Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Slirande, NY koppling efter byte , og900T16-88'a VAD göra?

  1. #1
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514

    Slirande, NY koppling efter byte , og900T16-88'a VAD göra?

    Hej.

    Jag och min far försökte oss på att byta koppling på min motor häromkvällen, det hela gick bra och jag spånade samtidigt efter oljeläckage runt / på svänghjulet, då den gamla kopplingen börjat slira.

    Vi fick dit alltihopa, och jag gjorde rent tryckplattan med t-dojja innan den sattes dit, för att få bort "transport" klegget som va på den.

    När jag sedemera skulle hem från min far och gasade på lite, ladda på så började det slira från 3k varv och uppåt ca, JAG höll nästan på att sälja skitbilen te en gammal kärring för en 10'a.

    Jag blev så djävla besviken, VAD fan kan ha hänt.. kopplingen är nu sämre en vad den gamla va, visst den biter .. tag och så där men den förmår INTE att driva bilen om jag laddar på..

    Denna koppling är köpt på Speedparts, och skall passa T16, motor som jag har, diametern såg ut att stämma klockrent och jag kunde INTE se några repor eller så på svänghjulet.

    Jag vill, ha lite tankar & funderingar på VAD det kan vara som orsakat detta, VILL ha en fungerande koppling då den HAR fungerat klockrent tidigare, att den gamla kopplingen började slira kom bara helt plötsligt.

    Min far hade en teori, på att den gamla kopplingen blev varm förut och orsakade värmeblåsor på svänghjulet som gör att lamellen inte ligger DIKT an svänghjulet, en annan teori är att slaven inte går tbx ordentligt, pga gummislangen som sitter mellan slav / huvudsylinder blivit defekt invändigt.

    Annan teori är oxo huvudsylindern som blitt galen ?, och inte släpper tbx oljan när jag släpper kopplingen, både den och slaven är bytta för övrigt för kanske 4 månader sedan, till NYA delar.

    Tacksam för tankar & funderingar.

    /Mattias
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 406
    Jag personligen tror de är dags att byta tryckplattan till en ny då den är utsliten.
    Oftast när man byter koppling så byter man koppling, slavcylinder och tryckplattan.
    detta är för att slippa problem sen med kopplingen.
    Att de skulle vara nått med svänghjulet eller nått med hydral system tror jag inte då de skulle synas eller märkas på andra sätt
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Tack Fredrik.j: Dock så kanske du missade eller att jag inte nämt det korrekt, men kopplingen är sprajlans NY, alltså Tryckplatta + Lamell är NYA.

    updatering: idag gasade jag sambon te stan och tänkte testa lite.. och en repa från 3'an & uppåt gick riktigt bra nu nöp kopplingen hela tiden och bilen gick som den skulle, för att sedan börja slira igen...

    Flera Ideér. ??

    /Mattias
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779
    Citat Ursprungligen postat av DualC
    Tack Fredrik.j: Dock så kanske du missade eller att jag inte nämt det korrekt, men kopplingen är sprajlans NY, alltså Tryckplatta + Lamell är NYA.

    updatering: idag gasade jag sambon te stan och tänkte testa lite.. och en repa från 3'an & uppåt gick riktigt bra nu nöp kopplingen hela tiden och bilen gick som den skulle, för att sedan börja slira igen...

    Flera Ideér. ??

    /Mattias
    Kladd, fett eller liknande på lamellen? Från fingrar exempelvis när den monterades.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Jao, tanken har slagit en.. men det va jag skitnoga med.. INGA fingrar på vare sig lamell eller tryckplatta.. iaf inte på FEL ställe.

    /M
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    1 298
    Kolla så att du inte har fått svett på lamellen bara för då är det kört (Gammalt Speedparts-ordspråk).

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 888
    Citat Ursprungligen postat av E Larsson
    Kolla så att du inte har fått svett på lamellen bara för då är det kört (Gammalt Speedparts-ordspråk).
    Svett på lamellen.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ånge
    Inlägg
    1 284
    Jag köpte troligen samma koppling från speedparts. Min slirade liiite i början men efter några mil så finns det inte ett tecken på att den skulle slira.

    Märkligt.
    9-3 SS 2.0t Vector -03
    9-3 SC 2.0t Aero Biopower -09

  9. #9
    Steg 1
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Rimbo (Stockholms Län)
    Inlägg
    1 514
    Ja, vi tror docj att vi är en lösning på G,

    Har konstaterat att det är relaterat till Urtrampningen, typ.. Slav eller Huvud cylindern.. vi tror det är huvudcylindern som är defekt och inte släpper tbx kopplingen när jag släpper tbx kopplingen sonika, så det betyder att det kanske inte ligger dikt ann, huvudcyllen skall bytas ut på garatin, då det va en inbytesdel från saab. Trodde dock dom skulle vara bättre.

    :/ Mattias
    Kör: Saab 9000 A50 -98.

Liknande ämnen

  1. behöver man göra hjulinställning efter bussnings byte?
    Av klimpan i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-11-21, 18:05
  2. Slirande koppling, 9-3 sc -08
    Av danne79 i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2009-09-17, 03:21
  3. Slirande SPEC steg2+ koppling. Vad göra?
    Av Plupp i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2007-08-27, 23:35
  4. slirande koppling efter kopplings byte
    Av snurrbo i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-07-14, 18:24

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •