Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 42

Ämne: Angående skenförsäkringar.

  1. #1
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023

    Angående skenförsäkringar.

    Saxat från en diskussionsgrupp.
    Frågan ställdes till Länsförsäkringar.

    "Fråga:
    Om vi tänker oss att Kalle har en bil som är skriven på svärmor Svea som
    också tecknat helförsäkring på bilen.
    Det är Kalle som köpt bilen och det är också han som använder den. Kalle bor
    inte på samma adress som Svea.

    Kalle kör av vägen med bilen som totalförstörs.
    Kalle har inte varit vårdslös utan det var en ren olycka.

    Betalar Länsförsäkringar ut ersättning för bilen?


    Länsförsäkringars svar:

    Din fråga är både bra ställd och mycket aktuell i vår verksamhet.
    Svaret är att vi faktiskt har rättsliga möjligheter att vägra betala ut
    ersättning.
    Ett antal rättsfall finns som stärker försäkringsbolagens rätt att vägra
    ersättning. I paragraf 312 i vårt motorvillkor MF43 står bl.a. följande:
    "Försäkringen avser endast ditt eget ekonomiska intresse i din egenskap av
    civilrättslig ägare till fordonet". Skrivningen innebär i korthet en
    försäkring ska stå skriven på den person som faktiskt äger fordonet. I ditt
    exempel äger inte Svea bilen, men hon står som försäkringstagare. Således
    ett klart fall av s.k skenregistrering, dvs man utnyttjar det faktum att
    Svea är äldre och kvinna och därmed får en lägre premie än vad Kalle själv
    får betala. Helt klart tar Kalle en stor risk när han låter Svea stå för
    försäkringen."



    Ni som kör runt med bilar skrivna på era föräldrar.
    Se till att de också har kvitto i sina egna namn! Ni som använder LF-bank skall naturligtvis inte ha lån på bilen där om farsan försäkrar. Bolagen utbyter information mellan sig. Otroligt lättförtjänta pengar för bolagen då en nekad ersättning på 40 - 50 000kr betalar måååånga timmar utrednings- och handläggningstid hos en skadeutredare.
    Bolagen vädrar misstanke när 55-årige Rune försäkrar, och får en skada på, en trimmad, stylad ng900.....
    Fredrik J

  2. #2
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Norrland
    Inlägg
    6
    Annars kan man ju betala försäkringen själv. Försäkringarna blir dyrare för alla om man skenförsäkrar. Jo det stämmer

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    248

    Re: Angående skenförsäkringar.

    [quote="Fredrik J"]Saxat från en diskussionsgrupp.
    Frågan ställdes till Länsförsäkringar.

    "Fråga:
    Om vi tänker oss att Kalle har en bil som är skriven på svärmor Svea som
    också tecknat helförsäkring på bilen.


    Skrivningen innebär i korthet en försäkring ska stå skriven på den person som faktiskt äger fordonet. I ditt exempel äger inte Svea bilen, men hon står som försäkringstagare."



    Om bilen är skriven på Svea och hon också står på försäkringen, så talar det emot LF:s svar.
    Enligt det så äger ju inte Svea bilen.

    Så om hon skulle äga bilen så vore det helt ok eller???

    Kanske bara jag somär ute och cyklar, men jag tycker det verkar luddigt.
    2010 BMW 320D Touring
    2010 Opel Meriva 1,4T

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Det är det som är själva poängen. Bolaget bryr sig inte om vem som är registrerad ägare till ett fordon utan vem som har det ekonomiska intresset i det. Det är det man blandar ihop när man köper en bil och skriver den på sina föräldrar.

    Om Svea i exemplet ovan både har köpt bilen, står registrerad på den och försäkrar den får hon naturligtvis låna ut den till sin son.
    Fredrik J

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 307
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Det är det som är själva poängen. Bolaget bryr sig inte om vem som är registrerad ägare till ett fordon utan vem som har det ekonomiska intresset i det. Det är det man blandar ihop när man köper en bil och skriver den på sina föräldrar.

    Om Svea i exemplet ovan både har köpt bilen, står registrerad på den och försäkrar den får hon naturligtvis låna ut den till sin son.
    Precis. Är man smart låter man m.a.o. farsan ta lånet, stå som ägare och försäkringstagare...

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NSkaraborg
    Inlägg
    10
    Skenförsäkrare ska man rulla i tjära och fjäder!

    Den som äger och/eller huvudsakligen brukar ett fordon ska stå för försäkringen.

    /Per
    PerErik #2812
    900 set-96

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Vagnhärad
    Inlägg
    973
    Citat Ursprungligen postat av PerE
    Skenförsäkrare ska man rulla i tjära och fjäder!

    Den som äger och/eller huvudsakligen brukar ett fordon ska stå för försäkringen.

    /Per
    Nu finns det ju en del som inte har ekonomisk möjlighet att betala premien för att bolagen har fantasipremier! mellan 25' och 32' för att helförsäkra en og900 Det är betydligt mer än man betalar för bilen.
    /Danne
    9-3 -01
    VW typ 1 -65

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av DanneT16
    Nu finns det ju en del som inte har ekonomisk möjlighet att betala premien för att bolagen har fantasipremier! mellan 25' och 32' för att helförsäkra en og900 Det är betydligt mer än man betalar för bilen.
    Varför helförsäkra en bil med ett värde på mindre än 25'? Speciellt om premien är så hög?
    Bolaget löser väl in bilen efter parkeringsskada typ och ger dig listpris. Brukar vara lite mindre än vad entusiasterna tycker deras älskade fordon är värt.

    Personligen tycker jag man skall köra den bil man har råd till......inklusive försäkring.
    Fredrik J

  9. #9
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 422
    Citat Ursprungligen postat av DanneT16
    Citat Ursprungligen postat av PerE
    Skenförsäkrare ska man rulla i tjära och fjäder!

    Den som äger och/eller huvudsakligen brukar ett fordon ska stå för försäkringen.

    /Per
    Nu finns det ju en del som inte har ekonomisk möjlighet att betala premien för att bolagen har fantasipremier! mellan 25' och 32' för att helförsäkra en og900 Det är betydligt mer än man betalar för bilen.
    Instämmer helt!
    Så har man något annat val? de har ju satt sig denna ställning själva.
    Ingen vettig betalar 2-3´i månaden för en bil värd 25-35´.

    Om du nu PerE är ung, så bor du iaf. inte i sthlm, med våra försäkringspremier.
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    248
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Citat Ursprungligen postat av DanneT16
    Personligen tycker jag man skall köra den bil man har råd till......inklusive försäkring.
    Precis.
    Det första man bestämmer när man ska byta bil det är vilken prisklass man ska leta igenom och sedan hur mycket man är beredd att lägga på försäkringen.
    Så gör iallafall jag.
    2010 BMW 320D Touring
    2010 Opel Meriva 1,4T

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Mora
    Inlägg
    13
    Citat Ursprungligen postat av PerE
    Skenförsäkrare ska man rulla i tjära och fjäder!

    Den som äger och/eller huvudsakligen brukar ett fordon ska stå för försäkringen.

    /Per
    Håller med! Det finns ju en anledning varför premien är så rackarns hög för unga grabbar med kraftiga bilar. Kom inte och säg att ni (vi) kör så mycket bättre än medelbilisten etc. etc. Köra bra och köra säkert är ju helt olika grejer. (Själv kör jag åt h-vete för fort...)

    Dessutom brukar ju inte Svea piffa upp bilen med stölbegärliga fälgar och stereo. Ju fler som försäkrar sin egen bil sänker ju premien till slut... Dessutom så slipper alla andra betala höjda premier för att finansiera de gasglada tonåringarna (Fast man vill ju aldrig vara den som börjar betala eller hur? )
    900 T8 Special -89

  12. #12
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NSkaraborg
    Inlägg
    10
    Skenförs, klotningar vid bankörnig (där egentligen ingen försäkring gäller), upprepade vurpor mm har gjort att det för en person med en normal inkomst inte går attförsäkra en sporttouring MC i FK 7 längre. Premier på mellan 20 till 150 tusen kr finns ex på.

    Det i hojjarnas värld, på bilsidan är man inte där än, men snart, kanske?

    Vad gäller og900T så vet jag att den är uppklassad på stöld och vagnskada, jag har haft en och var tvungen själv att bara halvförsäkra den, eftersom jag inte trodde att den skulle vara så dyr!

    Mao kolla premien först innan du köper

    /Per
    PerErik #2812
    900 set-96

  13. #13
    Steg 6 perrs avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Köping, Mälardalen
    Inlägg
    6 053
    Medlem#
    1540
    Citat Ursprungligen postat av PerE
    Skenförs, klotningar vid bankörnig (där egentligen ingen försäkring gäller), upprepade vurpor mm har gjort att det för en person med en normal inkomst inte går attförsäkra en sporttouring MC i FK 7 längre. Premier på mellan 20 till 150 tusen kr finns ex på.

    Det i hojjarnas värld, på bilsidan är man inte där än, men snart, kanske?

    Vad gäller og900T så vet jag att den är uppklassad på stöld och vagnskada, jag har haft en och var tvungen själv att bara halvförsäkra den, eftersom jag inte trodde att den skulle vara så dyr!

    Mao kolla premien först innan du köper

    /Per
    Och det är inte få hojåkare med hojen reggad på och försäkrad av morsan som blitt utan ersättning, eller fått sjukt mycket högre självrisk...
    ///Perr
    Saablös Polestar BST230 förare

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 187
    Hur blir det egentligen om scenariot istället är så här:

    Kalle har köpt en bil som han låter Svea stå som ägare och försäkringstagare på, men då bara trafikförsäkring.

    Om Kalle orsakar en krock med den bilen, kan då försäkringsbolaget vägra betala ut ersättning.

  15. #15
    Citat Ursprungligen postat av Doktorn
    Hur blir det egentligen om scenariot istället är så här:

    Kalle har köpt en bil som han låter Svea stå som ägare och försäkringstagare på, men då bara trafikförsäkring.

    Om Kalle orsakar en krock med den bilen, kan då försäkringsbolaget vägra betala ut ersättning.
    Låter ju som om dom skulle ha rätt och vägra, och istället låta Kalle ta smällen.

    //jon

  16. #16
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 023
    Citat Ursprungligen postat av Doktorn
    Hur blir det egentligen om scenariot istället är så här:

    Kalle har köpt en bil som han låter Svea stå som ägare och försäkringstagare på, men då bara trafikförsäkring.

    Om Kalle orsakar en krock med den bilen, kan då försäkringsbolaget vägra betala ut ersättning.
    Det är ju skillnad på trafikförsäkringen då den ju inte har med det ekonomiska intresset på bilen att göra utan endast finns till för den man krockar MED. Bolaget betalar alltid ut ersättning till den som du krockar med.
    Många bolag har självrisk om föraren är under 24 vid olyckstillfället.
    Man är tvungen att ha sitt fordon försäkrat så länge det är registreradt t.o.m. om det är stulet.
    Skall man slippa det måste man avregistrera det....
    Fredrik J

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Karlskrona
    Inlägg
    1 030
    Skulle skriva över "min" bil på mig i våras när far bytte försäkringsbolag.
    Det blev inte så för farsan frågade handläggaren rakt ut om han fick försäkra bilen.
    Handläggaren svarade att eftersom vi var skrivna på samma ort så spelade det ingen roll för dem.
    Handläggaren är en bekannt till min far och han fick "muntligt avtal" på det.
    Det går emot allt annat jag har hört tidigare.

    Dock ska bilen skrivas över på mig nu till hösten då jag fick en hyffsad deal (skiljer ca 4 papp helår)
    och då känns det bättre om det är "min bil" om ngt nu skulle hända.

    /Per
    Busbil: 900 Aero -87. , Bruksbil 1: 9-3 SS 1.9 ttid -11
    Bruksbil 2: 9-5 SC 2.3t -05, Bruks/busbil 3: 9-3 Turbo X

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 187
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Det är ju skillnad på trafikförsäkringen då den ju inte har med det ekonomiska intresset på bilen att göra utan endast finns till för den man krockar MED. Bolaget betalar alltid ut ersättning till den som du krockar med.
    Precis så tycker jag också. Vilket också innebär att jag inte behöver vara orolig för att ha bilen skriven på morsan. Eftersom jag ändå bara har trafik på den.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Graz, Österrike
    Inlägg
    34
    Kan till viss del hålla med om att det är fel att försäkra bilen på sin far/mor. Men som sagt, med de premier som idag råder för de som är unga så skulle ingen under 24 ha råd att åka runt i annat än en gammal fiat från -79 om man själv ska försäkra bilen. Och hur kul är det? Om man är ung bilentusiast så tycker jag inte resonemanget håller med att man inte ska ha en bil som man inte har råd att försäkra, för då skulle det knappt finnas några... Att premierna ökat så förbannat de senaste åren beror ju till rätt så liten del på skenförsäkringarna, snarare på bolagens placeringar av försäkringspengarna.

    Har själv en 900 SET som stått på farsan i 3 år då vi tidigare bott på samma adress och farsan haft billånet skrivet på sig. Nu har jag flyttat och billånet är betalt, så nu ska bilen skrivas över på mig (just p.g.a. att man inte gärna vill bli nekad ersättning, och det blir ju lite lättare för bolaget att kolla nu).

    Det som väl lite är problemt är ju just generaliseringarna. Bolagen kollar ju bara på hur gammal man är och hur länge man haft körkort (och visst, dom har väl kanske inte så mycket att välja på). Men det känns ju lite surt när man själv kör 4000 mil/år och har varit skadefri i 5 år...

    Nu blir det lägsta körsträckan och köpa busskort igen... Jippie.

  20. #20
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    458
    tja
    farsan är på mej lite då och då om att jag ska stå på bilen(NG900T-95) som ägare,men jag vill inte betala 800:-/mån.
    visst premien sjunker rätt så snart med skadefriaår o.s.v.
    men är det inte lite väl dyrt 800:-.
    har haft mitt kort i snart 6år alldrig fått en fortkörningsbot(peppar peppar ta i trä).eller krockat,har haft 6 bilar.

    farfar därimot har bra mycket lägre premie på den bilen som han står som ägare på åt mej 315:- oxå det en ng900T-94.och han har krockat eller skadat sin bil c:a 1ggr varanat år.
    om inte premien för oss i sina bäst år skulle var så hög så skulle mer ung stå som ägare på sina bilar.

    men visst vi som inte står på våra bilar tar helt klart en risk om/när det
    händer nåt,och då får vi skylla oss själva.

    det jag tror gör att premien är hög är all dom som inte är ärliga,utan kör med lite försäkringbädregerier då och då,delvis för att känna i pengarna på premien delvis för att dom behöver ny delar/bil ect.

Liknande ämnen

  1. Angående köp av 95 -02
    Av pihlanker i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2010-10-18, 16:41
  2. angående 9-3 SS
    Av malinbabe i forum Allmänt
    Svar: 52
    Senaste inlägg: 2006-09-21, 22:33
  3. angående WG-arm
    Av mikaoj i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 13:20
  4. Angående vår FAQ
    Av GULSAAB i forum Allmänt
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2005-12-20, 15:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •