Resultat 1 till 17 av 17

Ämne: Pip från instrumentpanelen

  1. #1

    Pip från instrumentpanelen

    Hej
    Måste inleda och säga att ni sköter detta forum med klass! Har kikat in här emellanåt och alltid funnit intressant läsning.

    Jag undrar om det finns någon snäll själ har som kan ge mig några bra tips på ett problem som har uppstått.
    Vid körning uppstår ibland ett litet pip ljud som kommer ifrån instrumentpanelen. Ljudet uppstår lite oregelbundet, men drar man på lite så blir det tydligare, kan dock uppstå även precis efter pådrag.
    Det är svårt att höra exakt var ljudet kommer ifrån och det låter inte alls lika högt, klart och tydligt som ljud annars kan göra från SID:en.
    Ljudet låter helt "elektriskt" och inte mekaniskt.
    Kan det vara något fel på SID:en? Saknar några pixlar, men verkar fungera utan andra problem.
    Är det någon annan här som har upplevt samma problem?
    Bil: Volvo V60 T3 -11, Z4 2.0i -06
    MC: BMW F650GS -00

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    887
    det kanske är hastighetsvarningen, om du har den inställd på tex. 70km/h så piper det om du kör fortare än 70km/t
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  3. #3
    Nä det är inte ett så tydligt pip, har märkt att det kommer tydligast vid 1500rpm och 2200rpm. Bara ett litet irriterande pip...
    Bil: Volvo V60 T3 -11, Z4 2.0i -06
    MC: BMW F650GS -00

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    590
    Hej!

    Tror jag har samma "problem" i min.

    Kommer dock väldigt sällan men ändå.

    M.v.h
    //Colle
    Saab 9-3 2.3T
    Saab 9-3 2.0T

  5. #5
    Du har ingen aning om var det kommer ifrån?
    Bil: Volvo V60 T3 -11, Z4 2.0i -06
    MC: BMW F650GS -00

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hallandsåsen Sverige
    Inlägg
    3 691
    har det varit vid vissa hastigheter?
    9-3 SC Aero M6 -06
    Gamla bilen: Steg"1" 9000Aero. 16000mil med trim, 32000 totalt. Pensionerad.
    Hojen: Aprilia 1127 Tuono F Egenbyggd sugmotortrimning. Pensionerad.
    Projektet: Riktiga bilar drar mer än 2,5Liter Skulle varit klar för länge sen

  7. #7
    Nä lite blandat och på alla växlar....
    Bil: Volvo V60 T3 -11, Z4 2.0i -06
    MC: BMW F650GS -00

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    135
    Svårt att svara på men denna topic kanske kan stämma in? http://forum.saabturboclub.com/phpbb...599&highlight=

    Ps Köpt bilen nyligen och från Staffanstorp? Har fått en liknande fråga från en på jobb vars son precis köpt en AERO 01 så man undrar ju.....[/url]
    1,4 Bar ÄR Kul......

  9. #9
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3
    Hej,

    Jag har samma problem. Det ett ojämt pipande brukar komma mellan 100 - 120 KM/h.
    Jag trodde då att det var hastighets varningen som hadde fått fnatt. Så jag tog bort hörtalaren i dator enheten.
    Men till min förvåning så fortsatte ljudet att komma. Jag lokaliserade då ljudet till hanskfacket. Gicssat att ljudet kommer från någon av de el komponenter som sitter där.

    Men frågan är vad är det för något!

    Hoppas att någon vet!

    mvh,
    Helge

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    135
    Läst på länken ovan??? Fläktreglerdonet sitter precis innanför/nedanför handskfacket.....
    1,4 Bar ÄR Kul......

  11. #11
    Skulle kunna vara det, stänger man av acc:n så upphör ljudet.
    Jag var på Saab med bilen och de trodde att det kunde vara något munstycke eller liknade till Acc:n. Inget farligt utan enbart ett ytterst litet irriterande ljud.
    Bil: Volvo V60 T3 -11, Z4 2.0i -06
    MC: BMW F650GS -00

  12. #12
    Jag ska be en kompis åka med och lyssna lite nogrannare varifrån ljudet kommer.
    Bil: Volvo V60 T3 -11, Z4 2.0i -06
    MC: BMW F650GS -00

  13. #13
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3
    Jag upplever att ljudet kommer från någon typ av högtalare alltså inte ett ljud som kommer från någon motor som har dåligt lager.
    Det mest konstiga är att det verkar bara komma när man kör i ca 100 till 120 kmh.
    Jag har provat att köra samma vartal på annan växel, men då återkommer inte ljudet!
    Så det är något underligt. Måste väl ta bort handsfacket och försöka lokalisera ljudet närmare.
    Skall se vad det dinns för tid i helgen.

    /Helge

  14. #14
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Citat Ursprungligen postat av hdy
    Det mest konstiga är att det verkar bara komma när man kör i ca 100 till 120 kmh.
    Slänger iväg ett långskott; om det är hastighetsberoende kan det kanske bero på detta? Värt att kolla i alla fall. Jag har hört de om beskrivit det problemet som ett pipande ljud inifrån instrumetbrädan.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  15. #15
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 118
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av hdy
    Jag upplever att ljudet kommer från någon typ av högtalare alltså inte ett ljud som kommer från någon motor som har dåligt lager.
    Det mest konstiga är att det verkar bara komma när man kör i ca 100 till 120 kmh.
    Jag har provat att köra samma vartal på annan växel, men då återkommer inte ljudet!
    Så det är något underligt. Måste väl ta bort handsfacket och försöka lokalisera ljudet närmare.
    Skall se vad det dinns för tid i helgen.

    /Helge
    En kvalificerad gissning är att det är någon induktor med kärna i styrdonet där lindningen eller kärnan inte är ordentligt fixerad. Kan bli rätt mycket oljud om man har otur. Det är dock inte alltid uppenbart hur den kan röra sig genom att titta på dom.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #16
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    3
    Har nu äntligen gjor en provåkning med handskfacket borttaget.
    Ljudet verkar komma från mitten av instrumentpanelen.

    Idag blåste det en hel del och då kom ljudet när en vinden tog i extra mycket.
    Som jag tolkar det måste det vara något med ventilationen att göra!
    En spjäll motor eller något sådant!

    Så nu är det bara att hitta denna , gissar att detta inte är så lätt. Skall se om jag kan fhitta en bra beskrivning av luftkonditioneringen och dess komponenter!

    /Helge

  17. #17
    Sugmotor
    Reg.datum
    okt 2005
    Ort
    jönköping
    Inlägg
    49
    har samma problem... och har fått för mig att det är fläcktarna som låter.. tänkte kolla dom i alla fall... från 180 km/tim så tutar det ordentligt i bilen :-)
    kör svart saab 9000 aero-94 270 hk
    power is nothing whitout control..
    http://www.garaget.org/?car=11885

Liknande ämnen

  1. Knapp på instrumentpanelen
    Av Wroom i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2010-11-30, 16:33
  2. Genomföring kabel från motorrum till instrumentpanelen 9-5?
    Av jogga78 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 14:50
  3. Hur får man ut as2 stereon från instrumentpanelen?
    Av johnny_ i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2006-06-23, 12:34
  4. [LÖST] Konstigt väsande ljud från instrumentpanelen? NG900
    Av SnowJim i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2005-11-21, 11:15

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •