Resultat 1 till 8 av 8

Ämne: Angående belysning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    33

    Angående belysning

    Min belysning på mätartavlorna och hållaren i mitten av panelen lyser icke, antar att säkringen är paj., ja har inte kvar så att jag kan se vart säkringarna ska sitta så om nån har en bild att visa så vore det kanon, har förövrigt mina mätare kopplade på dom lysena så nu står dom helt stilla vilket är jätte trist (:




    Bilen är en saab 900i - 88

  2. #2
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 540
    Medlem#
    4156
    Det är den högra säkringen längst till vänster...

    Den som sitter över den undre...

    (Det skulle verkligen underlätta om du skrev vilken bilmodell det gäller. Finns ju ett par att välja på)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  3. #3
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mälardalen
    Inlägg
    4 594
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Det är den högra säkringen längst till vänster...

    Den som sitter över den undre...

    (Det skulle verkligen underlätta om du skrev vilken bilmodell det gäller. Finns ju ett par att välja på)

    Är det en V4:a eller en 9-5 Hirsch edition vi snackar om?
    Kör Mercedes GLK, Mercedes 560SEC, Saab 9-5

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 687
    Ett inte helt ovanligt problem som kan ge denna symptom är ju dålig kontakt i reostaten dvs reglaget som man kan ställa in ljusintensiteten på instrumentbelysningen med.
    Har du provat att bara röra den några gånger mellan ändlägena & sett om något händer?
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    33
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Ett inte helt ovanligt problem som kan ge denna symptom är ju dålig kontakt i reostaten dvs reglaget som man kan ställa in ljusintensiteten på instrumentbelysningen med.
    Har du provat att bara röra den några gånger mellan ändlägena & sett om något händer?
    Jag har skruvat å donat flera ggr, inget händer, så därför antog jag att en säkring gått,

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Skogen
    Inlägg
    2 419
    Ibland hjälper det inte att skruva på den.
    Min var helt kass. Bytte den så lös det fint sen.
    /Henrik

  7. #7
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 540
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av Twim
    Citat Ursprungligen postat av LM
    Ett inte helt ovanligt problem som kan ge denna symptom är ju dålig kontakt i reostaten dvs reglaget som man kan ställa in ljusintensiteten på instrumentbelysningen med.
    Har du provat att bara röra den några gånger mellan ändlägena & sett om något händer?
    Jag har skruvat å donat flera ggr, inget händer, så därför antog jag att en säkring gått,
    Pja. Du kan ju kolla säkringen. Tror den sitter i boxen under huven som allt annat... Vet inte vilken siffra det är (har du inte kvar locket till boxen?) men i och med att instrumentbelysningen inte drar särskillt mycket borde den inte vara på mycket mer än 10A.... Kanske 15...

    Börja kolla alla 10A och lägre först. Borde inte vara så hemskt många ändå. Gissningsvis runt 10-talet säkringar.

    Annars är det som de andra säger, att det är väl ofta reostaten som går sönder om nu belysningen slocknar.

    Men säkringar är ju billigt och bra att kolla upp innan, så prova det...

    (I värsta fall får du väl kolla säkring, för säkring. Tar ju en stund, men då har du ju dessutom kollat så alla andra säkringar är hela också.)
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Finspång
    Inlägg
    33
    Prova me att byta säkringarna igår, men icke, funkar inte..lyset i hanskfacket funkar utmärkt, får väll bli att söka el fel i helgen.. för kul :P

Liknande ämnen

  1. Blev belysning en bättre på NG9-3 efter faceliften 2008
    Av turbo_larsson i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-09-28, 20:18

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •