Resultat 1 till 3 av 3

Ämne: Oljeförbrukning - en orolig undran.

  1. #1
    Guest

    Oljeförbrukning - en orolig undran.

    Efter att ha fått i väg ungar och sambo till dagis och jobb så begav man sig i lugnan ro till carporten för att ta bilen och åka till jobbet. Efter som man lider av fruktansvärt kort närminne så får jag stanna bilen efter att jag hade rullat ett par meter och ge mig ut för att kolla att jag låste till soprummet som jag precis varit inne i. På väg tillbaka från soprummet till bilen upptäcker jag till min förskräckelse att det är en svart fläck på marken där bilen alltid står parkerad. Om man frågar mig så skulle svaret bli att fläcken var i storleksklass som mälaren ( eftersom jag har otrolig oljenoja ) , men hade du frågat en normal person så kunde de snabbt konstatera att den var ca 5 - 7 cm i diameter. Efter ett smakprov så konstaterade jag snabbt att det inte var utspilld Cocacola utan den distinkta smaken av Castrol Formula RS 0W-40
    Jag körde ner till kneget och varmkörde sedan bilen ordentligt för att kolla oljan, och visst var nivån i lägsta laget. Nu har jag placerat ut kartonbitar under bilen för att se om det föreligger något större läckage. Men min fråga är:

    Hur mycket olja dricker "normalt" en OG9-3 Aero, trimmad.
    Oljan jag kör på är "Castrol Formula RS 0W-40" och den har varit i ca 350 mil. Under denna tiden så har jag totalt fyllt på ( japp inklusive det jag fyllt på idag ) ca 75cl olja och tidsrymden sedan bytet är ca 3 månader.
    Kan detta räknas som normalt? Tilläggas bör att bilen körs AKTIVT och i en hel del stadstrafik. Mina planerade bytesintervall på oljan är 5-600 mil.

  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    dec 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 445
    Jag har ingen 9-3 Aero men väl en 9-5 Aero och den drar inte en droppe olja mellan oljebytena. Kör med Mobil 1 0W40 med bytesintervall på ca 600-700 mil.

    Jag har ca 3 mil till jobbet så det blir sällan några "kallkörningar" med motorn.
    9-3 Vector SC 2,0T -07
    9-5 Aero 2,3T Sedan -02 - Såld

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 887
    Ja, du... Det var inget lätt fråga!

    Det skiljer nämligen väääldigt mycket på oljekonsumtionen mellan olika T7-bilar (og9-3 fr. ca 2000 + alla 9-5). Sök på vevhusventilation så får du mer info. Det allra mesta är sammanfattat på Görans sida. Men den ska aldrig läcka olja!

    Förbrukningen har att göra med hur bilen är körd (kortkörning osv), hur ofta man byter olja, vilken vevhusventilationsuppgradering man har osv. Väldigt individuellt, alltså. Tyvärr..

    Lycka till i informationsjakten!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

Liknande ämnen

  1. En undran ?
    Av Who2 i forum Off Topic
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2013-04-12, 19:11
  2. Undran 900s ´90
    Av Krister K i forum Allmänt
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-10-14, 07:03
  3. Undran ang sep wg
    Av NS i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2006-05-04, 03:14
  4. En undran över spridare.
    Av krkoen i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-02-18, 22:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •