Sidan 2 av 12 FörstaFörsta 1234 ... SistaSista
Resultat 21 till 40 av 239

Ämne: Saab återkallar bilar

  1. #21
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    367
    Äntligen tar man tag i ett av problemen. Jag hoppas bara att man tar hänsyn till alla saabägare som på egen bekostnad bytt tändkassett - arbetskostnaden då - Saab har väl stått för materialet. Dessutom tillkom i mitt fall kostnad för bärgning och lite annat. Dessutom kan väl katalysatorn ryka... Som sagt hoppas jag på en helhetslösning med retroaktiv giltighet
    9-3 aero cab - 02 ¤såld¤
    Nu med familjejaguar, X-Type 2,5 AWD

  2. #22
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Du kan inte åka in idag och få det bytt utan får vänta tills de tagit fram en lösning. Då kommer ett brev att gå ut till berörda kunder
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  3. #23
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Södra Sverige
    Inlägg
    3 280
    Det som stör mig lite är Aftonblaskans okunskap, återkallningen gäller årsmodell, 00, 01, och 02, och så har de en bild på en SS

  4. #24
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    2 604
    Och vad är skillnaden på 03 och nyare då? Ingen!!!
    Hinner inte med allt.....

  5. #25
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Ulricehamn
    Inlägg
    540
    Medlem#
    14235
    De skall väl kontrollera 300 000 bilar. Långt ifrån alla lär väll få en ny kasett?

  6. #26
    Steg 6
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    6 896
    Jag tror att alla kommer få en ny tändkassett.

    Att åka in till Saab idag är ingen idé utan man kommer att fixa fram nya bättre prylar och sedan skicka ut information.

    Taskigt läge för alla som betalat för en ny DI
    Saab 9-5 - Ring Teufel Edition - Projekttråd /// Garaget // Saab 9-5 Aero SC '00 // Saab 9-5 Aero SC '04

  7. #27
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    607
    En undran, då di-kassetterna är bakåtkompatibla...

    Hur går det för de "T7-bilar" äldre än 00 som fått di-kassetten utbytt under perioden de dåliga kassetterna tillverkades / fanns kvar i lager?

    Kan inte dessa bilar också innehålla dåliga tändkassetter?

    Måste väl i så fall vara en mardröm för Saab att hålla reda på dessa fall...
    9-3 SC Aero 07

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 123
    Citat Ursprungligen postat av icbm
    En undran, då di-kassetterna är bakåtkompatibla...

    Hur går det för de "T7-bilar" äldre än 00 som fått di-kassetten utbytt under perioden de dåliga kassetterna tillverkades / fanns kvar i lager?

    Kan inte dessa bilar också innehålla dåliga tändkassetter?

    Måste väl i så fall vara en mardröm för Saab att hålla reda på dessa fall...
    Funderade också på detta, samt om det nu BARA är tändkassetten som är problemet, visst fan är det samma tändkasset på T7 bilar även efter 02?

    mvh


    Edit: Kan inte någon moderator slå ihop alla trådar om detta, är förvirrande med så många.

  9. #29
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536
    Citat Ursprungligen postat av wikander
    Är de nya kassetterna bättre än de gamla? Blir det inte samma problem efter en tid om de byts nu?
    Jo. och då de inte har förbättrat nått heller så kommer de få punga ut 600 mille vart 3:e år och byta DI i 12 år framöver. sen kommer ju bilarna efter 2002 också...



    Klart det måste ha hänt nått efter -02 då dessa inte behöver bytas ut, hade det varit ett konstruktionsfel i alla DI sen -00 hade ju saab åtgärdat fellet INNAN de satte in ny DI åt alla för 600 mille...

    Måste ju finnas mindre justeringar inom ramen för model specen som gjorts under produktionens gång...

  10. #30
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Ort
    Växjö
    Inlägg
    232
    Fatta vilken dålig tajming

    För förra helgen spenderades i Hästveda utanför Hässleholm tillsammans med ett gäng gamla polare. Mycket öl och mycket Texas Holdem!

    Det enda negativa va dock att tändkassetten i Aero:n sa upp sig när jag hade cirka 500m kvar att köra. Förstod nätan direkt att det va kassetten som sagt upp sig, bilen tvärdog och vägrade sen att starta, plus att det luktade brännt och små rök lite när jag lyfte huven...

    Efter en stunds meck så erkännde jag nederlaget och ringer bärgaren, han frågar vad jag tror att det är för fel på bilen, jag svarar att det med stor sannolikhet är tändkasseten. När bärgarn sen kommer 20min senare så visar det sig att han har med sig en tändkassett!

    Ett snabbt byte av tändkassett och fem minuter senare så gick bilen åter som ett skott! Total kostnad för kalaset blev 2300kr cash.

    Finns det någon möjlighet att man kan få tillbaka dessa pengar? Vad tror ni, fick ju inte direkt kvitto av bärgaren?

    //Mackan
    9-3 AERO Coupé steg 1

  11. #31
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  12. #32
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    536
    Ring Saab Direct, de är riktigt duktiga på kund frågor av denna typ

    http://forum.saabturboclub.com/phpbb...c.php?t=106777

    Men det är ju en spånnande fråga att se vad som händer med, motorgarantin var ju retroaktiv och ersättnig utgick, undrar hur de gör nu?

  13. #33
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Så här tycker jag om detta:

    Saab har redan varit generösa med DI-goodwill, lång garanti och billiga i inköp ifall de inte är så gamla, fan, inte en endaste jävla bil håller hur länge som helst, att de behöver ta ansvar för MY00:or, de är liksom 5 år gamla nu, vilken annan branch är det så hårt i ?

    Min Yamahaförstärkare pajade efter 2½ år, skall Yamaha betala för det ? Kanske återkalla ALLA de stärkarna och åtgärda kostnadsfritt ?

    Jag tycker GRYMT synd om Saab, 600 miljoner åt helvete, suck, vart finns dem pengarna ?

    Och hur många av dem är det som verkligen har börjat brinna ? Typ ingen ? Inte en enda på STCS iaf, eller i sverige övht ? (EDIT, verkar som de idiotiska amerikanarna lyckats med det, vad förvånad jag blir )


    Dessutom är det knepigt med bilar, de är faktiskt förslitningsvaror, och skicket efter ett par år beror till stor del på den enskilda användarens omvårdnad, tex tvätt, oljebyten etc etc,,

    Att stå för 5år gamla "fel" är i mina ögon otroligt generöst, och jag fattar inte hur folk har mage att gnälla över Saabs garantiåtaganden och Goodwill just nu. Det finns inte en chans att 9-5modellen gått med vinst nu iaf. Först oilsludge och sedan detta. 8års motorgaranti för folk som skött serviceboken ordentligt är ju en suverän åtgärd, ändå gnäller folk.

    Så sluta sparka på nån som redan ligger. Jag tycker att Saab verkligen månar om sina gamla kunder faktiskt!

    /Rydde

  14. #34
    Steg 3
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    3 123
    Tar det här igen då, då den andra tråden blev låst och inte ihopslagen.


    Är det verkligen någon skillnad på DI-Kasett till tex en 02a och en 03a?

    Alltså inte orginal kasseten utan om man tex fått utbytt på en 02a. Vilka gäller det för? Bara dom som kör med orginalkasett eller alla?


    AeroRydde: Jag håller med dig i mycket det du skriver, men generöst? Det beror väl på hur felet uppstår. DI-Kaseten är ju knappast något nytt problem som endast uppstår på 5 år gamla bilar utan har funnits sedan bilarna var nya.

    mvh

  15. #35
    Helt original
    Reg.datum
    aug 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    607
    Citat Ursprungligen postat av 93t
    Det som stör mig lite är Aftonblaskans okunskap, återkallningen gäller årsmodell, 00, 01, och 02, och så har de en bild på en SS
    Samma på omslaget av Metro och i SVT's morgon-nyheter...
    9-3 SC Aero 07

  16. #36
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Säter
    Inlägg
    301
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Så här tycker jag om detta:

    Saab har redan varit generösa med DI-goodwill, lång garanti och billiga i inköp ifall de inte är så gamla, fan, inte en endaste jävla bil håller hur länge som helst, att de behöver ta ansvar för MY00:or, de är liksom 5 år gamla nu, vilken annan branch är det så hårt i ?

    Min Yamahaförstärkare pajade efter 2½ år, skall Yamaha betala för det ? Kanske återkalla ALLA de stärkarna och åtgärda kostnadsfritt ?

    Jag tycker GRYMT synd om Saab, 600 miljoner åt helvete, suck, vart finns dem pengarna ?

    Och hur många av dem är det som verkligen har börjat brinna ? Typ ingen ? Inte en enda på STCS iaf, eller i sverige övht ?


    Dessutom är det knepigt med bilar, de är faktiskt förslitningsvaror, och skicket efter ett par år beror till stor del på den enskilda användarens omvårdnad, tex tvätt, oljebyten etc etc,,

    Att stå för 5år gamla "fel" är i mina ögon otroligt generöst, och jag fattar inte hur folk har mage att gnälla över Saabs garantiåtaganden och Goodwill just nu. Det finns inte en chans att 9-5modellen gått med vinst nu iaf. Först oilsludge och sedan detta. 8års motorgaranti för folk som skött serviceboken ordentligt är ju en suverän åtgärd, ändå gnäller folk.

    Så sluta sparka på nån som redan ligger. Jag tycker att Saab verkligen månar om sina gamla kunder faktiskt!

    /Rydde

    Om en bil går sönder är väll en sak men om den går sönder gång på gång på gång.......... på grund av komponenter av dålig kvalitet så får man ta sitt ansvar. Din yamahaförstärkare kostar inte 300 000 kr.

    SAAB har sålt en väldigt bra bil med ett antal skitkomponenter monterade i bilen. Helt rätt att dom ska få svidande kritik för detta.

    Om yamaha sålt en förstärkarmodell där slutsteget går sönder på löpande band tror du dom får fortsätta att sälja förstärkare. Skulle du köpa en?

    Jag och alla andra som köpt en 9-5 får nog gott fortsätta hoppas på att bilen inte rasar och envist hävda att bilen faktiskt är en bra bil.

    Om man får en dålig vara, köp en annan och prova marknaden är full av bra bilar. Säger inte att dom andra är bättre men man gör inte samma mistag två gånger specielt inte för dom summor det handlar om. En ny saab 9-5 är väll i prinsip samma som dom gamla med en del nya nödlösningar och med sämmre motorgaranti. Eller hur?
    SAAB 9-3 2.0t Vector & 900 T 4wd Min bil på Rejsa

  17. #37
    Steg 1
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 928
    Citat Ursprungligen postat av AeroRydde
    Så här tycker jag om detta:

    Saab har redan varit generösa med DI-goodwill, lång garanti och billiga i inköp ifall de inte är så gamla, fan, inte en endaste jävla bil håller hur länge som helst, att de behöver ta ansvar för MY00:or, de är liksom 5 år gamla nu, vilken annan branch är det så hårt i ?

    Min Yamahaförstärkare pajade efter 2½ år, skall Yamaha betala för det ? Kanske återkalla ALLA de stärkarna och åtgärda kostnadsfritt ?

    Jag tycker GRYMT synd om Saab, 600 miljoner åt helvete, suck, vart finns dem pengarna ?

    Och hur många av dem är det som verkligen har börjat brinna ? Typ ingen ? Inte en enda på STCS iaf, eller i sverige övht ? (EDIT, verkar som de idiotiska amerikanarna lyckats med det, vad förvånad jag blir )


    Dessutom är det knepigt med bilar, de är faktiskt förslitningsvaror, och skicket efter ett par år beror till stor del på den enskilda användarens omvårdnad, tex tvätt, oljebyten etc etc,,

    Att stå för 5år gamla "fel" är i mina ögon otroligt generöst, och jag fattar inte hur folk har mage att gnälla över Saabs garantiåtaganden och Goodwill just nu. Det finns inte en chans att 9-5modellen gått med vinst nu iaf. Först oilsludge och sedan detta. 8års motorgaranti för folk som skött serviceboken ordentligt är ju en suverän åtgärd, ändå gnäller folk.

    Så sluta sparka på nån som redan ligger. Jag tycker att Saab verkligen månar om sina gamla kunder faktiskt!

    /Rydde
    Inte funderat på att söka jobb på Saab Direkt?

    Så länge det finns lättlurade individer som dig så kommer Saab fortsätta att kränga kassa bilar utan att ta ansvar för dem sen....

  18. #38
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Nää det gjorde den inte, men den kostade dubbelt så mycket som en sketen DI iaf.

    Min har dessutom hållt i 10k mil nu utan bekymmer.

    Kolla på VAG och deras tändmojänger, de håller ju jävligt bra

    Om en produkt som har gått 10k-oändligt och är 5år gammal pajar, är det speciellt konstigt ? Ska verkligen Saab betala för det ? Det finns inte många grejer som har oändlig livstid, speciellt inte i en så speciellt utsatt produkt som i en bil.

    Att byta trasiga DI´s som håller sig inom 2-3 år och vissa miltal tycker jag hade varit ett betydligt rimligare alternativ.

    Men ni som får nya DI´s gratis av Saab kan ju iaf vara nöjda, samtidigt som ni tar emot den så hjälper ni med största sannolikhet Saab att hoppa ner i sin egen grav. Jag sörjer detta då jag gärna hade velat köra Saab ett tag till faktiskt, ni andra olyckskorpar kan ju ta fram skumpan och fira istället.

    Och om det finns så mycket alternativ och bra bekymmerslösa bilar, varför helt enkelt inte bara byta märke då ?

    Jag kommer aldrig fatta iaf hur en tillverkare ska behöva ta helhetsgaranti på en produkt i 5år.

    /R

  19. #39
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Äsch! Återkalla bilar, vad är det med det? Det händer ju alla biltillverkare. Återigen ägnar sig media åt att sparka på någon som redan ligger. Tröttsamt... Den här typen av journalistik är ett typexempel på hur man skrämmer upp vanliga människor så att man kan få sälja extra lösnummer...

    Jag tycker SAAB skall ta sitt pick och pack och flytta till ett land där man uppskattar en industri som sysselsätter tiotusentals medborgare och som driver teknikutvecklingen framåt inom ett område som ligger (nästan) alla människor varmt om hjärtat.

    Flytta till Norge kanske? De kunde behöva en biltillverkare. Eller USA! Där är man inte sena med att slå sig för bröstet och tycka att man är duktigast i världen!

    Sverige är - och kommer alltid att vara - jantelagens starkaste fäste.

  20. #40
    Steg 5
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Västmanland
    Inlägg
    5 852
    Citat Ursprungligen postat av Zed82
    Inte funderat på att söka jobb på Saab Direkt?

    Så länge det finns lättlurade individer som dig så kommer Saab fortsätta att kränga kassa bilar utan att ta ansvar för dem sen....
    Tack för påhoppet!

    Och så länge det finns så lättlurade individer som du så kommer Lexus att fortsätta sälja 170hk för 400 000:- Fast det såklart, man får ju en äkta japaninredning i plastimitation på köpet

    /R

Liknande ämnen

  1. Vad har ni mer för hobbys än SAAB/Bilar???
    Av Karl_82 i forum Off Topic
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2013-04-20, 16:49
  2. Svar: 11
    Senaste inlägg: 2011-01-28, 12:40
  3. SAAB'ar är BRA bilar
    Av Haldrik i forum Allmänt
    Svar: 11
    Senaste inlägg: 2005-04-26, 11:45

Taggar för det här ämnet

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •