Vad är/gör en Balansaxel?
Vad är/gör en Balansaxel?
9000 Aero -97
balansaxelkedja! = balanserar motor vid olika varvtal! Stabilare gång på motor!
9-5 Aero FaceLift Edition.
Dvs. att den inte varvar o så eller?Ursprungligen postat av aeroc
9000 Aero -97
balansaxeln motverkar motorns naturlga vibrationer så att den ska gå jämnare och mer vibrationsfritt... märks väl egentligen bara över 3500-4000rpm....
-|- When powerful enough just isn't powerful enough! -|-
Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
Veteranaren: BMW 525 E12 -75
Mkey....då är jag med lite bättre....
Men är det enbart därför, att motverka vibrationer o så?
9000 Aero -97
Jepp! Fyrcylindriga motorer är inte precis "optimala"...Ursprungligen postat av 1of3
En rak sexa eller en V12a däremot, om rätt byggda, så är det läskigt stabila motorer.
Niklas Olofsson
Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01
Inte stabila, vibrationsfria stämmer bättre. En rak 4:a e minst lika stabil som en rak 6:a med sin kilometerlånga vevaxel...Ursprungligen postat av NiklasO
"Utan tvivel är man inte klok"
Balansaxeln är konstruerad för att dämpa vibrationer speciellt vid de varvtal motorn normalt arbetar vid, dvs kring 2000 rpm.Ursprungligen postat av 9-3 Mike
Stämmer bra det. En rak fyra är sannolikt stabilare om det bara är effekt man är ute efter. Vibrationerna är mest otrevliga för elektronik, passagerare osv. Eftersom de också har fler cylindrar blir också momentvariationerna mindre vilket avlastar transmissionen.Ursprungligen postat av Ken-1
Ursprungligen postat av SaabJohan
Möjligt. Notera dock att jag skrev att det märks väl egentligen bara över 3500rpm... inte att dom är speciellt konstruerade för 3500rpm o uppåt....
Saab 9³ Coupé Trionic 5 "TwinPipe" Nordic Uhr AB Extreme +510hk 100-150km/h = 2,95s
[quote=SaabJohan]Balansaxeln är konstruerad för att dämpa vibrationer speciellt vid de varvtal motorn normalt arbetar vid, dvs kring 2000 rpm.Ursprungligen postat av 9-3 Mike
Stämmer bra det. En rak fyra är sannolikt stabilare om det bara är effekt man är ute efter. Vibrationerna är mest otrevliga för elektronik, passagerare osv. Eftersom de också har fler cylindrar blir också momentvariationerna mindre vilket avlastar transmissionen.[/quote:13g4kwqp]Ursprungligen postat av "Ken-1":13g4kwqp
en boxerfyra måste ju vara optimal då?
Subaru Legacy
Finns väldigt utförlig beskrivning av balansaxlarlarnas funktion i saabs verkstadshandbok för B234. Min är dock mystiskt fösvunnen så jag kan inte lägga in sidorna här.
Medlem #3851 - Ronny Olofsson
9000 Aero -96 600 hk
En stående rak 4 går inte att balansera ut fullständigt. En boxerfyra går däremot utmärkt, liksom en rak 6:a och en V8. Om den raka 4:an har cylindervolym mer än 2 l blir balanseringsproblemen märkbara och man får ta till balansaxlar. V6 och raka 5:or har oxå problem och är sällan helt vibrationsfria utan knep.
Är det alltså enbart en renodlad komfortgrej på Saab-fyror?
/jn
Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje
Jag vill nog mena det.
smyger in med en fråga... min balanskedja är borttagen men jag kan få tag i en kedja, drev och annat för en billig peng.
ska jag sätta dit de nya delarna eller är det lika bra att inte ha den?
tycker det är skönt med komfort men om de inte gör någon större skillnad.
9-5 motor i min 9000
9³ SC Aero -09
Min bil
Har en liten fråga om denna tråd..varför plockar man bort den när man "rå" trimmar sin bil?
9-3 TurboX , Kombi med manuell växellåda och full utrustad
Vad jag har hört så har balanskedjen ingen större effekt på en inkörd motor och många plockar bort den på sina 9000 med 2.3 motor (2.0 på 9000 har ingen balanskedja). Fördelen med att plocka bort den är nog i första hand att den kan orsaka rätt otrevliga skador om den går av. Jag har också hört att man får några extra hästkrafter om man plockar bort balanskedjan men det är troligen mycket marginellt.Ursprungligen postat av Sek_Si
På 9-5:an har vad jag förstått både 2.0:an och 2.3:an balanskedja och jag vet inte om det brukar förekomma att man plockar bort den även där.
Mindre som kan strula, viss effektvinst...Ursprungligen postat av Sek_Si