Resultat 1 till 7 av 7

Ämne: Vad för olja bör jag köra med? B2x4

  1. #1

    Vad för olja bör jag köra med? B2x4

    Som topic säger
    Har en 9-3 -98 med maptun steg 3.
    Vill ha en bra olja i motorn, priset spelar ingen roll.
    Har kört med Q8 Formula 1 10w/50 tidigare, nu vill jag byta till något bättre(?)

    Läste att 0w/50 är bättre? Hjälp någon!

    F.ö. så kör jag inte mycket med bilen, men när jag väl kör så blir det ganska hårt.. Kör inte på vintern heller.

  2. #2
    Tänker inte säga att ett visst märke är bättre än det andra, jag kör själv på Q8 olja och har alltid gjort det, jag tycker det funkar fint.. Enl rekomendation i WIS så ska oljan som minnst ha dessa standard API SH/SJ och/eller ACEA A3-B3-98

    Kolla så håller denna standard, eller bättre.. Ju längre du kommer i alfabetet destå bättre kvalle på oljan.. tex en SN olja är bättre än en SH

    Rätta mig om jag har fel någon..

    Jag kör på en olja som är Helsyntet 0w-40 kör ca 400-500mil/byte

    0w-50 eller 5w-40 är olika mått på viskositeten i oljan, alltså oljan "tjocklek" det första talet är oljan kall, det andra är oljan varm (har ja för mig)

    // Jonasson - På hal is...

  3. #3
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 398
    Du är helt rätt ute.
    Allt för många tittar på viskositeten istället på kvaliten.
    Om de är en 5W 40 eller 0W 40 olja spelar inte så stor roll i dom flesta delar av vårt avlånga land förutom då i dom norra delarna där de fortfarande är riktiga vintrar.

    Men som sagt så är kvaliten på oljan de viktigaste att den är rätt.
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  4. #4
    Skönt att jag inte är ensam om min åsikter *pusta ut*

    Alla snackar om Mobil, QS hit å dit.. Men det är klart vet man inte så mycket om olja så är ju detta ett säkert kort.. Bättre att gå på tex Mobils olja som Saab rekomenderar än att ge sig in i jungeln av kvallitet på egen risk. Så är man osäker ska man nog ta ett "säkert kort" och fråga Saab och inte labba själv.. *förtydliga*

    Lycka till..

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Östhammar
    Inlägg
    1 328
    Saab rekomenderade Valvoline istället för Mobil senast då den skulle vara bättre.. Nån som kan förklara varför.. då olja e en djungel för mig?
    Saab 9-5 SE / Aero-04 "look alike"

    http://www.garaget.org/?car=12197

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 007
    Citat Ursprungligen postat av Jonasson
    Tänker inte säga att ett visst märke är bättre än det andra, jag kör själv på Q8 olja och har alltid gjort det, jag tycker det funkar fint.. Enl rekomendation i WIS så ska oljan som minnst ha dessa standard API SH/SJ och/eller ACEA A3-B3-98

    Kolla så håller denna standard, eller bättre.. Ju längre du kommer i alfabetet destå bättre kvalle på oljan.. tex en SN olja är bättre än en SH

    Rätta mig om jag har fel någon..

    Jag kör på en olja som är Helsyntet 0w-40 kör ca 400-500mil/byte

    0w-50 eller 5w-40 är olika mått på viskositeten i oljan, alltså oljan "tjocklek" det första talet är oljan kall, det andra är oljan varm (har ja för mig)

    // Jonasson - På hal is...
    "Varm " vid 100 grader c

  7. #7
    Citat Ursprungligen postat av 9kltt
    Saab rekomenderade Valvoline istället för Mobil senast då den skulle vara bättre.. Nån som kan förklara varför.. då olja e en djungel för mig?
    Kolla med dom vilka API klasser som dom "kräver" att man ska ha, ta med dig dessa klasser och köp oljan.. Kvittar säkert vilket märke.. 0w-40 osv är ju som asgt beroende på vart man bort och temp osv.. Kanske kolla klasser om vilken viskositet Saab tycker?

    Mvh J

Liknande ämnen

  1. [LÖST] 5W40 olja i B2x5
    Av sku i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2012-01-27, 14:28
  2. Vad ska man köra med för olja i en F28 med Quaife-diff?
    Av Travis i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2009-09-20, 22:25
  3. köra in nyrenoverad motor bilig olja ?
    Av wisse i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2009-06-28, 17:15
  4. Vilken Olja kan man köra på? B2x5
    Av masse75 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 20
    Senaste inlägg: 2005-10-27, 14:46

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •