Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: Saabs svar på Volvo S60R?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Frösön
    Inlägg
    995
    Medlem#
    2084

    Saabs svar på Volvo S60R?

    Vad hände där egentligen, var det inte tänkt att Saab skulle presentera något liknande (sportig AWD) för att möta S60R?
    Någon som vet?

  2. #2
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 839
    Kommer nog inget, finns inga pengar. Rykten säger dock att det funnits en 9-3SS (kombi?) med Haldex 4wd. Dock nerlagd pga ekonomi.

    Jävligt synd då det förmodligen behövs det alternativet.

    Se på nya V50, den T5:an är redan ute med AWD som tillval, första (andra?) modellåret. Det är grejer det tyvärr

    /R

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Frösön
    Inlägg
    995
    Medlem#
    2084
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Kommer nog inget, finns inga pengar. Rykten säger dock att det funnits en 9-3SS (kombi?) med Haldex 4wd. Dock nerlagd pga ekonomi.

    Jävligt synd då det förmodligen behövs det alternativet.

    Se på nya V50, den T5:an är redan ute med AWD som tillval, första (andra?) modellåret. Det är grejer det tyvärr

    /R
    Jo, det var väl det "ryktet" som jag var ute och letade efter...
    Ryktet sa också att en motor var under utveckling (färdigutvecklad?), men eftersom den inte fanns i bilhallen sist jag var där, så dröjer det väl lite till då...

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    264
    Ja tänk att det undrar jag också, att man ska behöva åka Voffla eller Ådi för att få fyrkrafs känns inge bra! Jag vill ha en 9-3 med awd

    Edit: Det snackades ju om nåt "eget" system som liknade subaru´s awd också?

  5. #5
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 839
    Motorn som det ryktades om kommer ju nu i höst, det är med största sannolikhet den nya V6:an med turbo på 250hk som du pratar om antar jag. Den har premiär ihop med 9-3SS kombi

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    264
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    9-3SS kombi
    SS = Sport Sedan
    SC = Sport Combi




    (ledsen för pekpinnen men jag kände mig tvungen)

  7. #7
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 839
    Citat Ursprungligen postat av DB
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    9-3SS kombi
    SS = Sport Sedan
    SC = Sport Combi




    (ledsen för pekpinnen men jag kände mig tvungen)
    Jag bjuder på den, du har så rätt Det märks att du inte gick upp 14.00 IGÅR som jag gjorde

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    784
    Men det finns ju en färdig etanolmotor med 300 kusar som testades i 9-5 BioPower för ett tag sen. Vad hände med den?

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    538
    Medlem#
    14235
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Se på nya V50, den T5:an är redan ute med AWD som tillval, första (andra?) modellåret. Det är grejer det tyvärr

    /R
    Jo men den går ju inge bra heller. Steg 1 trimmade og9-3:or åkte ju om en på Mantorp (och skyll nu inte på föraren )

  10. #10
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 839
    Citat Ursprungligen postat av Volvoknegarn
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Se på nya V50, den T5:an är redan ute med AWD som tillval, första (andra?) modellåret. Det är grejer det tyvärr

    /R
    Jo men den går ju inge bra heller. Steg 1 trimmade og9-3:or åkte ju om en på Mantorp (och skyll nu inte på föraren )
    Jo, men undrar vem som vinner ett acctest i uppförsbacke med släpvagn i mitten av januari

    De flesta 4wd säljs ju (antar jag) pga framkomlighet i snö etc, inte för att man har Petter Solberg ambitioner.

    En V50 går nog också att steg1:a om man vill det, då jämnar det nog ut sig lite anatar jag.

  11. #11
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    61
    Citat Ursprungligen postat av WannabeeGBG
    Men det finns ju en färdig etanolmotor med 300 kusar som testades i 9-5 BioPower för ett tag sen. Vad hände med den?
    [edit]Det var diverse motordelar som inte var anpassade för E85 och inte skulle klara serieproduktion[/edit]
    Teknikerna sa att när de löst div. byten av delar, då var den klar för produktion om GM vill.

    Den 9-3:a med awd som fanns för två år sedan "plockades bort" pga. ekonomin (tror de nämner den i Collins utfrågning i "Aftonblaskan").

    EDIT: Varit lite seg på sistånde, fakta fel modell värre...sorry
    9-5 vector med ryggsäck samt flygarpaket...

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    784
    Standard Saab-problem då...

  13. #13
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 042
    Om vi nu ändå har taigt och koiperat, byggt om en subaru som en del säga till en saab, varför görs det inte en awd på det?
    Då är det väl "bara" till att plocka ihop delarna, skapet+bottenplattan!

    /A
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    192
    I senaste numret av auto motor sport finns en hel del intervjuer med alla möjliga chefer hos SAAB och GM, nån av dom surrar om en konceptbil som presenteras till våren. Kanske är nåt intressanat?
    För övrigt kul att läsa, de verkar fattat galoppen med SAAB, de vill ha märket, bygga bilar med SAABkänsla, bygga bilar i Trollhättan, satsa på SAAB framöver osv Man kan ju inte bara se negativt på allt här i livet och måla på väggen
    9-3 AERO SC 2,8T aut. A60 MY07 (såld)
    9-3 SS 1,8t -05 (såld)

  15. #15
    Steg 5 miohs avatar
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    5 950
    Medlem#
    Dolt
    Det blev en 9-2X och det blir en 9-4X snart enligt Jan-Åke Jonsson. Om det blir någon konkurrent till Volvos S60R? Den som lever får se.
    How to become immortal: Read this signature tomorrow and follow its advice.

  16. #16
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 412
    Citat Ursprungligen postat av Volvoknegarn
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Se på nya V50, den T5:an är redan ute med AWD som tillval, första (andra?) modellåret. Det är grejer det tyvärr

    /R
    Jo men den går ju inge bra heller. Steg 1 trimmade og9-3:or åkte ju om en på Mantorp (och skyll nu inte på föraren )
    Vet inte om jag håller med där...
    Vid min provkörning av denna bil så gick den jäv.. bra. Slutade aldrig accelerera, jag var klart imponerad!
    Hade en 9-5 steg III då och denna skulle inte haft en changs!
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  17. #17
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 902
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Vet inte om jag håller med där...
    Vid min provkörning av denna bil så gick den jäv.. bra. Slutade aldrig accelerera, jag var klart imponerad!
    Hade en 9-5 steg III då och denna skulle inte haft en changs!
    Visst håller jag med om att effekten levereras mjukt och konstant, men inte fan är den snabb original. Skulle inte haft en suck mot min 9-5:a ens när jag körde med standard St3 programmet. Bara att kolla på hastighetmätaren. Det känns kanske inte som om 9-5:an accelererar så snabbt, men kollar man på mätaren så går det ganska fort ändå.
    Ingen direkt rättvis jämförelse iofs, men eftersom du jämförde med din trimmade bil så var jag tvungen att kommentera.

    Mvh Stoffe

  18. #18
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Nu mer Södermanland
    Inlägg
    2 412
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Vet inte om jag håller med där...
    Vid min provkörning av denna bil så gick den jäv.. bra. Slutade aldrig accelerera, jag var klart imponerad!
    Hade en 9-5 steg III då och denna skulle inte haft en changs!
    Visst håller jag med om att effekten levereras mjukt och konstant, men inte fan är den snabb original. Skulle inte haft en suck mot min 9-5:a ens när jag körde med standard St3 programmet. Bara att kolla på hastighetmätaren. Det känns kanske inte som om 9-5:an accelererar så snabbt, men kollar man på mätaren så går det ganska fort ändå.
    Ingen direkt rättvis jämförelse iofs, men eftersom du jämförde med din trimmade bil så var jag tvungen att kommentera.

    Mvh Stoffe
    Bara att gratulera att din bil går bättre än min gamla = )

    I farter 0-80km/h har jag inget att tilllägga.
    Men i 100+ den slutade aldrig att accelerera utan gick i stadig acc. tills man själv slog av. Ingen tendes till mattning alls.
    Och att denna skulle vara slöare än en 9-3 steg 1 som påstods i inlägget jag komenterade är löjligt.
    Men din bil hade väl ca 300hk med ett steg 3 eller?
    3814#
    9-5 Vector SC -05, 9-3 "Aero" SC -08 & Volvo V70!?
    http://www.garaget.org/dave79

  19. #19
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 902
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av Dave79
    Bara att gratulera att din bil går bättre än min gamla = )

    I farter 0-80km/h har jag inget att tilllägga.
    Men i 100+ den slutade aldrig att accelerera utan gick i stadig acc. tills man själv slog av. Ingen tendes till mattning alls.
    Och att denna skulle vara slöare än en 9-3 steg 1 som påstods i inlägget jag komenterade är löjligt.
    Men din bil hade väl ca 300hk med ett steg 3 eller?
    Jepp, 300 hk/ 460 Nm enligt specen. Ingen rättvis jämförelse alltså. Visst är V50 T5 en rolig bil att köra, med trevligt chassi och stabil acceleration, men det är ingen raket. Drar, som du sa, jämnt och fint hela tiden, men saknar "det där". Dessutom är den så plastig och ful invändigt så Volvo borde skämmas. Då har 9-3 SS grymt mycket snyggare inredning även om instrumenteringen är alldels för plottrig.

    Mvh Stoffe

Liknande ämnen

  1. Saab eller Volvo? Asfalt ger svar.
    Av decepticon i forum Allmänt
    Svar: 22
    Senaste inlägg: 2013-01-22, 00:47
  2. Saabs svar angående E85 konvertering
    Av gazer3312 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 45
    Senaste inlägg: 2008-09-28, 22:42
  3. 18T #7 Vs. KKK K24 (S60R) - skillnad i spoolup?
    Av Hyvens i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2007-10-12, 16:37
  4. s60r turbo i 9k Talladega -88?
    Av Frille^saab i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2007-03-08, 13:12

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •