Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Kopplings problem 900og

  1. #1

    Kopplings problem 900og

    Hej på er alla,
    Bor i Belgien och har en vacker 900T aero cab från 1991. Relativt nyinköpt, går mycket bra, speciellt efter felsökningsbesök hos Motormännen och därefter utmärkt service som tog hand om upptäckta problem hos välrenommerad verkstad i Sverige.

    Dock, idag när jag skulle starta bilen var kopplingen helt slapp. Inget motstånd alls när jag trampade den i botten. Igår kväll fungerade den utan några som helst problem. Den fjädrar upp igen dock (om än ej lika snabbt som vanligt). Problemet är att den inte tar alls. Jag kan således ej starta bilen (ligger i backläge...) och ej heller kan jag skifta växel utan att utöva ganska mycket våld...vilket jag ej vågar mig på.

    1. Vad är problemet?
    Jag trodde att en vajer brustit eller hoppat av (som ni nog har förstått är jag ej speciellt mek kunnig...). Men efter att ha läst en massa inlägg så verkar det vara svårare än så.... Är det någon läckande vätska? Det skulle förvåna mig med tanke på att vi gick igenom bilen totalt över sommare (inkl. helservice)

    2. Kan jag åtgärda det själv?
    Eller behöver jag få den bärgad till verkstad?...

    mvh,

    Mattias

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Mina två favoritsajter när det gäller OG900 är Popeyes (som tyvärr verkar ligga nere för tillfället) & Twinsaabs.

    Nåt knas med kopplingshydrauliken gissar jag på, vet faktiskt inte vad som man ska hoppas på dvs är lättast att åtgärda på en OG900. Slavcylindern va?


    Huruvida du fixar det själv känner du väl bäst själv.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Inlägg
    388
    huvud cylindern är lättast att renovera på 900og. För att renovera slavcylindern så måste kopplingen lyftas bort. Dock är 900og en av de lättaste bilarna att byta koppling på. Felet bör vara läckage någonstans i kopplingshydraliken. Kolla om det läcker någonstans. Det första du bör göra är att prova med att lusta kopplingen för att se om det blir bättre.
    9000 CDE 2.3 Turbo -93
    9000 Aero -95

  4. #4
    Tack för snabba svar! dock, hur luftar jag kopplingen?

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    752
    Citat Ursprungligen postat av matti72
    Tack för snabba svar! dock, hur luftar jag kopplingen?
    Du trycksätter bromsvätskebehållaren och luftar genom luftningsnipplen som sitter på slavcylindern, bara att ta bort plastkåpan över koppligen så ser du den, 13mm fattning.

Liknande ämnen

  1. Kopplings problem på 9-5 00:a
    Av JkbPower i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-02-20, 17:25
  2. 900og aero problem
    Av mögel i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-09-09, 20:58
  3. Kopplings problem.
    Av David_ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-08-08, 22:51
  4. Kopplings problem?
    Av Fredrik^ i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-30, 01:49

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •