Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: R-däck tankar...

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779

    R-däck tankar...

    Tjena!
    Går i tankarna på att köpa mig däck inför kommande säsong.
    Har kikat på lite olika dimensioner och märken men det är inte precis standardmått utan exempelvis 235/40R17.
    Vad skulle passa bäst på gamla 9-5 Aero fälgarna (threespoke sport), 205/40R17 eller 235/40R17? Ska ha dom till min OG9-3 och 235 känns lite väl brett med tanke på spårkänsligheten men 205 känns lite smalt för fälgarna. Har främst kollat på Toyo Proxes R888 då dessa även går att använda på allmän väg.

    Vad tror ni med erfarenhet kring denna typ av däck?
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  2. #2
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Mellanmjölkens land
    Inlägg
    2 115
    Medlem#
    5389

    Re: R-däck tankar...

    Citat Ursprungligen postat av NiklasO
    Har främst kollat på Toyo Proxes R888 då dessa även går att använda på allmän väg.
    Visst finns det R puckar som är "gatgodkända" men jag skulle aldrig få för mig att åka med dem på gatan, eller rättare sagt säg så här: ifall du e ute o åker långväga och så kommer det en regnskur...njae...blir nog ingen höjdare! Vet ju hur mina ser ut efter ett gäng varv på banan.

    Mvh Magnus

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    307

    R-däck..

    Hej !.

    ....riktiga R-däck med rätt tryck och camber klistrar riktigt ordentligt.

    Jag vet inte om det är ett reellt problem på 9-3/9-5 etc.....men frågan är om man kan nå sådana G-värden att man riskerar olje-starvation från sumpens pick-up i böjarna.

    Vet att någon Porsche - ej varianterna med torrsump - beskrevs blivit lite knepig i vev/ram-lager efter lite nötande med R-däck.

    Som sagt....huruvida det går att kompensera med en aning fill-up till övre nivå-markering på SAAB:arna vet jag ej......men tanken kanske bör tänkas.

    /Tomas 220 PS
    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 055
    R-däck har man ju bara på banan! man åker väl oftast inte dit och hem på dem...!

    Ang dimensionen så tror jag ,est på 225 eller 215, vet en som åka med 235*17 på en ng900 och det var lite i värsta laget...!

    Vad har du tänkt att köra, bana eller raktfram? eller båda?

    /A
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    NÖ Skåne
    Inlägg
    725
    Medlem#
    3309

    Re: R-däck tankar...

    Citat Ursprungligen postat av Magnus Aero
    Citat Ursprungligen postat av NiklasO
    Har främst kollat på Toyo Proxes R888 då dessa även går att använda på allmän väg.
    Visst finns det R puckar som är "gatgodkända" men jag skulle aldrig få för mig att åka med dem på gatan, eller rättare sagt säg så här: ifall du e ute o åker långväga och så kommer det en regnskur...njae...blir nog ingen höjdare! Vet ju hur mina ser ut efter ett gäng varv på banan.

    Mvh Magnus
    Funkar riktigt bra även i väta med r888, kört med 195/50-15 på min og900.
    #3309 Andreas "Dea" Persson
    900 Cab -87, 2*900 Aero-88, 900TurboS -92, 9-5 -09

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779
    Igår satte jag på mina vinterpuckar för bilen skall ska och hälsa på bilprovningen för godkännande. Det är Bridgestonedäck som heter Blizzard nått, dubbfria... iallafall, efter att ha kört 16mil och en del irrande runt i Göteborg på pissblöt asfalt så KAN inte R-däck vara värre. Jag fick ett rejält bakvagnssläpp efter lite provocerande, klart spännande i en framhjulsdriven bil. Dessutom tuggar ABSen för skit och ingenting. Usch.

    Men angående dimensioner, har ju kollat på ett företagshemsida, och där finns i princip bara de dimensioner jag listat, iallafall för Toyo Proxes R888, får väl ringa imorgon och höra om dom har mer "normala" varianter.


    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Vad har du tänkt att köra, bana eller raktfram? eller båda?
    Enbart bana, rakt framåtåka är inte intressant, gör ont i hjärtat varje gång varvtalsnålen dundrar i varvstoppet på ettan det hoppar knakar och slår i hela bilen. Känns inte bra att förstöra sin fina leksak på det viset.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Hej,

    225/45-17 är väl ingen helt ovanlig dimension för R-däck? Annars tror jag att 16" R-däck duger alldeles utmärkt på en liten 9-3:a.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  8. #8
    http://rejsa.nu/info/info_rdack.asp

    här står det mesta om R-däck

    Jag kör med Toyo Proxes RA-1 205/40-17 på 7,5*17"

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779
    Citat Ursprungligen postat av KK
    Hej,

    225/45-17 är väl ingen helt ovanlig dimension för R-däck? Annars tror jag att 16" R-däck duger alldeles utmärkt på en liten 9-3:a.

    Mvh

    KK
    Behöver 17" för att få plats med bromsar.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  10. #10
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 298
    Citat Ursprungligen postat av NiklasO
    Behöver 17" för att få plats med bromsar.
    Aha...stora doningar...

    Jag har Bridgestone RE540 i 225/45-17 så det finns ju bevisligeni "vanliga dimensioner".

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  11. #11
    Steg 6 sportsedans avatar
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 995
    Medlem#
    4706
    Citat Ursprungligen postat av KK

    Jag har Bridgestone RE540 i 225/45-17 så det finns ju bevisligeni "vanliga dimensioner".

    Mvh
    KK
    Det har ja oxå, de var värda varenda krona
    Längtar till nästa sommar då man får ut å köra ss:en på bana för första gången.

    Kan säga att r-däck gör grym skillnad

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fjolträsk
    Inlägg
    370
    Greppet mellan ett BRA gatdäck och ett R-däck är inte hiskligt i samma dimensioner. Vad som skilger därimot är att ett gat snabbt blir överhettat på bana och halt medan R-däcket behåller sitt grepp vid högre temp.
    Vist det går även att överhetta R-däck men det är mycket svårare.
    Men andra ord gatdäcket är lömskt på bana, typ föra varvet gick det klockrent i en böj. Nästa varv vart det ski..... halt.
    På en ren bruksbil som ibland rastas på bana skulle jag rekomendera gatdäck på gatan och R-däck på bana. Men helt klart kan man skurva på R-däcken hemma och köra på bana med dessa.
    0-100 ??? Ibland

  13. #13
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 882
    Jag läste någonstans om att skillnaden i grepp mellan bra gatdäck & R-däck, omsatt i varvtider på bana rörde sig om ca 1 s per km. Låter detta rimligt?

    Jag har för mig att det gällde någon/några relativt sportiga gatbilar, Porsche 996 kanske, på Nürburgrings Nordschleife så det kanske inte kan omsättas till långsammare banor & mera standardbetonade bilar.

    För övrigt var det väl just Porsche 996 som inte var godkänd med R.däck & problem med smörjningen? Rättar härmed mig själv angående bilmodellen på ringen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Fjolträsk
    Inlägg
    370
    citat:
    Jag läste någonstans om att skillnaden i grepp mellan bra gatdäck & R-däck, omsatt i varvtider på bana rörde sig om ca 1 s per km. Låter detta rimligt?

    Kan nog stämma mellan tummen och pekfingret, men det kommer skilja mer efter ett par varv på banan är gatdäcken gärna/brukar bil för varma(hala). Allså största skilanden är att R-däcken pallar värmen mycket bättre. Hmm har allså högre driftstemp.
    0-100 ??? Ibland

Liknande ämnen

  1. Orena tankar, M3 Cab!
    Av Magnus Aero i forum Motor- och trafikrelaterat
    Svar: 33
    Senaste inlägg: 2012-09-29, 22:41
  2. Tankar om köp av 9-3 SS -04
    Av Certo Cito i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-03-20, 10:10
  3. sommarfälgar, tankar och val av däck
    Av Joelk i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2008-03-31, 13:26
  4. Bilbytar tankar
    Av Anders9000 i forum Allmänt
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-02-24, 01:21
  5. Viggen tankar.
    Av T200 i forum Allmänt
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2006-01-10, 12:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •