Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: "Bygla" om reglerdonet för att få liv i coupefläkt

  1. #1

    "Bygla" om reglerdonet för att få liv i coupefläkt

    Coupefläkten på min 900ng slutade helt att fungera för ett tag sen. Efter att ha läst en hel del här på forumet och pratat med SAAB drog jag slutsatsen att det är reglerdonet för fläkten, jag har ACC i bilen, som lagt av.

    Så igår monterade jag bort handskfacket för att kunna komma åt reglerdonet. När jag mätte på utsignalen från reglerdonet visade det sig att den konstant ger 12V oavsett hur jag reglerar fläkthastigheten på manöverpanelen. Jag drar då slutsatsen att fläkten styrs av, förenklat sagt då, potentialskillnaden mellan 12V konstant från säkringshåll, som jag också mätt upp, och utsignalen från reglerdonet. Eftersom bägge i nuläget är 12V blir skilllnaden noll och fläkten är avstängd. Någon som kan konfirmera om detta är ett korrekt antagande?

    Pratade med en på SAAB reservdelar idag och fick tipset om att inte köpa ett begagnat reglerdon eftersom dessa är så mkt sämre än den nya modellen som man nu kan köpa på SAAB. Problemet är bara att jag inte är 100% säker på att det verkligen är reglerdonet och jag vill inte gärna slänga ut 800 på ett nytt om jag inte är säker på att det är fel på det jag har.

    Så nu till frågan. Är det någon som vet hur man kan "bygla" om, exempelvis från reglerdonet, så man kan få liv i fläkten och på så sätt utesluta att det är fläktmotorn som är död?

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    135
    Precis som du säger så styrs fläkten av skillnaden mellan 12v och vad nu reglerdonet ger ut! Borde ju gå från reglerdonssidan att kolla detta men själv så tog jag det vid fläkten (Passade på att göra rent samtidigt!)
    1,4 Bar ÄR Kul......

  3. #3
    Ok, efter lite studerande av kopplingsschema och diskuterande med en kompis som är elektronikkonstruktör löste jag problemet själv.

    Om nån vill göra testet av fläktmotorn i framtiden, såhär gör ni. Observera att det är lite på egen risk ändå. Jag är ingen bilelektriker men det funkade för mig och jag fick reda på att fläktmotorn är hel vilket var mitt mål.

    Koppla loss reglerdonet, det sitter med en snabbkontakt. Koppla sedan pinne nummer 7, en tjock brun kabel, på kontakten som försvinner upp i instrumentpanelen till jord. Nu ska fläkten börja gå för fullt om fläktmotorn är hel. Observera att det ligger 12V på denna bruna kabel så det kommer slå en gnista när ni ansluter den till jord.

Liknande ämnen

  1. Fint renoverad och "förfinad" Porsche 911"RSR look-alike"
    Av LM i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-10-28, 06:01
  2. [LÖST] Kluckande, Skrammel, "Klapprande ljud" i framvagnen OG9-5
    Av asppie i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-06-19, 00:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •