Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: Vem betalar reparationen????

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    142

    Vem betalar reparationen????

    Hejsan!

    Köpte för snart 3 veckor sedan en begagnad SAAB 9000CSE -97 av en bilhandlare i en stad cirkus 16 mil från Göteborg. Bilen var i bra skick, tyckte jag då - och enligt deras varudeklaration fanns inga prickar i protokollet. Provkörde bilen och testade de funktioner man bör, utan att jag märkte några större fel och brister (mest småsaker).

    Men nu i söndags lade min ACC av helt och hållet, det kommer ingen kyla alls, och min ACC blir således helt obrukbar (kan ju bara få värme). Jag var hos en bilverkstad i tisdags, och de kom fram till att AC-kompressorn helt lagt av - den var helt obrukbar och behöver bytas. Det har kommit kyla från ACC'n innan, dock väldigt kall luft (FÖR kall på något sätt) så antagligen har termostaten i ACC'n varit trasig redan vid köp.

    Med bilen följde en s.k. trafikgaranti - som i stort sett betydde att bilen skulle klara av en besiktning hos Svensk Bilprovning utan anmärkning under 3 månader framåt. Skulle något fel uppstå, fick jag rådet att besöka bilfirman för avhjälpning av felet.

    ACC'n påverkar ju inte bilens resultat i en besiktning, men även den borde ju hålla i mer än drygt 2 veckor efter mitt köp på bilfirman??? En merkostnad på 7-11.000 SKR är ju inte riktigt det man räknar med när man köper en bil för nästan 70.000 SKR!

    Vad är mina rättigheter i detta ärende? Skall jag eller bilfirman stå för kostnaden för lagningen av ACC'n? Har idag pratat med firman, och de ifrånsäger sig allt ansvar för att:

    1) jag fick ett så rabatterat pris från "snittpris" som bilen sägs vara värd enligt tabeller de gått efter (84000:- enligt tabell/deras först satta pris, de annonserade bilen för 72000:- och jag köpte den för 67200:-).
    2) jag fick bara trafikgaranti.
    3) bilen är en -97:a och jag får räkna med att något sådant här kan gå sönder.

    Enligt konsumentköpslagen räknas alla fel upp till 6 månader efter köp som ursprungliga, och det är säljarens uppgift att bevisa att felet inte fanns på bilen vid köp. Lite klurigare vid köp av begagnad bil, men eftersom ACC'n pajjade 2 veckor drygt efter köp känns det som jag lätt kommer få rätt vid anmälan till ARN.

    Ska i alla fall köra upp bilen till bilfirman i början på nästa vecka för att de ska få reda på vilket skick ACC'n är i hos sin "egen" verkstad som de brukar använda sig utav vid AC-frågor. Eftersom bilfirman haft bilen i sin ägo under cirka 10 månader (!) är ju dock svaret givet: en bil som stått så länge utan att ACC:n varit i gång är inte bra, bilfirman har inte skött bilen och AC-systemet mm på rätt sätt = DÄR är orsaken till felet.

    Fortsätter de avsäga sig ansvar anmäler jag detta ärende vidare - vad tror ni ??? Vad hade ni gjort ???

    /Jonas, Göteborg

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sthlm
    Inlägg
    645
    Följer ditt resonemang och som du säger har du nog all rätt på din sida. Har du pratat med dem (bilfirman)? Visserligen fick du bilen ganska "billigt" (allt är relativt) men som sagt om en så pass viktigfunktion lägger av så snabbt (2 veckor) så ska dem ta på sig det.

    Tycker det är bra av dig att du inte namnger bilfirman ännu. Däremot om dem säger nej inte vårt problem skylta med namnet, säger dem Självklart det fixar vi utan problem, ut med namnet!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    780
    Stå på dig.

  4. #4
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 503
    Medlem#
    4156
    Tycker det är rätt självklart att de ska åtgärda felet.

    Att de reparerar fel och brister på bilen är ju den stora fördelen när man köper bil från bilfirma, och inte privatperson...

    Och i och med att den stått så pass länge (antagligen utan att nån startat och kört med den) så är det rätt solklart fall tycker jag. (Även om de kanske kommer att hävda att de visst har underhållit acc,n under de här månaderna).

    Hursomhelst så är ju deras försöka att slingra sig undan rätt befängda:
    1) jag fick ett så rabatterat pris från "snittpris" som bilen sägs vara värd enligt tabeller de gått efter (84000:- enligt tabell/deras först satta pris, de annonserade bilen för 72000:- och jag köpte den för 67200:-).
    Vad du har betalat spelar ingen roll. (Dessutom är det ju knappast ett så lågt pris att de ens kan hävda det. Har de satt 72000:- och du fått den för 67000, så är det väl ungefär en normalprutning. Att de hävdar att de redan från början var så billiga så du ska betala alla större fel själv, som uppenbart redan fanns på bilfirman, alternativt att deras handlande (eller frånvaro av handlande kanske jag ska säga) har gjort så att ACC,n gått sönder, är ju befängt. SÅÅÅÅÅÅ billig var inte bilen ändå. (Tycker faktiskt den på sin höjd är normalt prissatt, men det är så klart svårt att uttala sig om det när man inte vet modell (motor), miltal, utrustning etc.)

    2) jag fick bara trafikgaranti.
    Så vitt jag vet (är inte säker) så är det lagstadgat att du har viss garanti när du köper från bilhandlare (även begagnat). Så de har visst ett ansvar utöver deras trafikgaranti. Sen att de försöker snärja sig ur det ansvaret, må vara, men jag tror i alla fall att du har all rätt på din sida. (Se till att kolla upp det här ordentligt bara. Sen kan du prova prata med de igen när du har lite mer på fötterna. Testa söka på forumet. Vet att det varit snack om det här tidigare.)


    3) bilen är en -97:a och jag får räkna med att något sådant här kan gå sönder.
    Rent skitsnack. Se svar punkt 2. Att ACC kompressorn är tvärslut på en -97a måste ändå ses som rätt ovanligt. (Naturligtvis också beroende på hur långt bilen gått).

    Men det klart. Står bilen i 10 månader i sträck utan att bli startad och körd med ACCn på nån gång i månaden så är det inte alls konstigt att den bryter ihop.



    Näe, stå på dig!!!
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    142

    Uppdatering

    Tack för era svar.

    Bilfirman har nu sagt att de vill visa bilens fel för den firma de anlitar vid AC-problem - jag har godtagit det och åker 16 mil enkel väg på måndag eftermiddag för att de ska lämna in bilen kl. 10.00 dagen efter... (och tåg hela vägen tillbaka...)

    Sedan får vi se vad DEN verkstaden säger. Fortsätter de att vägra har jag en anmälan till ARN klar. Måste bara fylla i vad som sägs efter undersökningen på deras anlitade verkstad.

    Apropå det: Bilen är en 9000 CSE 2.3t och har gått 11600 mil.

    /Jonas

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    764
    Tycker inte de ska ersätta även om det känns surt för dig. Bilen är för gammal.
    Diskutera saken med dom så kanske du kan få någon form av goodwill eller rabatt.

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    142
    Jo men det är ju precis hit bilfirman vill dra det: du har redan fått 16000 SKR i "rabatt" så vi kan inte stå för någon kostnad. Jag har fått ett rabatterat pris från 72000 SKR - 67200 SKR.

    AC:n på min gamla SAAB 9000i-89 (AC sattes in -93) hade fortfarande inte gått sönder när jag sålde den i förra veckan....

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    142
    HEJ!

    Tänkte bara uppdatera denna tråd, och kanske ge en hint till folk om vad de kan och inte kan begära när de köper en begagnad bil av en MRF-ansluten bilfirma... jag krävde alltså att bilfirman skulle betala min reparation, eftersom ACC:n havererade 2 veckor efter genomfört köp. De vägrade alltså, och hävdade att jag förhandlat bort den garanti som SKULLE täckt felet genom att vilja ha lägre pris. Well.....

    ARN skickade i förra veckan sin rekommendation i detta ärende och jag får tillbaka samtliga pengar för reparationen av den havererade ACC:n!!!!!! Får även milersättning för resan Göteborg - Lidköping ggr 2.

    Fy f*n va skönt alltså! Bilfirman försökte "pruta" innan jag gjorde den slutgiltiga anmälan till ARN genom att i "ren goodwill" som de skrev ge mig 5000:-. Då anade jag att även de kände på sig att de skulle kunna behöva betala hela summan (11500 + milersättning på nästan 1000:-).

    Det lönar sig att inte backa - och tänka på att oavsett försäkring som följer med bilen så anses ALLA fel som händer inom 6 månader efter köp som ursprungliga - dvs de fanns vid köp. OM inte bilfirman kan BEVISA att så inte är fallet. Du måste kanske som ett ex. ha krockat med bilen och kraschat ALLT som fanns i motorn för att de ska kunna bevisa en sån sak.

    Konsumentköpslagen är en bra lag...



    /Jonas, Göteborg

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrhult
    Inlägg
    3 478
    Medlem#
    5737
    Härligt!
    Perfection is achieved, not when there is nothing more to add, but when there is nothing left to take away.
    9000 CC 2.3T -91
    9-3 SS 1.8t BioPower -08
    Triumph Speed Triple -04

  10. #10
    Steg 4 H.Bloms avatar
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Kungens Kurva, Stockholm
    Inlägg
    4 236
    Grattis får man väll säga!

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Långaryd
    Inlägg
    1 237
    Medlem#
    6069
    96 DE LUXE -61, Volvo V60 T6 -11

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    västerås
    Inlägg
    160
    grattis! bra med folk som står på sig.
    alldelels för många hade bara klagat i kafferummet eller på forumet och inte gjort något.
    nu fick du ju det du betalade för. en bil MED fungerande ac.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    309
    Citat Ursprungligen postat av jontebus
    HEJ!

    Tänkte bara uppdatera denna tråd, och kanske ge en hint till folk om vad de kan och inte kan begära när de köper en begagnad bil av en MRF-ansluten bilfirma... jag krävde alltså att bilfirman skulle betala min reparation, eftersom ACC:n havererade 2 veckor efter genomfört köp. De vägrade alltså, och hävdade att jag förhandlat bort den garanti som SKULLE täckt felet genom att vilja ha lägre pris. Well.....

    ARN skickade i förra veckan sin rekommendation i detta ärende och jag får tillbaka samtliga pengar för reparationen av den havererade ACC:n!!!!!! Får även milersättning för resan Göteborg - Lidköping ggr 2.

    Fy f*n va skönt alltså! Bilfirman försökte "pruta" innan jag gjorde den slutgiltiga anmälan till ARN genom att i "ren goodwill" som de skrev ge mig 5000:-. Då anade jag att även de kände på sig att de skulle kunna behöva betala hela summan (11500 + milersättning på nästan 1000:-).

    Det lönar sig att inte backa - och tänka på att oavsett försäkring som följer med bilen så anses ALLA fel som händer inom 6 månader efter köp som ursprungliga - dvs de fanns vid köp. OM inte bilfirman kan BEVISA att så inte är fallet. Du måste kanske som ett ex. ha krockat med bilen och kraschat ALLT som fanns i motorn för att de ska kunna bevisa en sån sak.

    Konsumentköpslagen är en bra lag...



    /Jonas, Göteborg
    Kul att allt löste sig !

    Förstår däremot inte riktigt vilken "rabatt" du fått ? Enligt:
    http://www.teknikensvarld.se/bilpriser/
    kostar din bil ca. 72.000:- hos bilhandlare.

    /Stefan B
    Medlem #2660
    ...som hellre kör om i en ful bil än blir omkörd i en snygg...
    9-3SC2,8T280XWD-09

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    142
    När bilen kom ut på annons på www.bytbil.com så hade den "rea'ts" ned från 84 000 till 72 000 kr, och när jag var där och tittade så hittade jag en del fel som var rätt lätta att åtgärda - bl.a sprucken drivrem - så jag ville ha ned priset ytterligare. Det fick jag om jag "åtgärdade de fel som är på'n". Fick den för 67 500, som han hävdade att de köpte in den för - då blev han "av me'n" som han yttryckte det....

    När bilfirman sedan svarade på min ARN-anmälan hävdade de att de rabatterat bilen ned från 84 000 kr (dessutom var de fula nog att skriva in det i kontraktet).

    Nu ligger den nog runt 72´ som du skriver. Detta var 2005-09.

  15. #15
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Västsverige
    Inlägg
    1 924
    Snyggt jobbat. "ARN is da shit" för att stjäla någons uttryck här på forumet....

    Kommer säkerligen blir många fler såna här case framöver för alla bilmärken, nu har ju nästan alla bilar AC och nånstans runt 10 år så har dom ju en tendens att rasa beroende på skötsel etc. Farsan gick precis 10 år och 17k mil, sen var det färdigt. Är ju alltid en chansning att sälja en bil med beggad AC, men firmans argument som att du "förhandlat bort garantin" är ju som alltid rent djävla skitsnack. Man köper ju bilen på en firma för lite extra trygghet, annars är det ju blocket och privat som gäller.
    MEDLEM 7032.

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    544
    Alltså man köper ju en bil via en firma just bara för att få lite mer säkerhet om något händer med bilen som te x detta å en garanti går ju aldrig å förhandla bort. Man köper ju inte bilen via firma bara för att man känner för å betala lite extra för bilen.


    //Robin.

Liknande ämnen

  1. Hur betalar ni på oeldepot24.de ?
    Av andreas2251 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2013-09-07, 11:31
  2. Vad betalar ni i försäkring?
    Av björne i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 505
    Senaste inlägg: 2009-03-31, 15:18
  3. Vad betalar ni i försäkring?
    Av Spizen i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-25, 13:44
  4. finansering av reparationen
    Av macab3 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-09-15, 17:53
  5. vad betalar ni för era 900 T8...?
    Av Sandman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2003-08-07, 14:42

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •