Sidan 3 av 12 FörstaFörsta 12345 ... SistaSista
Resultat 41 till 60 av 239

Ämne: Saab återkallar bilar

  1. #41
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Jag kommer aldrig fatta iaf hur en tillverkare ska behöva ta helhetsgaranti på en produkt i 5år.

    /R

  2. #42
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Jag tycker SAAB skall ta sitt pick och pack och flytta till ett land där man uppskattar en industri som sysselsätter tiotusentals medborgare och som driver teknikutvecklingen framåt inom ett område som ligger (nästan) alla människor varmt om hjärtat.

    Flytta till Norge kanske? De kunde behöva en biltillverkare. Eller USA! Där är man inte sena med att slå sig för bröstet och tycka att man är duktigast i världen!

    Sverige är - och kommer alltid att vara - jantelagens starkaste fäste.
    Det är ju snart bara tillverkning i Tyskland som det verkar. Så dina visioner är på väg att realiseras tidigare än vi anar.

    /R

  3. #43
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 928
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Inte funderat på att söka jobb på Saab Direkt?

    Så länge det finns lättlurade individer som dig så kommer Saab fortsätta att kränga kassa bilar utan att ta ansvar för dem sen....
    Tack för påhoppet!

    Och så länge det finns så lättlurade individer som du så kommer Lexus att fortsätta sälja 170hk för 400 000:- Fast det såklart, man får ju en äkta japaninredning i plastimitation på köpet

    /R
    Varsågod!

    Tar hellre plastimitationen än att bilen antingen rasar var 1000:e mil eller rostar sönder pga lacksläpp...

  4. #44
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Inte jag då bilen är rostfri och inte haft ett stopp på 10 000 mil, MED steg3 och på slutet ännu mer. Jag tycker det är BRA kvalité det.

  5. #45
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2005
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    151
    Håll i er, här kommer ett lagom positivt inlägg...:

    Nja jag håller riktigt inte med.
    -Det är en sak om det handlar om en FÖRSLITNINGSSKADA, då det självklart att det är normalt att ett fordon slits... Men i detta fall tillsammans med vevhusventen så handlar det om ett konstruktionsfel, och Saab har naturligtvis konstruktionsansvar för de produkter som de producerar samt säljer. Jag håller med om att det är generöst att problemen åtgärdas, men kostnaden för detta handlar lika mycket om Merchandice Cost. -Saab hävdar att man är ett premiummärke, och då vill man även leva upp till detta. Enligt mig har Saab´s goodwill-åtaganden defenitivt varit premium de senaste åren, men om bilarna hade varit lika premium så hade företaget kanske inte hamnat i sitsen till att börja med?
    Att jämföra en bil för 250-450 tusen med en förstärkare ja ja vet inte jag... Jag håller med om principen dock...

    Själv råkade jag ut för den jävla tändkassetten för ca 6 veckor sedan. Och tro mig, den började brinna! Då är väl jag den ende i Svealand...
    -För er som vill veta hur det går till är det bara att låta tändningen stå på en liten stund efter att bilen stannat mitt på vägen, efter röken kommer elden. Tur man hade vatten i bilen... För min del var det för att ladda tfn så jag kunde ringa bärgaren.
    Bärgning 1200 pix, ny kassett 2900.- inkl byte, tillsammans med att bilen börjat dra en jävla massa soppa (1,1L/mil lansväg 100km/h), efter bytet så om katten är kass hoppas jag verkligen att Saab visar ordentlig premium vilja!! Bilen skall in på koll nästa vecka så vi får väl se vad som händer....

    Jag tycker som ni andra att det är tråkigt att Saab fått en massa negativ PR detta året tillsammans med flyttspekulationer, emblemförädling osv, MEN det innbär inte att det är synd om Saab. De utvecklar och säljer en produkt precis som vilken tillverkare som helst och bär därför naturligtvis ansvaret för att den skall leva upp till sin image. Mycket GM-politik men i slutänden för oss konsumenter är det ändå ekonomi och tålamodet som sätter gränsen.

    Jag är övertygad om att Saab kommer att ta sig genom "krisen", och hoppas att all kritik vad gäller exempelvis Saab Direkt (se ovan tråd) kommer att dras genom skiten både en och två gånger för att vi konsumenter skall erhålla god servicekänsla från ett bilmärke som skall vara premium, utan att själva lösa fabrikantens problem genom stcs- hemsida (vilken för övrigt är helt kanon!!)

    Jag har kört Saab i 18 år och har aldrig tittat åt något annat märke någonsin. Älskar att köra min Aero (min gamla 9000 med) men när man läser tråden om Saab Direkt ovan tappar man ju nästan både lusten och aptiten...
    Saab 9-5 2,3t BioPower Vector Anniversary 60 SC-07
    Saab 9-3 Aero TTiD SC -09
    http://www.garaget.org/WhiteAeroGriffin

  6. #46
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    198
    då får man väl ett brev på posten snart..jag o min jävla otur

  7. #47
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Men ojdå, vad hittade jag när jag sökte på lexus +"oil sludge"?

    http://www.consumeraffairs.com/automotive/lexus.html

  8. #48
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 928
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Inte jag då bilen är rostfri...
    Kolla under dörrlisterna

  9. #49
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Inlägg
    230
    Lugna och fina nu!

    Återkallande av bilar är väl inget att slå spiken i kistan för. Det läser man väl minst en gång i månaden om att tillverkare gör och inte kommer domedagsprofeterna igång då heller?

    Det är tacksamt att häva ur sig dynga på SAAB, varför vet jag banne mig inte.

    Som jag ser det tar SAAB sitt ansvar, alla kan göra fel och blir det fel gäller det att ta sitt ansvar mot kunderna!


    Vänl,,,
    Tobbe
    9-3 SC Aero 1,9 TTiD 180hk
    9-3 SC Vector 1,9 TiD 150hk

  10. #50
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Inte jag då bilen är rostfri...
    Kolla under dörrlisterna
    Fyller 25 på måndag så böjer jag mig så långt ner så går nog ryggen åt helvete, har inte tid med det

    (men kanske saab kan betala mina läkarkostnader då? Det är ju deras fel )

  11. #51
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 928
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Men ojdå, vad hittade jag när jag sökte på lexus +"oil sludge"?

    http://www.consumeraffairs.com/automotive/lexus.html
    Men ojdå, alla bilar i den undersökningen var mer 6 år eller äldre! Alla bilmärken har sina brister men det som skiljer dem åt är hur många bristerna är och hur biltillverkaren hanterar det....Vad gäller min Lexus så har jag garanti på allt (förutom slitagedelar såsom bromsbelägg, koppling) fram tills den är 8 år eller gått 15000 mil.

    Man vinner ingenting på att hacka på världens bästa bil i detta läge tyvärr, det gäller att sopa rent framför sin egen dörr och i Saabs fall kommer det krävas mer än en sopborste.....Vad sägs om en Broddwaymaskin?

  12. #52
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 928
    Citat Ursprungligen postat av TobbeL

    Som jag ser det tar SAAB sitt ansvar, alla kan göra fel och blir det fel gäller det att ta sitt ansvar mot kunderna!


    Vänl,,,
    Tobbe
    Synd bara att Saab tar sitt ansvar först när alla världens myndigheter och media trycker på...Hur många tror att Saab hade tagit itu med oil-sludge problemet om inte media hade basunerat ut det på alla kanaler?

  13. #53
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Hur gjorde Lexus/Toyota...?

  14. #54
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 928
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Hur gjorde Lexus/Toyota...?
    Vet väl inte jag, det var du som la upp länken....Jag kan dock gissa mig till att de ordnade allt till kundens bästa eftersom Lexus/Toyota har varit i topp vad gäller kundhanteringen länge nu!

  15. #55
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Men ojdå, alla bilar i den undersökningen var mer 6 år eller äldre! Alla bilmärken har sina brister men det som skiljer dem åt är hur många bristerna är och hur biltillverkaren hanterar det....
    Ja, att behöva gå till domstol för att få Toyota/Lexus att ta sitt ansvar verkar ju väldigt förtroendeingivande.

  16. #56
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Hur gjorde Lexus/Toyota...?
    Vet väl inte jag, det var du som la upp länken
    Eftersom du verkade så säker på din sak om hur Lexus hanterar sina kunder utgick jag ifrån att du visste det?

  17. #57
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    --> Zed, om det räcker med en sån just nu, finns det inget större ?


    -->CosmicAeroWagon:

    Bra inlägg. Som förtydligande så är det mest de DI´s som är "gamla" alltså 4-5 år och kanske gått så långt som 20 000 mil och mera som byte av upprör mig litegranna. Hur länge ska en komponent som sitter så dumt till (elektronik+värme+kyla etc etc) ?? Det är det som irriterar mig, varför ALLA ska få en ny DI helt plötsligt. Det är övergeneröst anser jag. Ingenting håller för evigt, inte ens en DI-kassett. Sen om det är konstruktionsfel eller vad det ska kallas, hmmm, min DI är som sagt 10k mil/4 år gammal, går den sönder så köper jag väl en ny helt enkelt, surt sa räven men vad fan. Den har varit med länge iaf.

    Dock ni som haft otur med era betydligt yngre DI´s. Ni kan ju helt klart vara värda en skälig kompensation för detta naturligtvis.

    Sen ska de dessutom byta ut en sjujävla hög med DI´s som kommer hålla bilens livslängd ut om de fått suttit kvar, och inte ens är trasiga, ja, det är pengar det..

  18. #58
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 912
    Medlem#
    2959
    Det är väl inget speciellt utmärkande för SAAB att återkalla först när media lyfter fram ett problem. Så gör alla andra tillverkare också. Vissa saker tar man hand om innan det kommer ut i media, andra försöker man slippa ta hand om, men har inget val när mediadrevet går.
    Tro inte att Lexus är bättre.

    Mvh Stoffe

  19. #59
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 928
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Citat Ursprungligen postat av petson
    Hur gjorde Lexus/Toyota...?
    Vet väl inte jag, det var du som la upp länken
    Eftersom du verkade så säker på din sak om hur Lexus hanterar sina kunder utgick jag ifrån att du visste det?
    Jag kan ju bara tala utifrån mina egna erfarenheter från både Saab och Lexus....

    Kan ju säga att det råder en viss skillnad, på Saab kändes som att de hela tiden ville ha bort mig men på Lexus tog de hand om allt utan tjafs...
    Sen hjälper det knappast Saab att du sitter här och trackar ner på Lexus som bevisligen är världens mest kvalitativa bil enligt J.D Powers undersökningar...

    Jag åker Saab också dock och väntar spänt på brevet! Den skall för övrigt in för ett andra turbobyte på 3000 mil!

  20. #60
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 928
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    --> Zed, om det räcker med en sån just nu, finns det inget större ?
    .
    Nu hängde jag inte med?

Liknande ämnen

  1. Vad har ni mer för hobbys än SAAB/Bilar???
    Av Karl_82 i forum Off Topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-20, 16:49
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 12:40
  3. SAAB'ar är BRA bilar
    Av Haldrik i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 11:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •