Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Turbobyte Saab 9000

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    77

    Turbobyte Saab 9000

    Halloj.
    Har en 9000 2.3t -97 200hk jubileumsmodell.
    En kompis sa att det gick att byta från originalturbo till en TD04 (har för mig att det var så den hette i alla fall).
    Passar den direkt eller måste man köpa nå slags adaptrar eller så?
    Hur mycke kusar tjänar man på det?
    Min är chippad, öppet luftfilter, röret efter turbon är 3" och katten är 3" resten är 2.5". Bör jag byta så att hela systemet är 3"???

    Tacksam för svar...

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Östergötland
    Inlägg
    189
    Ja du måste ha olje och vattenrör till den turbon.. Sen tror jag inte du tjänar nåt på att byta heller om du inte byter programvara eftersom din e ampassad till en T25:a..

    Mvh Wirf

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    det du tjänar är bättre spool-up(marginellt) samt att du förmodligen klarar dig bättre från turbohaveri. Jag var lat vid ett sådant byte och kapade/svetsade ihop rör själv, allt är givetvis beroende på hur kul man tycker sådant är...
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  4. #4
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 396
    Citat Ursprungligen postat av Airflow
    det du tjänar är bättre spool-up(marginellt) samt att du förmodligen klarar dig bättre från turbohaveri.
    Du är inte kompis med farbror Garrett va?

    Förutsatt att T25:an är vid hälsa får man en lite segare respons vid byte till TD04 15T#6, dock inte så man somnar. På varvtal över 5000 är den senare turbon trevligare att ha.

    Annars brukar vi vara ganska överens om att detta byte är för liten skillnad för prestandas skull, men det kan va roligt att skruva ändå.

    Om man får tag på en turbo...

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  5. #5
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 680
    helt rätt cedete, jag är notorisk garret (ragget) motståndare, så visst får man tolka mitt inlägg om än med en nypa salt pga detta. I mina ögon är garret gamla avdankade dieselagg. Nu är det ju så att jag bytte från T25 till ett td04 med #5 så därav kanske upplevelsen av något piggare spool-up kontra t25. Gick i min vardagstanke att bytet avsåg just ett #5 från 9-5 Aero eller liknande, då dessa är mer frekvent förekommande på marknaden kontra 9000Aeros #6avgas...
    Tjo!

    /Johan, som förtillfället använder garret agg som sänke.
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  6. #6
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    77
    Vad menas med #5 och #6???
    Och programvara... Är det chippet eller mappningen. För mappning hade jag ju tänkt göra efter bytet i så fall...

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Migaa
    Vad menas med #5 och #6???
    Och programvara... Är det chippet eller mappningen. För mappning hade jag ju tänkt göra efter bytet i så fall...
    Skillnad på avgashusen #5 resp #6 ser du här.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Härliga Härjedalen
    Inlägg
    77
    Näää... Servern hittades inte... Jaja försöker i morrn igen.
    Tack för alla förklaringar så här långt i alla fall.

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 873
    Citat Ursprungligen postat av Migaa
    Näää... Servern hittades inte... Jaja försöker i morrn igen.
    Tack för alla förklaringar så här långt i alla fall.
    Knepigt, nu hittade jag fram till sidan i alla fall så jag snodde lite text därifrån:
    The Viggen and Aero turbos are the same turbos except for the turbine housing. The designation is TD04HL-15T – (5cm2 for the Viggen) or (6cm2 for the Aero). This last number indicates the smallest cross sectional area of the turbine housing. But basically it means a trade off, better spool up for the Viggen turbo but it chokes at the top end. The Aero turbo will produce more horsepower a the top end, sacrificing some spoolup.
    Bilden säger en del också.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

Liknande ämnen

  1. Turbobyte [9000 2.3t]
    Av Chiefen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2017-01-04, 00:43
  2. 9000 steg3 Turbobyte?
    Av Nasse_jkpg i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2009-12-12, 01:28
  3. Turbobyte på 9000
    Av Patrik1959 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2008-08-19, 11:39
  4. Turbobyte 9000 T25 till vad?
    Av Tajger i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2005-10-19, 22:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •