Sidan 12 av 12 FörstaFörsta ... 2101112
Resultat 221 till 239 av 239

Ämne: Saab återkallar bilar

  1. #221
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 403
    Citat Ursprungligen postat av ViggenSthlm
    Vet någon vad det gäller 9-3 Viggen -99? den har ju T7.
    Det gäller bara T7 från 2000. Inte 99
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  2. #222
    Citat Ursprungligen postat av ViggenSthlm
    Vet någon vad det gäller 9-3 Viggen -99? den har ju T7.
    Undrar det samma
    Tillverkad 99 uttagen 01 kan man inte hoppas att den räknas till en 01a då hehe
    9-5 Aero Kombi 00a
    Bra på särskrivning

  3. #223
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    676
    Lyft på DI'n och kolla tillverknings/serienummer

    Om det innehåller bokstaven 'H' är den bytt och det ska vara ok.

    Om det står ett 'B', den bytas.

    Så: B = byte!


    Den infon fick jag från meken här på Motorcentrum i Uppsala. Han visade mig ingående.

    /Anders B.
    jag har också kramat Lill-Babs...

  4. #224
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 403
    Citat Ursprungligen postat av borkas
    Lyft på DI'n och kolla tillverknings/serienummer

    Om det innehåller bokstaven 'H' är den bytt och det ska vara ok.

    Om det står ett 'B', den bytas.

    Så: B = byte!


    Den infon fick jag från meken här på Motorcentrum i Uppsala. Han visade mig ingående.

    /Anders B.
    Tack för infot. Lägg till mer info om vi glömt nåt. Så lyfter jag tråden .
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  5. #225
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    trollhättan,alingsås
    Inlägg
    404
    Citat Ursprungligen postat av borkas
    Lyft på DI'n och kolla tillverknings/serienummer

    Om det innehåller bokstaven 'H' är den bytt och det ska vara ok.

    Om det står ett 'B', den bytas.

    Så: B = byte!


    Den infon fick jag från meken här på Motorcentrum i Uppsala. Han visade mig ingående.

    /Anders B.

    va får ni allt från

  6. #226
    Grundladd
    Reg.datum
    dec 2004
    Inlägg
    343
    Fick mitt brev för ca en månad sen. Nu har jag äntligen fått arslet ur och beställt tid på verkstad för byte. Ska bytas medans jag väntar i kundmottagningen så jag antar att det är ett snabbt och smidigt byte! Hört rykten om att programvaran ska uppdateras också.
    2007 9-3 Aero 2,8T

  7. #227
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Bytet av DI:n tar typ 3 minuter så du hinner nog knappt ens börja vänta.

  8. #228
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    södermanland
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av Oloph
    Hört rykten om att programvaran ska uppdateras också.
    Ingen uppdatering av mjukvara i denna kampanj.
    Så ev. byte går rätt fort.

    Mvh Lasse
    Det är trevligt att vara viktig men det är viktigare att vara trevlig

  9. #229
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    södermanland
    Inlägg
    62
    Citat Ursprungligen postat av Lamer
    På min gamla 9-3 så brann både katten och DI upp samtidigt. DI knäckte helt enkelt katten. Inte fan fick man nåt för det. Jag betalade 2500+7000 för byte.
    Kul? Nej... därför blir det ej mera saab för mig. Lite andra orsaker finns det, typ väghållning, byggkvalitet osv.
    Om bilen var av årsmodell 2000-2002 så kan du få ersättning för de problem du har haft där tändkassetten har varit orsaken.
    Hör i så fall med din lokala återförsäljare.

    Mvh Lasse
    Det är trevligt att vara viktig men det är viktigare att vara trevlig

  10. #230
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2006
    Inlägg
    1 403
    Var på Saab för några veckor sedan. De bytte inte DI-kasseten
    Nu: 9-3 2,0t
    Körkortsbehörigheter: A,B,C,D
    Har numera väldigt dåligt med tid att logga in här pga arbete!!

  11. #231
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    6 863
    Hej !

    De bytte inte eftersom du hade en som inte behöver bytas!
    Vad är problemet? Var glad!
    B235R, B234R+, 318-3, S4, A35, 51J, 2G40, 4/3, G50, FM100, Meteor Mk 4B/2, B80 Mk 5 P, ЗВЕЗДА M50 F6-L + lite till....

  12. #232
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Problemet kan möjligen vara att Saab far med osanning angående avgränsningen. Jag har en -99 vilken alltså inte omfattas av åtgärden. Trots detta gav min tändning upp efter 5000mil och 1 år. Året efter var det dax igen. Även i den senaste kampanjen blev den bytt då kassetten som monterades in vid haveri nummer 2 var inom fönstret. Möjligen och förhoppningsvis är det dom nu satte i bättre men kassetterna från -98 och -99 verkar ju inte vara ett dugg bättre än de från -00 till -02...
    Det rimliga är att kampanjen gällt från -98 till -02...
    Fredrik J

  13. #233
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Problemet kan möjligen vara att Saab far med osanning angående avgränsningen. Jag har en -99 vilken alltså inte omfattas av åtgärden. Trots detta gav min tändning upp efter 5000mil och 1 år. Året efter var det dax igen. Även i den senaste kampanjen blev den bytt då kassetten som monterades in vid haveri nummer 2 var inom fönstret. Möjligen och förhoppningsvis är det dom nu satte i bättre men kassetterna från -98 och -99 verkar ju inte vara ett dugg bättre än de från -00 till -02...
    Det rimliga är att kampanjen gällt från -98 till -02...
    Återkallelsen gäller kassetter med säkerhetsproblem, inte att de kan gå sönder. (Som jag uppfattat det, 00-02-kassetterna kan börja brinna som följdfel om de går sönder, men så länge de är hela så finns ingen väsentlig skillnad mot de uppdaterade kassetterna.)

    Om du menar att den reservdel som de satt in är en kassett från samma serie som 00-02 hade som orginal, och därför kan ha samma säkerhetsproblem, är jag med dig.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  14. #234
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Det där är bullshit.
    Min första kassett som levererades med bilen i december -98 började brinna utanför göteborgs central den 1 maj -00. Den brann visserligen inte med öppen låga men kablaget smälte och det rök som en bilbrand.
    Hade jag haft en släckare hade jag använt den. Som tur var regnade det rätt häftigt vid tillfället så öppen huv löste problemet.
    Den kassett som då monterades byttes lite mindre dramatiskt på en service då motorn gick illa. Och nu har den alltså byts en tredje, och förhoppningsvis en sista gång.
    Hade jag haft en orginalkassett från -98/-99 i min bil hade jag bytt den direkt. Säger kassetten upp sig får man gå vilket ju inte alltid passar rent praktiskt...
    Fredrik J

  15. #235
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Min första kassett som levererades med bilen i december -98 började brinna utanför göteborgs central den 1 maj -00. Den brann visserligen inte med öppen låga men kablaget smälte och det rök som en bilbrand.
    Ok. Antingen har det väl inte nått NHTSA eller så slår det inte upp i öppen låga, frågan är vilket... Du kanske skulle avvaktat med släckningen...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  16. #236
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Återkallelse hos NHTSA är inte i huvudsak baserad på brandrisken utan på risken för en olycka om tändningen slutar fungara vid färd.
    I beslutet står det:

    "Consequence:
    OVERHEATING OF THE IGBT OCCURS MOST OFTEN AT ENGINE START-UP, BUT IT MAY ALSO OCCUR WHILE THE ENGINE IS RUNNING. ENGINE STALLING MAY OCCUR, WHICH COULD RESULT IN A CRASH."

    Vänta med släckningen när det bolmar rök och kablaget smälter bara för att en jurist har hävdat att min kassett inte kan ta eld? Hade det funnit olja eller bensin i närheten kunde det blivit spännande...
    Fredrik J

  17. #237
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Återkallelse hos NHTSA är inte i huvudsak baserad på brandrisken utan på risken för en olycka om tändningen slutar fungara vid färd.
    I beslutet står det:

    "Consequence:
    OVERHEATING OF THE IGBT OCCURS MOST OFTEN AT ENGINE START-UP, BUT IT MAY ALSO OCCUR WHILE THE ENGINE IS RUNNING. ENGINE STALLING MAY OCCUR, WHICH COULD RESULT IN A CRASH."
    Intressant. Om att motorn stannar betraktas som en allvarlig säkerhetsrisk borde öppna upp för återkallanden på en helt ny nivå.

    Sedan låter det ovanligt med överhettning av en IGBT vid start, har bara hört om ett enda fall där DI:n plötsligt lagt av vid start (som då möjligen skulle kunna vara detta, men lika gärna kan vara något annat), alla andra fall jag hört om har DI-fel (först) visat sig vid drift.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  18. #238
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Min första la av vid start. Jag hade precis släppt av en kompis vid stationen i gbg och stod på stoppförbud, ösregn och lille sonen på 1år i baksätet. Den tände till för att sedan dö. Efter 4-5 sekunders malande på startmotorn luktade det bränt och började ryka. När jag öppnade huven så bolmade det riktigt. Jag fick sen sitta där och vänta på bärgare i över en timme. Ville inte lämna bilen (stoppförbud). När bärgaren sen kom så tog jag tåget hem (praktiskt att det var på stationen). 06.30 nästa morgon ringde man från Bekö bil och berättade att bilen var färdig. Det kostade ingenting och Saab betalade även bärgaren...

    Kanske har Saab lyckats övertyga amerikanska myndigheterna att -98 och -99 (såldes -98 i USA förresten??) bara går sönder vid start och inte under färd....
    Fredrik J

  19. #239
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 144
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Kanske har Saab lyckats övertyga amerikanska myndigheterna att -98 och -99 (såldes -98 i USA förresten??) bara går sönder vid start och inte under färd....
    Med tanken på hur skruvade sådan förhandlingar kan bli så skulle jag inte sätta emot...

    MY98 såldes inte i USA, nej.
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

Liknande ämnen

  1. Vad har ni mer för hobbys än SAAB/Bilar???
    Av Karl_82 i forum Off Topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-20, 16:49
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 12:40
  3. SAAB'ar är BRA bilar
    Av Haldrik i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 11:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •