Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 34

Ämne: 0W/40 vs 10W/60

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89

    0W/40 vs 10W/60

    Nyligen skaffat mig en 9-3 Viggen. Kollade genom serviceboken ännu en gång och ser till min stora förvåning att man hällt i Castrol TWS olja vid senaste service. Den har ju för sjutton en viskositet på 10W/60. Alltså 21.6 till 26.1 cSt vid 100ºC. Det är ju nästan det dubbla mot en vanligt 0W/40 med sina 12.5 till 16.3.

    Det kan väl ändå inte vara meningen, att motorn ska gå på en så pass trög olja?

    Funderar allvarligt på att omedelbums byta oljan till Castrol Formula RS 0W/40.

    Funderar på varför man valt att hälla TWS oljan, den är ju dyr som sjutton. Själv tror jag att anledningen till valet av oljan är att man tror att bilen går bättre på racingolja ... eller så döljer man ett oljeläckage. Hoppas på det första.

    Tips, råd och/eller idéer?

  2. #2
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 111
    Häll i Mobil 1 0W-40 då vet du att du får rätt olja.
    Den är klassad enligt GM-LL-A-025

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 028
    Är det stor skillnar på 0w 40 och 5w 40!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  4. #4
    Steg 2
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    2 989
    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Är det stor skillnar på 0w 40 och 5w 40!
    0W-40 är bättre på vintern. 5W är max vad man bör använda på vintern. 10W oljor har taskiga kallstartsegenskaper.

    marcusab: Byt innan det blir kallt.

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Åtvidaberg
    Inlägg
    523
    Medlem#
    6148
    jag lånar tråden lite.

    Jag ska nämligen på att byta olja snart är tanken, men jag undrar lite hur lång tid det kan tänkas ta. Då ska hela bytet fixas.
    Det ända är att jag inte behöver räkna in tid på att köra motor varm för det måste jag göra för att komma till domkraften.

    Bilen är en ng900 2,0T -96
    och min mekarkundskaper är väll ungefär som vilken vanlig svensson som hällst.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    337
    jaa de kan väl ta allt från 10 min till en timme beroend hur duktig man är!

    nää men de tar kanske 15-20 min..... de tar ju ett litet tag för all olja att rinna ur bilen!
    Andreas Jansson
    Skoda octavia rs1 -04

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    768
    5W/50 har jag alltid använt.
    Tror inte riktigt på 0W, tror de är för tunna.

  8. #8

  9. #9
    Citat Ursprungligen postat av Dirq
    Min mekarkundskaper är väll ungefär som vilken vanlig svensson som hällst.
    Se till att byta kopparpackningen till oljepluggen och dra inte åt för hårt, så slipper du oljeläckage. Har du ett lodrätt monterat filter så fyll filtret med olja innan du monterar så eleminerar du risken för luftlås i filtret.. Olja in gummipackningen på filtret med fingret och dra endast åt med handkraft..

    Så ska allt gå bra

  10. #10
    Byt olja om du inte haft den för länge.
    Den är som du säger trögdriven.

    Kan mycket väl vara som du säger att bilen läckt eller dragit olja med 40W.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    89
    Bytte olja idag, till 0W/40 (Castrol Edge för intresserade).

    Nu står luftfilter på tur, vilket inte är bytt på ett tag. Dags att fixa lite stenskott också, bör beställa färg. Vinterdäck skulle vara bra och ha snart. Sugen på att byta ut en del detaljer såsom slangar och skangklämmor. Ny rem för ac, generator och andra tillbehör skulle sitta fint. Byte av kylarvätska står även det ganska högt på önskelistan. Programvara till navigatorn skulle inte heller vara så dumt. Något bra sätt att trolla bort en liten reva i kinnklädseln lurar jag på.

    Borde snickra ihop en annons för att sälja min handburna OBD II scan tool KAL9620B som inte är kompatibel med min Viggen.

  12. #12
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 737
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    5W/50 har jag alltid använt.
    Tror inte riktigt på 0W, tror de är för tunna.
    Tror gör man i kyrkan...

    Skillnaden mellan 0W och 5W är dess uppförande vid låga temperaturer. Ex. 0W-40 och 5W-40 har mao samma viskositet vid driftstemperatur medans den tidagare har lägre viskositet vid låga temperaturer, väldigt bra då det är kallt ute.

    En motoroljas viskositet ska väljas så att fullfilmssmörjning nås, inte mer då det bara resulterar i ökad friktionsförlust med lägre effekt och ökad bränsleförbrukning. Eftersom detta inte är något man klarar att göra själv så följer man lämpligen instruktionsbokens rekommendationer.

  13. #13
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    119
    Citat Ursprungligen postat av Dirq
    jag lånar tråden lite.

    Jag ska nämligen på att byta olja snart är tanken, men jag undrar lite hur lång tid det kan tänkas ta. Då ska hela bytet fixas.
    Det ända är att jag inte behöver räkna in tid på att köra motor varm för det måste jag göra för att komma till domkraften.

    Bilen är en ng900 2,0T -96
    och min mekarkundskaper är väll ungefär som vilken vanlig svensson som hällst.
    Det kan alltid jävlas lite. Är oljan något så när varm kan den flöda ut lite okontrollerat och söla ner både det ena och det andra på verkstadsgolvet. Var gärna förberedd med gamla tidningar, trasor el. dylikt. Gängan på oljepluggen kan ge sig med tiden, så det skadar inte att ha en extra i reserv. Särskilt om man får för sig att byta olja en söndag.

    Good luck med oljebytet.
    Saab 9000CS 2.3i -92.

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    119
    Vad är det egentligen för skillnad på xxW/40- och xxW/50-olja? Högre kokpunkt?
    Saab 9000CS 2.3i -92.

  15. #15
    Individuell mappning Rickards avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Hjo
    Inlägg
    11 111
    Citat Ursprungligen postat av ZoM
    Vad är det egentligen för skillnad på xxW/40- och xxW/50-olja? Högre kokpunkt?
    W värdet står för Winter och är alltså viskositeten på oljan när den är kall, och efterfäljande när oljan är varm.

    Det betyder alltså inte att en olja nädvändigtvis är tynnare för att du har ett höge värde, utan kan vara så att oljan behåller samma viskositet under ett vidare temperaturregister.

  16. #16
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 540
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Citat Ursprungligen postat av Johan W
    5W/50 har jag alltid använt.
    Tror inte riktigt på 0W, tror de är för tunna.
    Tror gör man i kyrkan...

    Skillnaden mellan 0W och 5W är dess uppförande vid låga temperaturer. Ex. 0W-40 och 5W-40 har mao samma viskositet vid driftstemperatur medans den tidagare har lägre viskositet vid låga temperaturer, väldigt bra då det är kallt ute.

    En motoroljas viskositet ska väljas så att fullfilmssmörjning nås, inte mer då det bara resulterar i ökad friktionsförlust med lägre effekt och ökad bränsleförbrukning. Eftersom detta inte är något man klarar att göra själv så följer man lämpligen instruktionsbokens rekommendationer.
    Fast det där är inte riktigt sant. Du har ett värde vid en viss låg temperatur och ett värde vid en viss hög temperatur, på viscositeten. Däremellan kan man dra en linje för att hitta viscon för olika temp däremellan. Så en 0W40 har inte samma viscositet vid säg 42,9 grader som en 5W40, utan troligen ngt blaskigare. Visserligen inte allt för stor skillnad, men värt att nämna, för motoroljan är inte antingen iskall eller full arbetstemp.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    768
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Tror gör man i kyrkan...

    Skillnaden mellan 0W och 5W är dess uppförande vid låga temperaturer. Ex. 0W-40 och 5W-40 har mao samma viskositet vid driftstemperatur medans den tidagare har lägre viskositet vid låga temperaturer, väldigt bra då det är kallt ute.

    En motoroljas viskositet ska väljas så att fullfilmssmörjning nås, inte mer då det bara resulterar i ökad friktionsförlust med lägre effekt och ökad bränsleförbrukning. Eftersom detta inte är något man klarar att göra själv så följer man lämpligen instruktionsbokens rekommendationer.
    Och vid vilket raffinaderi är du ingenjör?

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    Om vi skall hållas oss till fakta, så är rådet att använda oljor av hög kvalité med "måttligt hög" viskositet. Att köra med en 10W-60 är inte fördelaktigt i en Saabmotor, vanligtvis skall väl tilläggas, för att friskriva sig från nå'n som tror sig veta bättre.... Med eller utan teoretiska utläggningar...

    Åter igen, viskositeten har intet att göra med oljan smörjförmåga, alltså tjocka oljor är per automatik inte bättre, vilket en del tror. En oljas viskositet väljs från hur motorn är byggd, lagerspel etc.
    Faktum är att det finns oljor av 0W-10 viskositet för "specialapplikationer" innom racing.
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  19. #19
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Inlägg
    187
    Hejsan!

    Kör med Quaker State 20-50 Mineral Olja..
    Byter var 500:e mil...

    MVH Johan!

  20. #20
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 790
    Hej !

    WoW !

    Vad har du för motor som "skall ha" en sådan olja ??
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •