Sidan 2 av 2 FörstaFörsta 12
Resultat 21 till 33 av 33

Ämne: Maxeffekt med GT17 OG9-3

  1. #21
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Citat Ursprungligen postat av Znyper
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Personligen tycker jag att GT17 är en liten billig skitturbo som verkar gå sönder stup i kvart. Vi byter högvis av dessa på verkstan. Den klarar inga hiskliga effekter heller.
    Skitturbo kan det tyckas vara, men med tanke på att de sitter på B2x5-motorerna kan kanske det bidra till den bristande driftssäkerheten...

    Men till viss del håller jag med. De borde rimligtvis inte monteras på större motorer än ca 1.8 liter (enl. min uppfattning). T25:orna kanske är snäppet bättre, men det är ju inget "trimvänligt" agg, direkt...
    e4nligt verkmästaren är en kylring borttagen på GT17 för att göra den billigare att producera. Detta, högt EGT, höga laddtryck och dålig olja som 9-5:or brukar ha i sig leder tydligen till att dom går sönder i drivor.
    Kylring??

    Antejasse; prova att mät varvtal och temperaturökning över kompressorn på turbon, risken är stor att turbon ligger långt utöver vad som är rekommenderat.

  2. #22
    Steg 1
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    1 103
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Kylring??
    Ja, kylmantel runt lagerdelen.
    Signatur...

  3. #23
    Individuell mappning
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    10 738
    Citat Ursprungligen postat av Antejasse
    En kille här i ö-vik har bänkat 297 hk med en T25 och den går ialla fall så in i hell och de ända som han har lyckats köra sönder (ialla fall vad jag vet) är växellådan..... han har kört så i över ett år och den T25:an håller än!!! så kom inte och säg att en T25 inte pallar med 300 hk! den kanske inte gör de på papperet men MoDo hade ju bästa laget förra sesongen om man såg på papperet men de gick åt hell ändå! så man ska inte alltid lita på vad som står i papper!!!!!!
    Klart man kan pressa ur 300hk ur det stackars agget. Finns ju hur många bänkpapper som helst på det. Har nog ett par papper liggandes på ngn bänk här...
    Handlar om hur man vill ha ut effekten åxå. Varmt blir det förmodligen.


    Mvh

  4. #24
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 879

    Re: Turbo: GT17

    Citat Ursprungligen postat av CA-Racing
    Hallå alla...
    Någon som vet hur mkt mer pulver ett GT17 agg från en 9-3 pallar? är det stor skillnad mot T25an som sitter på 9000??
    En polare till mig som har ett till salu.

    GT17 a/r: 0,53 på kompressorhuset
    T25 a/r: 0,48 på kompressorhuset

    Eftersom att det är större kompressor hus borde den ju klara mer pulver eftersom att den hyvlar in mer luft... Men hur stor är skillnaden?

    Mvh Crille
    utan att läsa i tråden så får du min egen uppfattning det är en skit turbo

  5. #25
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    3 757
    Medlem#
    10798
    Citat Ursprungligen postat av beepbeep
    Citat Ursprungligen postat av SaabJohan
    Kylring??
    Ja, kylmantel runt lagerdelen.
    GT17 har vad jag vet en helt vanlig kylmantel i lagerhuset. I regel så brukar turbotillverkarna också testa att en viss temperatur inte nås vid e varm avstängning.

  6. #26
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Har läst tråden i omgångar.....och en spontan känsla jag får är att ni talar om T25 som ett enda aggregat....som om det bara finns en enda storlek på kompressor t.ex.
    Jag som kommer från Volvovärlden vet ju t.ex att den T25 som sitter på 940 90-92 (fanns både med mitsu 13c och Garrett T25) är större än den som sitter på Saabarna, både fysiskt och på pappret, och den har dessutom integrerad avlastningsventil. Sen sitter det en typ av T25 på Nissan 200sx S13....vet dock inte storleken.

    Saab brukar av tradition ha väldigt små kompressorstorlekar av motsvarande turbomodell, eller omvänt ha mer effekt med samma storlek, om man gör raka jämförelser mot t.ex Volvo. Med samma Mitsu TD04HL-15T/G så hade Volvo som mest 240hk under 30s overboost (850 T-5R '95) och 225hk i övriga versioner.....medan Saab kört med 250hk i flertalet aero-modeller.
    Min egen Saab 9000 har ju 200hk jmf med motsvarande Volvo 940 som har 185hk....och då har Volvon ändå en större turbo.

    Vad jag vill säga är att man kan stoppa i en "Volvo-T25" i sin Saab och bromsa 300hk, och sen säga att man bromsat 300hk med en T25 så låter det ju bra.....
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  7. #27
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Har nu lärt mig att det finns ett namn för ovan nämnda kommentar om att "jag har 300hk med ett T25" nämligen att man lämnar faktoider istället för fakta!

    Faktoid = Fakta som från början är felaktig men som tolkas som sanning av den stora skaran, och därmed intar en ny position som sann fakta.

    Man kan lära sig mkt nytt från Mensa-tidningen
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  8. #28
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Avesta eller oljeplattform
    Inlägg
    3 523
    Pacmanracing.


    Ytterligare en sak som vanligen skiljer mellan SAAB och Volvo är att om de har lika aggregat vad gäller kompressorsidan t ex. Mitsu TD04HL-15G/T så brukar Volvo ha större avgashus än SAAB men ändå ha mindre maxeffekt. Volvo brukar ha avgashus 6 el. 7 medans SAAB har 5 el. 6.

    SAAB har ofta kite mindre slagvolym, mindre avgashus, ibland även mindre kompressor än Volvo, men tar ändå ut mer effekt.

    På Volvo 850 och V70 i sina vassase modeller sitter 16 18 eller 19T med avgashus 7 ur vilka man klämmer vad är det nu? 240-265 Hk.

    SAAB har på sin 9-5 Aero ett 15T med avgashus 5 som man klämmer 250 Hk, och nästa årsmodell klämmer 260 hk

    Intressant att se hur olika våra biltillverkare gör för att nå ungefär samma effektmål.


    MVH Tony

    1 användare gillar detta inlägg


    Sierra 2,3 Aero

  9. #29
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Ort
    Skånska Landsbygden
    Inlägg
    157
    Ja det sammanfattade väl ungefär vad jag sa ovan
    //Pacman
    9000 2,3T -91

  10. #30
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    812
    Medlem#
    11844
    Väcker liv i denna tråd igen efter 13år i dvala :P Det va intressant läsning, försöker forska i varför GT17 fått så dåligt rykte, alla skriver direkt att "det där är en skit turbo" "GT17 är den sämsta" m.m men varför? Vad är det som skiljer GT17 mot alla andra turbos? Får aldrig nåt riktigt svar på det hela. I denna tråd så diskuterades det väldigt mycket om att den var för liten för motorns storlek och gick stressad i orginal motorer redan men att Saab verkar ha velat ha det så av nån anledning? Va det pga ekonomiska fördelar? Va det pga miljö aspekter dom va tvungen att ha den här turbon?

    Alla Aeros (R-motor) vad jag vet har haft Mitsubishi snurror, varför det? Hade inte Garret nån som pallade med eller vart dom för dyra?

    Om nu GT17 är för klent dimensionerad för en standard B205/235E/L motor, så vilken snurra borde man ersätta den med för att få det optimala? Är det bara Aero/Mitsubishi turbo som gäller då?

    Kanske blir dum förklarad men hoppas nån förstår hur jag tänker och funderar

    1 användare gillar detta inlägg


    //PA - Sundsvall - Sålt Saaben och åker Hyundai i30 diesel nu pga rådande bensinpriser.....

  11. #31
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2010
    Ort
    Holmsund
    Inlägg
    1 745
    GT17 är ok men behöver ofta renoveras vid ca 20000mil.
    Anledningen till att man väljer mellan den och td04+rör är att allt annat runt turbon är anpassat såsom avgas/cobra m.m
    I dag finns betydligt modernare snurror men dom kräver mer fabrikation.
    Om man inte tänkt ta ut så mycket effekt är GT17 ok och ger mycket på låga varvtal.

    1 användare gillar detta inlägg



  12. #32
    Helt original toorps avatar
    Reg.datum
    okt 2012
    Inlägg
    875
    Jag skulle nog vilja påstå att trimm och dålig service gör att turbon kastar in handduken i förtid. Det fanns ju en tråd där en person åkt rätt så långt med steg 1 och byter olja enligt bok.
    Den funkar ju.

    Felet tror jag ligger i att folk kör runt med skit olja och mer trim än vad den klarar. Kanske gammal kylarvatten som aldrig är bytt och som täpper igen ledningarna.

    1 användare gillar detta inlägg



  13. #33
    Citat Ursprungligen postat av toorp Visa inlägg
    Jag skulle nog vilja påstå att trimm och dålig service gör att turbon kastar in handduken i förtid. Det fanns ju en tråd där en person åkt rätt så långt med steg 1 och byter olja enligt bok.
    Den funkar ju.

    Felet tror jag ligger i att folk kör runt med skit olja och mer trim än vad den klarar. Kanske gammal kylarvatten som aldrig är bytt och som täpper igen ledningarna.
    Vet ett par som har kört med org GT17 i sina bilar, där själva turbon har rullat 25-30k mil utan byte! Om man inte ska trimma mer än 230hk så är de onödigt köpa en td04 tycker jag Kostnaden + trimmet + rör kan bli nästan dubbla jämnfört mot en TD04

    1 användare gillar detta inlägg



Liknande ämnen

  1. Original catback, maxeffekt?
    Av kitqeb i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 14
    Senaste inlägg: 2017-02-26, 12:06
  2. 19t #7 maxeffekt
    Av sMATTEr i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2015-07-27, 05:45
  3. Maxeffekt med 19T i Saab?
    Av Vaktkonstapeln i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2011-10-23, 23:12
  4. maxeffekt??????
    Av tobbe1 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2006-01-31, 08:00
  5. Maxeffekt v-låda?
    Av Arc i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-11-26, 21:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •