Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: min bil har dålig tomgång!

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    29

    min bil har dålig tomgång!

    Okej, kan låta krångligt men jag ska gör mitt bästa:

    Det gäller en 9000 2.3T -91

    När jag startar bilen och låter den stå en stund så låter den som om den är på väg och dö, den går ner till 500 varv och det börjar lukta bensin inne i kupén.
    En sak som jag har hittat är en burk som sitter innanför höger framskärm, den ska heta kannisterfilter vad jag har hört kan inte stava till det bara. Det visar sig att en slang till den har lossat och när jag sätter på den igen så dör bilen med en gång.
    När jag startar bilen med den slangen i så måste jag ha foten på gasen hela tiden annars dör den. och gasar jag på lite så baktänder den och det kommer lite svart rök från avgaset.

    Jag får känslan av att det är för mycket bensin i motorn.

    Vill gärna ha svar fort som möljligt om vad ni tror så är jag väldigt tacksam!

    Ha det gott!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    306

    Kolkanister

    Hej !.

    .....jodå det är mycket riktigt en kolkanister.....en behållare med kol som har till uppgift att mellanlagra bensinångor från bränsletanken när bilen står stilla - dvs så att inget bensin dunstar ut i det fria och förstör det redan belastade och sköra ekosystem som är vår miljö ...och att sedan förbränna dessa när motorn körs.

    Det finns en ventil - en svart rund mojäng som sitter på toppen av behållaren i en liten rund plast-cirkel som lätt bryts - som styrs elektriskt av bränslestyrdonet. Det finns totalt två ledningar till kanistern. Den ena ledningen är grov och av hårdplast och kommer från bensintanken. Denna ledning går direkt in i kolkanistern. Den andra ledningen sitter via en kort gummiskarvstycke kopplat till ventilen. Denna ledning går upp till insugsröret och mynnar i en specialplastnippel i insugsgrenöret alldeles intil spjällhuset. Man kan försiktigt lossa denna slang genom att trycka in två små svarta låsbleck av plast på ömse sidor och dra rakt ut - försiktigt som alltid när det gäller åldrad plast.

    Det finns ytterligare en tjock uppskuren 10 cm kort gummislang som är i botten på kolkanistern och denna har funktionen att släppa in den omgivande luften.

    Om reglerventilen - som skall spärra vid laddtryck - inte fungerar som den skall så brukar "Check-engine" lampan lysa.

    Prova att lossa slangen vid insugsröret/spjället som nämnts ovan och plugga plastnippeln med ex en bit tejp eller tummen. Blir tomgången då dräglig så beror det alltså på ett luftläckage i slangsystemet alternativt defekt ventil trots allt.

    Kolla även allmänt andra vakuumslangar och plastnipplar för läckage samt tomgångsregleringsventilen - trångt och eländigt under insugsgrenröret vid spjällhus-sidan.

    /Tomas 220 PS
    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    feb 2005
    Inlägg
    29

    dålig tomgång

    Tack ska du ha! Ska kolla upp det!

    Hade bilen inne på felsökning i torsdags och fick reda på att lmm var trasig så det vara bara till att byta den.

    Så nu går den igen!

    Angående gummislangen på kanisterfiltret så verkar den har gått av, den som går till insuget.
    Får se till och fixa det......

    HA det gött!!!

Liknande ämnen

  1. Dålig tomgång på 9000 TCS!
    Av B-motor i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2016-08-31, 19:36
  2. [LÖST] Dålig gång på låg last och dålig tomgång OG9-3
    Av Magnus84 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-10-16, 22:09
  3. Dålig tomgång
    Av firebird i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2011-03-25, 16:09
  4. Dålig tomgång!
    Av hlindgren i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2008-09-18, 15:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •