Sidan 7 av 12 FörstaFörsta ... 56789 ... SistaSista
Resultat 121 till 140 av 239

Ämne: Saab återkallar bilar

  1. #121
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Citat Ursprungligen postat av Redbull
    Försvara mot vad?

    Så istället för att diskutera problemen som sam Saab HAR ska vi försöka hitta liknande brister hos andra bilfabrikat så det får oss att må bättre. Superduper hörru!

    Och det var inte någon annan än Saabkillar själva som startade dessa "påhopp". Jag tycker dock det är bättre att diskutera saabs problem, vad lexus, volvo eller daihatsu har för problem är bara offtopic, eller hur herr moderator.

    mvh
    Nu missförstod du mig. Det var inte min mening att försöka dölja SAABs problem genom att dra upp någon annan biltillverkares bekymmer. Avsikten var att visa att SAAB inte på något sätt är unika i att det uppstår problem vilket leder till återkallande av bilar. Det visade ju LM på ett mycket bra sätt med länken han klistrade in.

    Och visst har du rätt, diskussioner om andra märken hör hemma i offtopic men i det här fallet användes det som argument i debatten. Hade det bara handlat om Volvo är jag rätt säker på att diskussion hade passat allra bäst på TPCs forum, herr användare.

  2. #122
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    230
    Jag verkar ha en riktig guld-kassett! Aldrig bytt i min 9000 -93 med 20.000 mil på mätaren...

  3. #123
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    774
    Om min bil brinner upp så betalar alltså SAAB självrisken. . .

  4. #124
    Root, menar du på allvar att du aldrig befinner dig i situationer i trafiken som är avhängiga på bilens funktion? Anser du t.ex alltid ska ha en körstil som tar hänsyn till att bromsarna lägger av? Det kan de ju också göra. Det kan bli väldigt svårt att ta sig fram i så fall.

    Jag kan i alla fall säga att jag blev jäkligt skraj när motorn tvärdog. Hade jag blivit oavsett märke på bilen, observera det. Det är ju inte bara så att motorn dör, servot ger ju ingen kraft heller, så styrningen blir ju ganska stum. Undrar om du resonerat likadant om det hänt dig.

    Men jag tycker att det är toppen av SAAB att ta på sig det här. Synd bara att det måste hamna i tidningen först. Om SAAB kikade lite här på forumet skulle de nog ganska snabbt få en inblick i vanliga problem.
    Heja forumet.
    /Björn

  5. #125
    Sugmotor
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    41
    Medlem#
    6215
    helt otroligt, jag orkar inte ens läsa..
    bara o vänta på att brevet ramlar ner i lådan... whatever.
    Saab 9-3 Aero coupé -02
    min.. http://www.garaget.org/?car=8336

  6. #126
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    65
    Ytterliggare en totalmiss av Saab att vänta tills en myndighet (förra gången var det försäkringsbolagen) trycker till ordentligt innan man vidtar åtgärder. Är inne på min TREDJE DI och TREDJE katalysator. Dom första två gick på garantin, sista fick jag betala för. Kan nämna att verkstaden undrade om jag försökt att starta bilen efter att den tvärdött första gången. "Javisst" svarade jag. "Då är det du som har haft sönder katten och du får betala den" var deras svar.

    Någon som är intresserad av att driva ärendet om ersättning för utlägg på deras felaktiga produkter? Om vi blir några stycken kan det gå.

  7. #127
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2005
    Inlägg
    65
    Citat Ursprungligen postat av kaka
    Jag verkar ha en riktig guld-kassett! Aldrig bytt i min 9000 -93 med 20.000 mil på mätaren...
    Har du missat att problem inte kom förens år 2000? Det vet ju alla på det här forumet att det är så...

  8. #128
    Helt original Anguss avatar
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    507
    Citat Ursprungligen postat av biljon
    Citat Ursprungligen postat av kaka
    Jag verkar ha en riktig guld-kassett! Aldrig bytt i min 9000 -93 med 20.000 mil på mätaren...
    Har du missat att problem inte kom förens år 2000? Det vet ju alla på det här forumet att det är så...
    Jasså du...

    Jag skulle tro att de flesta på detta forum är mycket bekanta även med kaputta kassetter i det jul-röda sortimentet (T5). Men sen att denna diskussion bara gäller T7-kassetterna 00-02 det är en annan sak
    SAABHISTORIK • MY95 9000 2,3T > MY98 9000 2,3T Classic > MY04 9-5 Aero SC > MY09 NG9-3 SC

  9. #129
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    Pappa körde 16000 mil med sin -01 9-5 innan den byttes bort utan problem med något alls. Kan det vara så att kassetterna håller bättre vid långkörning när de de inte behöver bli varm och kall lika många gånger? Iofs så är det ganska självklart...

    Finns DI problem på nyare 9-5 också, tänker mest på att de slutar fungera tvärt? Far har en -04 nu som gått ca 5000 mil utan problem.

    Finns det någon bil som inte behöver byta tänddelar efter visst antal mil? Skulle man inte byta tändkablar osv så har man nog svåra driftproblem efter inte alls så många tusen mil. Jag tror nog att DI kassetterna är billigare än vanliga hederliga tändkablar med tanke på vad dessa kostar i längden.

    Äh, ha en bra kväll för fan!

    //Christian
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  10. #130
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    V Götaland
    Inlägg
    230
    Att de röda kassetterna inte skulle ha en tendens att lägga av är ju århundradets lögn!

  11. #131
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen Västerås
    Inlägg
    1 383
    Medlem#
    6410
    En Fråga: Låt oss säga att min kassett ger upp
    inom den närmsta tiden, sätter dom dit den nya
    varianten eller en likadan som sitter där nu???
    Finns den nya att tillgå idag???

    //Ollila
    Körde Aero Wannabe..
    9-3 SportWagon---------->SÅLD!! Nya Bilen Hämtad 7/10 2013....

  12. #132
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1 068
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Hur gjorde Lexus/Toyota...?
    Vet väl inte jag, det var du som la upp länken
    Eftersom du verkade så säker på din sak om hur Lexus hanterar sina kunder utgick jag ifrån att du visste det?
    Jag kan ju bara tala utifrån mina egna erfarenheter från både Saab och Lexus....

    Kan ju säga att det råder en viss skillnad, på Saab kändes som att de hela tiden ville ha bort mig men på Lexus tog de hand om allt utan tjafs...
    Sen hjälper det knappast Saab att du sitter här och trackar ner på Lexus som bevisligen är världens mest kvalitativa bil enligt J.D Powers undersökningar...

    Jag åker Saab också dock och väntar spänt på brevet! Den skall för övrigt in för ett andra turbobyte på 3000 mil!
    Hur F-N kör du egentligen???
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

  13. #133
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Oskarshamn
    Inlägg
    1 068
    Citat Ursprungligen postat av bjorn j
    Jag gillar att KÖRA min saab. Har aldrig påstått att den har några sådana problem och jag kan ärligt säga att den härliga körupplevelsen var främsta orsaken till att jag köpte den.

    Men jag gillar inte att den står på verkstan så ofta och att saab aldrig tar ansvar innan tidningarna går ut med problemen. Samma sak hände med vevhusventilationen, är det någon som minns den? Att en kamrem går av tycker jag inte heller kan jämföras med att hela tändningen tvärdör. Att andra märken har samma eller värr problem är väl knappast en ursäkt för att Saab ska ha det?

    /Björn
    JO det som händer är PRECIS samma grej motorn tvärdör och har du otur får du renovera topplock och byta ventiler vid kamremsbrott... (beroende på bil ja jag vet)

    Och du Björn berätta gärna för mig hur en DI-kassett och katalysator kan skära som du skrev i ditt tidigare inlägg.... (väntar angeläget på ett svar som lär mig hur något som inte är det minsta mekaniskt eller har rörliga delar kan skära)

    Att andra biltillverkare MED har problem visar ju bara att SAAB inte är ensamma ffs (Varför måste allt ses som ursäkter eller undanflykter?)


    Sen håller jag med de få?!? som inte tycker den ska ersättas efter så lång tid som 5 år och oändligt med mil.
    Min bil och DI har gått (peppar peppar ta i trä) 9000 mil+ på 3,5 år utan problem och jag skulle köpa en ny utan större klagomål om den gick sönder imorgon.

    Skärpning i sandlådan nu......
    9-3 Aero SC Hirsch Griffin TX TTiD MapTun 2009
    9-3 Aero SS Facelifted 2.0T BP Mackan 2003
    AUDI A6 ALLROAD 2013

  14. #134
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 926
    Citat Ursprungligen postat av Micke Turbo
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Hur gjorde Lexus/Toyota...?
    Vet väl inte jag, det var du som la upp länken
    Eftersom du verkade så säker på din sak om hur Lexus hanterar sina kunder utgick jag ifrån att du visste det?
    Jag kan ju bara tala utifrån mina egna erfarenheter från både Saab och Lexus....

    Kan ju säga att det råder en viss skillnad, på Saab kändes som att de hela tiden ville ha bort mig men på Lexus tog de hand om allt utan tjafs...
    Sen hjälper det knappast Saab att du sitter här och trackar ner på Lexus som bevisligen är världens mest kvalitativa bil enligt J.D Powers undersökningar...

    Jag åker Saab också dock och väntar spänt på brevet! Den skall för övrigt in för ett andra turbobyte på 3000 mil!
    Hur F-N kör du egentligen???
    Den har visserligen fått gå ganska hårt med farter uppåt 200km/h i flera timmar i kombination med stekhet sol men det ska den ju palla...

  15. #135
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    448
    Citat Ursprungligen postat av Micke Turbo
    Skärpning i sandlådan nu......

    Hitintills tycker jag nog att du leder.....
    9-5 SC Aero och 9-5 SS SE 2,3t

  16. #136
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Väsby
    Inlägg
    782
    Får väl medge att jag inte orkat läsa igenom hela tråden..

    Finns det nått sätt att titta om man har en dålig DI förutom att vänta på breväraren? och när kommer brevet i så fall??
    Audi S6 -02
    Seat Ibiza 1.4 sport -07

  17. #137
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    [quote=Micke Turbo]
    Citat Ursprungligen postat av "bjorn j":27zan703
    Jag gillar att KÖRA min saab. Har aldrig påstått att den har några sådana problem och jag kan ärligt säga att den härliga körupplevelsen var främsta orsaken till att jag köpte den.

    Men jag gillar inte att den står på verkstan så ofta och att saab aldrig tar ansvar innan tidningarna går ut med problemen. Samma sak hände med vevhusventilationen, är det någon som minns den? Att en kamrem går av tycker jag inte heller kan jämföras med att hela tändningen tvärdör. Att andra märken har samma eller värr problem är väl knappast en ursäkt för att Saab ska ha det?

    /Björn
    JO det som händer är PRECIS samma grej motorn tvärdör och har du otur får du renovera topplock och byta ventiler vid kamremsbrott... (beroende på bil ja jag vet)

    Och du Björn berätta gärna för mig hur en DI-kassett och katalysator kan skära som du skrev i ditt tidigare inlägg.... (väntar angeläget på ett svar som lär mig hur något som inte är det minsta mekaniskt eller har rörliga delar kan skära)

    Att andra biltillverkare MED har problem visar ju bara att SAAB inte är ensamma ffs (Varför måste allt ses som ursäkter eller undanflykter?)


    Sen håller jag med de få?!? som inte tycker den ska ersättas efter så lång tid som 5 år och oändligt med mil.
    Min bil och DI har gått (peppar peppar ta i trä) 9000 mil+ på 3,5 år utan problem och jag skulle köpa en ny utan större klagomål om den gick sönder imorgon.

    Skärpning i sandlådan nu...... [/quote:27zan703]

  18. #138
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av CosmicAeroWagon
    Själv råkade jag ut för den jävla tändkassetten för ca 6 veckor sedan. Och tro mig, den började brinna! Då är väl jag den ende i Svealand...
    -För er som vill veta hur det går till är det bara att låta tändningen stå på en liten stund efter att bilen stannat mitt på vägen, efter röken kommer elden. Tur man hade vatten i bilen... För min del var det för att ladda tfn så jag kunde ringa bärgaren.
    Detta är säkert det egentliga orsaken till återkallandet, inte att kassetten går sönder utan att det är risk att den tänder efter att den gått sönder. Vilket lätt kan bli konsekvensen om man missat något i konstruktionen som gör att en komponent kan tända pga överbelastning som följdfel; det kan vara så enkelt att man använt fel sorts motständ (ger kortslutning istället för avbrott vid överbelastning).

    Jag skulle gissa på att någon jurist i USA ser framför sig ett vittnesmål om att de kände till felet men inte gjorde något åt det. Och det är väl bättre än att man gör som [konkurrerande tillverkare] och vittnar i domstol om att enkelt [löd-] fel omöjligen kan få bilen gå direkt till fullgas när man lägger i Drive och kanske skickar oskyldiga i fängelse...

    Eller att bli anklagad för förarfel när man inte direkt insåg att det skulle vara farligt att ha tändningen på när motorn inte gick riktigt...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #139
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Günter
    Undrar vad dom kommer göra med alla utbytta kassetter?
    Slipar dom lite och målar dom gröna...

    (Ledtråd här)
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  20. #140
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 166
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av WannabeeGBG
    Saab är varken sämre eller bättre än andra bilar.

    Någon som inte håller med?
    Håller inte med. SAAB är bättre...

    Problemet är att SAAB:s PR-avdelning inte hanterar frågorna ordentligt.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Vad har ni mer för hobbys än SAAB/Bilar???
    Av Karl_82 i forum Off Topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-20, 16:49
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 12:40
  3. SAAB'ar är BRA bilar
    Av Haldrik i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 11:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •