Sidan 8 av 12 FörstaFörsta ... 678910 ... SistaSista
Resultat 141 till 160 av 239

Ämne: Saab återkallar bilar

  1. #141
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Inlägg
    1 008
    Till er få tydligen som har satt vinkelslipen i DI-kasetten för att skapa bättre kylning, snackade med en snubbe som körde en saabracing bil att efter lite modd av DI så har dom inte behövt byta kasetten mer, någon mer som haft samma positiva resultat.
    För att problemet är väl just att den blir överhettad.
    På min og 900 byts tänddelar med gämna mellanrum för att få många fina mil, detsamma borde väl gälla nya bilar, fast det är klart att har man köpt en ny dyr bil så har man kanske inte råd att underhålla.
    DI-kasett=fördelarlock-rotor-tändkablar. Synd att Saab inte har byggt in luftkylning för det är ju så enkelt. mvh

  2. #142
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Den har visserligen fått gå ganska hårt med farter uppåt 200km/h i flera timmar i kombination med stekhet sol men det ska den ju palla...
    Ähh... Du får ju tänka på vilken bil du kör, vissa bilar håller ju bättre kvalitet än andra och är man som dig och mig så är det ju lätt att glömma bort sig när man rattar olika märken!

    För övrigt så måste jag erkänna att jag trodde att DI-kassetterna varit en av de största felkällorna på Saab sedan 94/95?
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  3. #143
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    65
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=468064

    Vad tror idioten om sina kunder egentligen? Aldrig mer en Saab på min gård!

  4. #144
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    851
    Vad hände med DI-kassetten 2000? Jag menar det verkar inte som jag som har en 9-5 V6 från 99 behöver byta!?!?

    I artikeln från DN ovan så diskuteras ju även V6-motorerna.
    Saab 9-5 Aero SC -08 / Jaguar XF 3.0 DS Portfolio -11 / Jaguar X-Type 2.2d Estate -09 / Toyota iQ 1.33 -10

  5. #145
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av biljon
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=468064

    Vad tror idioten om sina kunder egentligen? Aldrig mer en Saab på min gård!
    Varför dessa hårda ord? Exakt vad är det som han svarar "fel" på ? Jag tycker verkligen att de tar sitt ansvar och betydligt mer än så faktiskt.

    /Rydde

  6. #146
    [quote=Micke Turbo]
    Citat Ursprungligen postat av "bjorn j":18npx9qz
    Jag gillar att KÖRA min saab. Har aldrig påstått att den har några sådana problem och jag kan ärligt säga att den härliga körupplevelsen var främsta orsaken till att jag köpte den.

    Men jag gillar inte att den står på verkstan så ofta och att saab aldrig tar ansvar innan tidningarna går ut med problemen. Samma sak hände med vevhusventilationen, är det någon som minns den? Att en kamrem går av tycker jag inte heller kan jämföras med att hela tändningen tvärdör. Att andra märken har samma eller värr problem är väl knappast en ursäkt för att Saab ska ha det?

    /Björn
    JO det som händer är PRECIS samma grej motorn tvärdör och har du otur får du renovera topplock och byta ventiler vid kamremsbrott... (beroende på bil ja jag vet)

    Och du Björn berätta gärna för mig hur en DI-kassett och katalysator kan skära som du skrev i ditt tidigare inlägg.... (väntar angeläget på ett svar som lär mig hur något som inte är det minsta mekaniskt eller har rörliga delar kan skära)

    Att andra biltillverkare MED har problem visar ju bara att SAAB inte är ensamma ffs (Varför måste allt ses som ursäkter eller undanflykter?)


    Sen håller jag med de få?!? som inte tycker den ska ersättas efter så lång tid som 5 år och oändligt med mil.
    Min bil och DI har gått (peppar peppar ta i trä) 9000 mil+ på 3,5 år utan problem och jag skulle köpa en ny utan större klagomål om den gick sönder imorgon.

    Skärpning i sandlådan nu...... [/quote:18npx9qz]

    Ok, jag ger mig. Givetvis skar vare sig tändkassetten eller katalysatorn. Tändkassetten överhettades och slutade fungera (det rök i alla fall om den och motorn slutade gå). Katalysatorn brann upp (såg du Trueds katt på tv4 nyheterna?). Tack för korrigeringen av min slarviga svenska.

    Sen har du givetvis rätt i att en bil oftast blir svårt skadad om kamremmen går av. Men visa mig ett bilmärke där kamremmen går av lika ofta som tändkassetterna går sönder på SAAB 9-5 av utsatta årsmodeller. Sen brukar kamremmar bytas vid service just av den anledningen att de kan gå av, så icke med tändkassetterna (förrän nu förståss).

    Strort grattis till dig att din tändkassett håller. Min bil hade gått 10700 mil när det hände, en annan kille jag känner hann bara 10 500 mil, men det varierar nog. Vissa går säkert aldrig sönder. Kul också att du glatt pyntar 3500 för bärgning och ny kassett, plus en eventuell katt (en ny med montering kostar 7600:- enligt min verkstad). Jag har inte sådan inkomst, men det är ju olika.

    Nu är det väl bättre ordning i sandlådan, ber om ursäkt för de felaktigheter som mitt tidgare inlägg innehöll. Själv gillar jag glada smileys:-) :-) :-)

  7. #147
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    774
    Citat Ursprungligen postat av bjorn j
    Men visa mig ett bilmärke där kamremmen går av lika ofta som tändkassetterna går sönder på SAAB 9-5 av utsatta årsmodeller.
    Opels 4 cyl bilar från ca 1994 > 2003
    VW´s 1,4 75hk motorer.

  8. #148
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av Redbull
    Tar det här igen då, då den andra tråden blev låst och inte ihopslagen.


    Är det verkligen någon skillnad på DI-Kasett till tex en 02a och en 03a?

    Alltså inte orginal kasseten utan om man tex fått utbytt på en 02a. Vilka gäller det för? Bara dom som kör med orginalkasett eller alla?


    AeroRydde: Jag håller med dig i mycket det du skriver, men generöst? Det beror väl på hur felet uppstår. DI-Kaseten är ju knappast något nytt problem som endast uppstår på 5 år gamla bilar utan har funnits sedan bilarna var nya.

    mvh
    JA,,, det är skillnad på kassetterna.
    Kommer inte ihåg hur många uppdateringar och förbättringar som gjordes under dom 6 åren jag jobbade där (SEM), men det var många.

  9. #149
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Åmål
    Inlägg
    29
    Citat Ursprungligen postat av Cervantes
    Får väl medge att jag inte orkat läsa igenom hela tråden.. :blush:

    Finns det nått sätt att titta om man har en dålig DI förutom att vänta på breväraren? och när kommer brevet i så fall??
    Du kan ju vända på kassetten och kolla på etiketten, ex:0025 är tillverkad år 2000 vecka 25.


    mvh Mike

  10. #150
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    Vad jag inte fattar är varför de envisas med att köra vidare med DI kassetten

    Borde man inte ha lärt sig under 9000 tiden -88---> att det fungerar mycket dåligt att montera elektronik/halvledare m.m. PÅ motorn?
    Näe! "nya bilen ska ha samma krånglande dumma DI kasett"...
    Ibland börjar man undra.

    Nån som vet föresten om de äldre 9-5:orna ska få den slutgiltiga uppgraderingen av vevhusventilationen bekostad av Saab när den kommer?
    Ska bli spännande att se.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  11. #151
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Borde man inte ha lärt sig under 9000 tiden -88---> att det fungerar mycket dåligt att montera elektronik/halvledare m.m. PÅ motorn?
    Näe! "nya bilen ska ha samma krånglande dumma DI kasett"...
    Därför att alternativet är krånglande kallstarter, tändkablar, fördelare och/eller tändspolar.

    Jag såg någon större lista över de vanligaste problemen med olika bilar för några år sedan som var mycket talande; alla bilar utom SAAB (med 1 undantag) hade "startproblem" listat som vanligt fel.

    Jämfört med ett konventionellt system är DI underhållsfritt. Ett byte vart 5-10år känns som överkomligt för att slippa (nästan) alla andra tändproblem. Sedan minskar behovet att byta tändstift också.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  12. #152
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Strängnäs
    Inlägg
    152
    Hej !

    SAAB vill hemskt gärna göra en liten korrigering i mjukvara
    på ovan nämnda årsmodeller.

    (Enl, vanligtvis välunderättad källa.)

    Det var inte jag som sa det

  13. #153
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    65
    [quote=Johan W]
    Citat Ursprungligen postat av "bjorn j":35c4yzbb
    Men visa mig ett bilmärke där kamremmen går av lika ofta som tändkassetterna går sönder på SAAB 9-5 av utsatta årsmodeller.
    Opels 4 cyl bilar från ca 1994 > 2003
    VW´s 1,4 75hk motorer.[/quote:35c4yzbb]

    Riktiga "premium bilar" det där.

  14. #154
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Citat Ursprungligen postat av biljon
    http://www.dn.se/DNet/jsp/polopoly.jsp?d=678&a=468064

    Vad tror idioten om sina kunder egentligen? Aldrig mer en Saab på min gård!
    Varför dessa hårda ord? Exakt vad är det som han svarar "fel" på ? Jag tycker verkligen att de tar sitt ansvar och betydligt mer än så faktiskt.

    /Rydde
    Då tar vi och kollar vad han egentligen säger:

    Christer Nilsson, presschef hos Saab Automobile.
    - Vanligast är att det händer vid startögonblicket. I något fall kan det också inträffa under körning.

    Hur många sådana fall finns det
    - Fyra i USA.

    Kan några andra komponenter än tändkassetten skadas?
    - Ja, vi har sett i några fall med V6-motorn att katalysatorn fördärvas. I dessa bilar finns två tändkassetter, en för varje cylinderbank, och den ena har gått sönder.


    Mina två kassetter har gått sönder vid körning. Alla som jag känner som har problemet säger samma sak. Någon som har varit med om att den pajar vid startögonblicket?

    Fyra kassetter i USA? Hur jävla dum tror han att man är?

    Katten går bara på V6 motorer!! Jaha då är min 4:a unik eller? Ingen mer en jag som blir skitarg på såna lögner? I sitt idiotiska försök att ligga bra till hos nya kunder dumförklarar han oss som redan har Saab.

    Mitt tips är att nästa sak dom kommer att tvingas fixa är den ryckiga gången. Frågan är bara vilken myndighet/organisation som kommer att driva kravet då kundernas ord inte är värt ett skit.

    Fy fan säger jag bara!

  15. #155
    Steg 2
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Frösön numer Lulebo
    Inlägg
    2 303
    Citat Ursprungligen postat av biljon
    Ytterliggare en totalmiss av Saab att vänta tills en myndighet (förra gången var det försäkringsbolagen) trycker till ordentligt innan man vidtar åtgärder. Är inne på min TREDJE DI och TREDJE katalysator. Dom första två gick på garantin, sista fick jag betala för. Kan nämna att verkstaden undrade om jag försökt att starta bilen efter att den tvärdött första gången. "Javisst" svarade jag. "Då är det du som har haft sönder katten och du får betala den" var deras svar.

    Någon som är intresserad av att driva ärendet om ersättning för utlägg på deras felaktiga produkter? Om vi blir några stycken kan det gå.
    Tja vad jag kan förstå är inte startförsök utan fungerande tändning skadlig för katalysatorn. Men vad händer?

    Motorn dör för att tändningen lägger av men insprutningen borde fortfarande gå. Bränsle förvinner genom motorn in i katten. VAd händer där? Är katten så pass het att bränslet börjar brinna där? I så fall skulle ditt efterföljande startförsök inte ha någon betydelse.

    Kan någon förklara för mig?

    J.K Nilsson
    Det är inte lätt att vara ett pucko...

  16. #156
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Citat Ursprungligen postat av biljon
    Vad tror idioten om sina kunder egentligen? Aldrig mer en Saab på min gård!

    Fyra kassetter i USA? Hur jävla dum tror han att man är?

    Fy fan säger jag bara!
    Det vore nog lugnast för alla inklusive dig själv om du sålde skrothögen och köpte en riktig bil, att bli sådär upprörd kan knappast vara bra för hälsan.

    Min DI box (9000 förvisso) gick sönder på parkeringen, om den sedan gick sönder när jag startade bilen eller när jag stängde av den ska jag låta vara osagt.

    Med 4st kassetter så förmodar jag att han syftar på antalet kassetter som gått sönder och det har börjat brinna.

    /Magnus
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  17. #157
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    [quote=Långmilare]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":2f0n0p2g
    Borde man inte ha lärt sig under 9000 tiden -88---> att det fungerar mycket dåligt att montera elektronik/halvledare m.m. PÅ motorn?
    Näe! "nya bilen ska ha samma krånglande dumma DI kasett"...
    Därför att alternativet är krånglande kallstarter, tändkablar, fördelare och/eller tändspolar.

    Jag såg någon större lista över de vanligaste problemen med olika bilar för några år sedan som var mycket talande; alla bilar utom SAAB (med 1 undantag) hade "startproblem" listat som vanligt fel.

    Jämfört med ett konventionellt system är DI underhållsfritt. Ett byte vart 5-10år känns som överkomligt för att slippa (nästan) alla andra tändproblem. Sedan minskar behovet att byta tändstift också.[/quote:2f0n0p2g]

    Men alla bilar som inte har DI-kasett och inte har födelare/rotor m.m. vad har de då?
    Alla polares bilar som har separata tändspolar har inte det minsta problem med kallstarter. Har inte hört talas om nån bil sista 15åren som har kallstartsproblem..
    Sedan så kan jag bara påpeka att min gamla 900 med förgasare alltid har startat på 0,1sekunder på vintern och alltid snabbare än någon 9000 jag har vart med om.
    DI må vara underhållsfritt men jäkligt dåligt ur driftsäkerhet iom att det närsomhelst kan lägga av.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  18. #158
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Andreas Plars
    Alla polares bilar som har separata tändspolar har inte det minsta problem med kallstarter. Har inte hört talas om nån bil sista 15åren som har kallstartsproblem..
    Sedan så kan jag bara påpeka att min gamla 900 med förgasare alltid har startat på 0,1sekunder på vintern och alltid snabbare än någon 9000 jag har vart med om.
    Alla har inte separata tändspolar... Sedan fungerar naturligtvis det hela så länge inga fel uppstår. Problemet är att diagnostistisera och åtgärda felen. Du får gratulera dina kompisar att ingen behövt byta några tänddetaljer de senaste 15 åren...

    Och, javisst, en förgasarbil med automatchoke går att få perfekt fungerande i -25C. Men det är en utopi att tro att en genomsnittlig märkesverkstad fixar det, eller att 15 år gamla tändkablar och fördelare utsatta för normal användning klarar det.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #159
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 269
    [quote=Långmilare]
    Citat Ursprungligen postat av "Andreas Plars":x4h47qz4
    Alla polares bilar som har separata tändspolar har inte det minsta problem med kallstarter. Har inte hört talas om nån bil sista 15åren som har kallstartsproblem..
    Sedan så kan jag bara påpeka att min gamla 900 med förgasare alltid har startat på 0,1sekunder på vintern och alltid snabbare än någon 9000 jag har vart med om.
    Alla har inte separata tändspolar... Sedan fungerar naturligtvis det hela så länge inga fel uppstår. Problemet är att diagnostistisera och åtgärda felen. Du får gratulera dina kompisar att ingen behövt byta några tänddetaljer de senaste 15 åren...

    Och, javisst, en förgasarbil med automatchoke går att få perfekt fungerande i -25C. Men det är en utopi att tro att en genomsnittlig märkesverkstad fixar det, eller att 15 år gamla tändkablar och fördelare utsatta för normal användning klarar det.[/quote:x4h47qz4]

    Öhh... såklart vet jag att ALLA bilar inte har separata tändspolar.
    Har jag inte påstått heller!
    Och ingen 900 har vad jag vet någonsin haft automatchoke.
    Dessutom så har de (iaf de sista årgångarna) siliconkablar som håller mycket långe.
    "Min" 900 har rullat 27000mil på orginaltändkablar och de ser finfina ut.
    Såklart får man byta fördelarlock och rotor nån gång ibland, man brukar ju lätt kunna avgöra när det är dax!
    Hur lätt avgör du om DI:n sjunger på sista versen?
    Gärna separata tändspolar men nej tack till krånglande elektronik som inte håller när den monteras ovanpå en 90-100grader varm motor.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  20. #160
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Citat Ursprungligen postat av SAABoholic
    Citat Ursprungligen postat av biljon
    Vad tror idioten om sina kunder egentligen? Aldrig mer en Saab på min gård!

    Fyra kassetter i USA? Hur jävla dum tror han att man är?

    Fy fan säger jag bara!
    Det vore nog lugnast för alla inklusive dig själv om du sålde skrothögen och köpte en riktig bil, att bli sådär upprörd kan knappast vara bra för hälsan.

Liknande ämnen

  1. Vad har ni mer för hobbys än SAAB/Bilar???
    Av Karl_82 i forum Off Topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-20, 16:49
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 12:40
  3. SAAB'ar är BRA bilar
    Av Haldrik i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 11:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •