Sidan 1 av 3 123 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 56

Ämne: Ni med ESP, funkar det??

  1. #1
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804

    Ni med ESP, funkar det??

    Ja som topic, har ni hunnit prova om det fungerar än, har ju funnits tillfälle till det nu i två dagar!

    Kul med lite praktiska reflektioner från användare av detta, eller är det bara ett säljarknep för det som KK så fint kallar för "merförsäljning"

    /Rydde

    PS. Och låt inte denna tråd sladda iväg nu Ds

  2. #2
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 337
    Medlem#
    402
    Har förvisso inte ESP, men ett väl fungerande TCS. Funkar skitbra. Drar ner motorn, och nyper lite fint med bromsarna, trots massa extra hästar och vrid.

    Har dock hört att inte alla ESP/TCS fungerar efter chiptrimmning. Kanske beror på mjukvaran...??....

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  3. #3
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 080
    Medlem#
    3409
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Har dock hört att inte alla ESP/TCS fungerar efter chiptrimmning. Kanske beror på mjukvaran...??....

    Regards/ Mr_Nitro
    Ja,,det är det garanterat.!
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  4. #4
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 337
    Medlem#
    402
    [quote=Robert@]
    Citat Ursprungligen postat av "Mr_Nitro":3pa8kynw
    Har dock hört att inte alla ESP/TCS fungerar efter chiptrimmning. Kanske beror på mjukvaran...??....

    Regards/ Mr_Nitro
    Ja,,det är det garanterat.![/quote:3pa8kynw]
    Ja, det var ju dumt skrivet av mig. Självklart beror det ju på SW !!
    En dålig/felaktig modifiering av SW borde ju helt klart ändra funktionen...

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  5. #5
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 080
    Medlem#
    3409
    [quote=Mr_Nitro][quote="Robert@":avk777ns]
    Citat Ursprungligen postat av "Mr_Nitro":avk777ns
    Har dock hört att inte alla ESP/TCS fungerar efter chiptrimmning. Kanske beror på mjukvaran...??....

    Regards/ Mr_Nitro
    Ja,,det är det garanterat.![/quote:avk777ns]
    Ja, det var ju dumt skrivet av mig. Självklart beror det ju på SW !!
    En dålig/felaktig modifiering av SW borde ju helt klart ändra funktionen...

    Regards/ Mr_Nitro[/quote:avk777ns]

    Precis..
    En annan sak ni ska tänka som kör trimmat med TCS / ESP är ju att om det är tex St3 300hp och ni gasar på på kanske 3:an eller 4:an så kan den rycka lite o gå konstigt,, endel tror då genast när dom hämtat ut bilen att det är fel på Programmet,men testa då o koppla ur TSC/ESP knappen så försvinner det,, -nä d tror dom inte för lampan tänds inte. Men det är ju så att själva TCS systemet är ju så kännsligt att den känner av ytterst lilla spinn,,kanske bara i att däcken rör sig lite olika så börjar TCS:n jobba.

    Har ni kanske kännt av redan förmodligen. Bara ett Fredags tipps.
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  6. #6
    Steg 1 Mr_Nitros avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Katrineholm
    Inlägg
    1 337
    Medlem#
    402
    Citat Ursprungligen postat av Robert@
    .... så kan den rycka lite o gå konstigt.....
    Har förvisso inte dessa problem i min bil, men det kan nog vara som du säger...

    Regards/ Mr_Nitro
    The older I get, the better I was !
    SAAB 9-5 Kombi 2,3 LTT M99, Maptun SW, E85-konverterad med fullt fungerande TCS. Effekt: 170 hk +

  7. #7
    Individuell mappning NordicDalarnas avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    8 080
    Medlem#
    3409
    [quote=Mr_Nitro]
    Citat Ursprungligen postat av "Robert@":1p36d7su
    .... så kan den rycka lite o gå konstigt.....
    Har förvisso inte dessa problem i min bil, men det kan nog vara som du säger...

    Regards/ Mr_Nitro[/quote:1p36d7su]

    Jo,det är som jag säger..
    / Robert Uhr
    900 2.3T GTR 660hp E85
    9-3SC 1.8t Bio 360hp
    9-5 2.3T "Solstad" 350hp Biopower

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    53
    Som svar på frågan måste jag säga att ESP är bland det "häftigaste" som tillkommit på bilen sedan ABS. det fungerar skitbra!
    Man kan provocera upp bilen på tvären (och jag menar 90 grader mot färdriktingneg) och ESP rätar upp bilen oerhört smidigt.

    Min erfarenhet är från 9-3SS och jag tycker den är lagom i bemärkelsen att den låter bilen sladda lite innan den gör ett ingrepp. Har några gånger provat kollegors BMW 320 och de har gått in direkt med effekten att motorn stryps HELA tiden om väglaget är moddigt och man kör i lågfart typ i stan.
    Det är en häftigt uppfinning! Dock bör man kunna koppla ur den om man vill det!
    9-3SS Vector

  9. #9
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Citat Ursprungligen postat av Mr_Nitro
    Har förvisso inte ESP, men ett väl fungerande TCS. Funkar skitbra. Drar ner motorn, och nyper lite fint med bromsarna, trots massa extra hästar och vrid.

    Har dock hört att inte alla ESP/TCS fungerar efter chiptrimmning. Kanske beror på mjukvaran...??....

    Regards/ Mr_Nitro
    Min TCS-lampa har blinkat i två dygn snart, snacka om att systemet fått börja jobba övertid nu när halkan kommit! Som du säger dock, det fungerar "rätt" så bra faktiskt men inte lika bra som högerdojan

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Citat Ursprungligen postat av husaab
    Som svar på frågan måste jag säga att ESP är bland det "häftigaste" som tillkommit på bilen sedan ABS. det fungerar skitbra!
    Man kan provocera upp bilen på tvären (och jag menar 90 grader mot färdriktingneg) och ESP rätar upp bilen oerhört smidigt.

    Min erfarenhet är från 9-3SS och jag tycker den är lagom i bemärkelsen att den låter bilen sladda lite innan den gör ett ingrepp.
    Jag har aldrig provat en bil med ESP, eller jo men på sommaren så testtillfällena är ju begränsade jmf med nu

    Klarar systemet så stora manövrar alltså, det är ju intressant. Dock borde upphävningsfinesserna inskränkas lite av att bilen inte kan ratta själv utan bara bromsa olika hjul.?!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 166
    Ja, vad ska jag säga då....

    ESP fungerar mycket bra, en oerhörd förbättring när det gäller trafiksäkerhet.

    *Kör med bibehållna marginaler även med ESP
    *Lär dig systemet ("vanliga" förare förstår kanske inte hur/varför bilen beter sig på ett visst sätt och kan reagera felaktigt vid en krissituation)
    *Den som köper en bil och kan välja med/utan ESP och väljer utan är
    ESP

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 438
    Jag har ESP på min bil. Har ej hunnit provocera den medvetet för att se hur den reagerar. Däremot så gick den in igår kväll och styrde upp en situiation som kunde resulterat i att bilen hade kanat över på fel väghalva. Åkte för fort in i en kurva som nöp mer än jag trodde.

    ESP behövs eftersom man ser så många bilar som kör av vägen så fort det kommer lite snö.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  13. #13
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Det verkar ju som att de flesta är nöjda som fan med sina ESP-system, tolkar det som att Saab har lyckats göra ett system som fungerar väl ut om man som chaffis klantar sig litegranna.

    Läste en artikel om Esp i Ams förra hösten/vintern då det uttalades om att med dessa system i alla bilar så skulle olyckorna eller var det dödstalet sjunka med runt 25% ? Det är många familjer man spar ifrån tragedi och mycket försäkringspengar som inte behöver betalas ut till exempel!

    Själv kör jag lugnt som fan om det är snorigt på vintrarna så jag brukar komma fram förr eller senare iaf, men för kanske lite äldre eller mer oerfarna så måste ju detta vara ett kanonsystem! Dessutom utvecklas det ju hela tiden och kanske kan integreras med andra funktioner, Bmw´s system samverkar med deras aktiva styrning på dem modeller det finns på va?

    Är rätt sugen på en ESP-bil nu när det är så halt ute, om man klantar sig så finns ju chansen att man grejar det ändå genom att bara luta sig tillbaka och titta på

    /Rydde!

  14. #14
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Är ESP std på alla Saabar från M/Y05 förresten?

  15. #15
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    53
    jepp
    9-3SS Vector

  16. #16
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    117
    Det låter som att ESP hade varit ett självklart tillval om det nu inte redan varit standard på nya Saabar.

    "Antalet olyckor i vått väglag minskar med drygt 30 procent, och olyckor på halt väglag minskar med nära 40 procent när bilarna är utrustade med ESP, enligt den första vetenskapliga studien av sådana system."

    Saxat från http://www.folksam.se/press/pressmeddel ... 030327.htm

    Även om ESP inte alltid räcker för att undvika en krock kan man ha en fördel i att det förhoppningsvis har lyckats räta upp bilen någonlunda så att man krockar "rakt fram" i stället för med sidan.

    Mattias

  17. #17
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 804
    Det är väldigt höga siffror, nu vart man ju lite avis, vill också ha 30-40% mindre chans att förolyckas

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    100
    Försökte provocera bilen lite igår, när tillfälle gavs!
    (vilket inte så mycket i rusningstrafiken!)
    Gasade lite extra i sista rondellen och in på gården...
    ESP:n verkade fungera som en omvänd ABS-broms, det hackade rejält i ratten/bilen och det verkade komma från det hjul som hade ytterspår i kurvan.
    Ungefär som om jag själv bromsat och ABS:n jobbar då det släpper.

    Vet inte hur ESP:n funkar egentligen? det kanske var ESP:n som bromsade hjulet så mycket att ABS:n fick rycka in?

    Hur som helst var det inga problem med att få varningssignalen om halt väglag att tändas, men det verkade mer vara TCS:n som jobbade och ströp motorn lite då och då när jag gasade för hårt.

    Lite svårt att veta vilket av alla system som jobbar vid varje tillfälle.
    Men då ca 80% av alla singelolyckor sker därför att föraren bromsar bort sig, så är det skönt att veta att den faran är betydligt mindre nu.
    Däcken och det man har innanför pannbenet är ändå det viktigaste för att förhindra en avåkning i halt väglag.
    Biltullar?..Hahahahahahahahaaarrrgh.

  19. #19
    Sugmotor
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Värmdö
    Inlägg
    20

    Kanon



    Jag blev förvånad,- det funkar !

    Det är som en automatisk handbroms i kurvorna
    speed-lover.
    Gillar köra fort och säkert

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    117
    Citat Ursprungligen postat av Egil

    Vet inte hur ESP:n funkar egentligen? det kanske var ESP:n som bromsade hjulet så mycket att ABS:n fick rycka in?
    Systemen är nog ganska integrerade eller åtminstone anpassade till varandra. T ex använder alla tre samma information om hur fort hjulen roterar. ESP använder dessutom information om styrvinkel samt acceleration (i båda planen) och kan på så sätt avgöra om bilen sladdar och vad som ska göras åt det.

    Mer läsvärt finns här: http://www.boschusa.com/AutoOrigEquip/B ... Stability/

    Mattias

Liknande ämnen

  1. Hur funkar GLT
    Av SonnnyJ i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2010-08-01, 11:55
  2. 9-3 SS...Funkar det här??
    Av Fredrik87 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2007-02-09, 19:56
  3. ABS funkar ej
    Av bobby9000 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-11-29, 14:44

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •