Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Rostskyddsbehandling 9-5

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    8

    Rostskyddsbehandling 9-5

    Har planer på att rostskydda min 9-5a till hösten. Det kanske inte behövs riktigt än, eftersom jag har en 00:a, men det gäller ju att vara ute i god tid om man nu ska behålla bilen ett tag.

    Någon som har bra erfarenheter av någon firma som kan fixa rostskyddsbehandlingar? Bor i Västerås.

    (Rostskydd till hösten, lackbehandling till våren......:o)


  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    7 014
    Jag skrev så här på forumet för ett tag sedan. Gäller väl fortfarande:


    Angående rostskyddet hade jag bilen inne på en inspektion hos Tuffcote Dinol förra veckan.
    Grabbarna verkade pålästa.
    Dom berättade att 9-5 står imot rosten bra med några små undantag.

    1. Subframen till motorn. Ytrost. Tar lång tid innan det blir allvarligt. Dessutom är den ju skruvad.

    2. Längsgående balkar. Utsidan är tätad men inte insidan. Där såg man tendens till rost i plåtens klipkant. Fukt kan också komma in imellan balken och golvet. Inte bra. 9-5 ans enda riktigt svaga punkt tyckte dom.

    3. "Hjulhusets innerkant". Den halvbåge som sitter bakom hjulet. Står man under bilen ser man vad jag menar. Denna är utsatt för väldigt mycket sprut och får rostskyddet bortnött.

    Till slut rekommenderade dom mig den minsta behandlingen med behandling av balkar och underrede.
    Något mer behövs inte på denna kvalitetsbil.

    Brasklapp för att rostskydd nog är det första som åker när tillverkningskostnaden och utsläppen av lösningsmedel skall ner.
    Dinol hade, av naturliga själ, ingen erfarenhet av -02 och framåt men sett tendensen på andra bilmärken som traditionellt har haft mycket bra rostskydd...
    Fredrik J

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Linköping
    Inlägg
    4 188
    Medlem#
    4714
    Pappa gjorde det på vår bil, på en firma här i stan, kommer inte ihåg vad den heter men den ligger mittemot biva, men det här är ju Linköping...

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    685
    Tuff Kote Dinol finns väl på åtskilliga ställen i landet och de har beprövade metoder mot rosten. Oljebehandlingar och annat avråder jag bestämt ifrån.
    Canns axiom:
    När inget annat hjälper, läs instruktionsboken.
    9-5 BioPower 390 Hk 610 Nm.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2003
    Ort
    Ockelbo
    Inlägg
    81
    En sak att tänka på när det gäller underreds behandling och som tyvärr är vanligare än man tror är att det i väldigt många fall skulle ha varit bättre att ge fan i det helt isället för att få det gjort.
    Hur kommer det sej? tänker många...jo av den enkla anledningen att många många många firmor slarvar när dom gör det och inte gör riktigt rent under..utan det blir en massa skit emellan å då är det juh som ni kan förstå..kört och bortkastat..så kolla verkligen runt med gamla kunder å vänner innan ni lämnar in den i god tro att firman ska vara bra..för alla är nämligen inte det. :\
    Fränt med drag.

Liknande ämnen

  1. Rostskyddsbehandling
    Av lätttryckarn i forum Allmänt
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2010-03-28, 18:01
  2. Rostskyddsbehandling på importerad 9-5:a?
    Av Totti i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2006-05-08, 19:44
  3. Rostskyddsbehandling av en 9-5 -00? Är 7000:- rimligt?
    Av Olle i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 29
    Senaste inlägg: 2005-02-01, 17:10
  4. Fråga ang. rostskyddsbehandling.
    Av Richi i forum Allmänt
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2004-11-12, 10:34
  5. Rostskyddsbehandling 900 -91
    Av poh99 i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2003-09-25, 15:31

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •