommentera om det är en "premiumbil". Är så trött över det ordet och att höra att Saabar tydligen ska vara den enda "premiumbilen" som absolut inte får gå sönder.
    Lessen att jag skrev så

    Blev så himla less i morse då jag var och tankade 9-5an och såg att det var dax att fylla på olja igen (numera rutinkontroll). Bilen har bara inneburit problem och kosnader pga skitdålig kvallitet på vissa saker.
    Ångrar att jag sålde min 9000, saknar den bilen
    Är lika less som du på detta (och bilen).

    Vi håller oss till ämnet och får hoppas att det är drevet på givaren som gått sönder.[/quote:tm9w684v]

    Lessen jag också om jag överreagerade något. Har haft en rätt dålig dag. Inte för att det försvarar nått men det är del av förklaringen till mitt kanske lite hätska inlägg.


    Tycker det har varit så mycket tjafs om premium hit, di-kasetter dit, skitsnack och gud vet allt...

    Tog väl ut det lite grann över dig kanske. Inte meningen att verka jävlig.

    Klart att har du en massa problem så har du ju såklart rätt att klaga. Är ju inte upp till mig att säga hur du ska känna.
    Tyckte bara inte att ett plastdrev i växellådan på en gammal 9000 var rätt att ta fram "premium" snacket över.

    Nåväl. Som du sa. Tillbaka till ämnet. (Och vänner igen va?)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 299
    Citat Ursprungligen postat av Snöhatare
    Jag vill minnas att det är endast kortmotorns låda som har plastdrev på diffen. Alltså 94 och nyare.
    Stämmer.
    Långlådan har ett ståldrev på diffen.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  11. #11
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    301
    [quote=Kongo]
    Citat Ursprungligen postat av Per W
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av "Per W":2hus7bag

    Lite lustigt att en "Premiumbil" som SAAB knåpat ihop en sådan bra lösning att man sätter ett plastdrev inuti lådan där man inte kommer åt. Ett väldigt vanligt problem tydligen .


    Orkar knappt ens kommentera om det är en "premiumbil". Är så trött över det ordet och att höra att Saabar tydligen ska vara den enda "premiumbilen" som absolut inte får gå sönder.
    Lessen att jag skrev så

    Blev så himla less i morse då jag var och tankade 9-5an och såg att det var dax att fylla på olja igen (numera rutinkontroll). Bilen har bara inneburit problem och kosnader pga skitdålig kvallitet på vissa saker.
    Ångrar att jag sålde min 9000, saknar den bilen
    Är lika less som du på detta (och bilen).

    Vi håller oss till ämnet och får hoppas att det är drevet på givaren som gått sönder.
    Lessen jag också om jag överreagerade något. Har haft en rätt dålig dag. Inte för att det försvarar nått men det är del av förklaringen till mitt kanske lite hätska inlägg.


    Tycker det har varit så mycket tjafs om premium hit, di-kasetter dit, skitsnack och gud vet allt...

    Tog väl ut dig lite grann över dig kanske. Inte meningen att verka jävlig.

    Klart att har du en massa problem så har du ju såklart rätt att klaga. Är ju inte upp till mig att säga hur du ska känna.
    Tyckte bara inte att ett plastdrev i växellådan på en gammal 9000 var rätt att ta fram "premium" snacket över.

    Nåväl. Som du sa. Tillbaka till ämnet. (Och vänner igen va?) [/quote:2hus7bag]

    Självklart
    SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Nu är inte växellådor min starka gren, men...
    På min gamla 9000 -88a så pajade plastdrevet till hastighetsmätaren. Åkte då in till Saab på deras snabbservice för att byta, tyvärr hade de inte drevet hemma så jag bytte inte då, men då det var snabbservicen som skulle fixa detta tror jag inte att en isärplockning av lådan behövdes.
    De tog ut det gamla drevet på 1 minut.
    En vecka senare fick bråndkåren göra om min bil till cab för att få ut mig efter en "liten" smäll, så jag fick aldrig reda på om det bara var drevet samt hur mycket jobb det skulle vara.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

Liknande ämnen

  1. Signal till hastighetsmätare 9000?
    Av Lobo i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-09-06, 17:23
  2. Skillnad utväxling hastighetsmätare + drev i og900 & 900
    Av saab900t8replica i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-07-30, 17:31
  3. Hastighetsmätare, givare 9000
    Av Airflow i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-05-25, 01:51
  4. NYA FÖRSTÄRKTA DREV TILL VÄXELLÅDAN SAAB 9000???
    Av LarssonR i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-06-28, 21:37

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •