Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Kattalysator tom?!? og9-3:a

  1. #1

    Kattalysator tom?!? og9-3:a

    Tjena!

    Skruvade ner främre delen av avgassystemet idag. Det har börjat å läcka lite å sen så har checkenginlampan börjat å lysa. Så jag misstänkte att det var pga läkaget då jag har läst att det brukar kunna uppstå det fenomenet när man har JT Avgassytem från turbon med katt osv. Fan vad jag blev förvånad när jag tittar in i katten, DEN ÄR JU TOM?
    Hur kan detta vara möjligt, systemet är på sin höjd ett år gammal, nån annan som varit med om det på JT? Det ska väl förfan hålla längre än så.
    Lär ringa till leverantören imorgon å höra.

    Nu ska jag ner å ta lite kort å skruva ihop bilen, måste ju ha den dagligen.
    Saab 9-3 ltt -99 (Steg 3) Koni + H&R
    Mockfjärd Dalarna

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    777
    Du har alltså lyckats blåsa ur hela det keramiska innehållet i katalysatorn? Inte illa!
    Hur går bilen i övrigt? Spottar den och fräser, skjuter eld eller svarta avgaser vid växling högt upp i varv? Har du haft DI-kasettshaveri?
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 673
    Det är måhända inte en 3" racekisse du har?
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  4. #4
    Katten är klinisk ren inuti, ser nästan ut som det aldrig varit nått innehåll.
    Det är/var en JT sportkatt så jag tror att det är nått annat än keramisk kärna, men ej säker (MapTun). Har inte haft några problem alls annars, den går som den ska osv, så jag tycker att det verkar skumnt
    Saab 9-3 ltt -99 (Steg 3) Koni + H&R
    Mockfjärd Dalarna

  5. #5
    Föresten, den brukar skuta ur avgassystemet ibland. Men de sa att det var normalt med det trimmet jag har
    Saab 9-3 ltt -99 (Steg 3) Koni + H&R
    Mockfjärd Dalarna

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 849
    Hej !

    Som tumregel, enstaka måttliga knallar brukar inte vara dödligt för katalysatorn.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    777
    Citat Ursprungligen postat av DrBoost
    Hej !

    Som tumregel, enstaka måttliga knallar brukar inte vara dödligt för katalysatorn.
    Men när det frekvent kommer större mängder bränsle som självantänder i katalysatorn så dör den?
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  8. #8
    Men det måste väl vara nått fel antigen på katten eller bilen om katten blir ren?
    Saab 9-3 ltt -99 (Steg 3) Koni + H&R
    Mockfjärd Dalarna

Liknande ämnen

  1. Mitsubishi EVO 8,, Lambdasond & kattalysator
    Av Fredrik / 1941 i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-12-06, 00:06
  2. Checkengin = "kattalysator" Avgasskuter
    Av Mr_Andersson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2005-08-07, 11:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •