Resultat 1 till 14 av 14

Ämne: Dålig väghållning efter sänkning.

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338

    Dålig väghållning efter sänkning.

    Sänkte min 9-5 aero för några månader sen med H&R fjädrar, den blev 35mm lägre men väghållningen har inte blivit mycket bättre. Det som har blivit bättre är stabiliteten i kurvorna i normalt fart, men ner det gäller köra snabbt(160+KM/H) ex. rakt fram på en dålig motorväg dvs där vägen inte är riktigt plant så har jag märkt att mina original aero dämparna inte hänger med riktigt. Visserligen har original dämparna gått 10000mil men dom kändes inte alls dåliga ner jag monterade HR fjädrarna.
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  2. #2
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    En sänkning är det bästa du kan göra om du vill ta livet av dina dämpare.
    För att få dämparna att hålla bör man använda sig av sådana som är tillverkade för att passa fjädrarna.
    Kan tillägga att nya Koni skulle förbättra höghastighetsstabiliteten och komforten rejält.

    Mvh Stoffe

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Stockholm, men Made in Taiwan
    Inlägg
    3 327
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aerosedan02
    Jepp!
    Klicka HÄR för att komma Mitt i Garaget!
    Kör: Tre tüskar och en svensk...

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    En sänkning är det bästa du kan göra om du vill ta livet av dina dämpare.
    För att få dämparna att hålla bör man använda sig av sådana som är tillverkade för att passa fjädrarna.
    Kan tillägga att nya Koni skulle förbättra höghastighetsstabiliteten och komforten rejält.

    Mvh Stoffe
    Har inte kört med originaldämpare och H&R-fjädrar. Jag gick på Koni direkt, men inte vill jag hävda att komforten blev bättre, snarare tvärt om. Men rackarns vad fint bilen ligger på vägen, speciellt i högre hastigheter.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008

    Re: Dålig väghållning efter sänkning.

    Citat Ursprungligen postat av 9-5aerosedan02
    Sänkte min 9-5 aero för några månader sen med H&R fjädrar, den blev 35mm lägre men väghållningen har inte blivit mycket bättre. Det som har blivit bättre är stabiliteten i kurvorna i normalt fart, men ner det gäller köra snabbt(160+KM/H) ex. rakt fram på en dålig motorväg dvs där vägen inte är riktigt plant så har jag märkt att mina original aero dämparna inte hänger med riktigt. Visserligen har original dämparna gått 10000mil men dom kändes inte alls dåliga ner jag monterade HR fjädrarna.
    Gjorde du någon framvagnsinställning efter sänkningen ?

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Falkenberg/Halmstad
    Inlägg
    2 520
    Citat Ursprungligen postat av NiklasO
    Citat Ursprungligen postat av Stoffe #2959
    En sänkning är det bästa du kan göra om du vill ta livet av dina dämpare.
    För att få dämparna att hålla bör man använda sig av sådana som är tillverkade för att passa fjädrarna.
    Kan tillägga att nya Koni skulle förbättra höghastighetsstabiliteten och komforten rejält.

    Mvh Stoffe
    Har inte kört med originaldämpare och H&R-fjädrar. Jag gick på Koni direkt, men inte vill jag hävda att komforten blev bättre, snarare tvärt om. Men rackarns vad fint bilen ligger på vägen, speciellt i högre hastigheter.
    Precis, desto lägre skuta - desto stötigare över farthinder och hål, med kortare fjäderspann så fångas inte energin/påfrestningen lika effektivt upp naturligtvis. Det är faktiskt en påtaglig skillnad, men det visst är det snyggt med en sänkt bil. Jag tror jag har en kompis som har en 9'5 sänkning liggandes, SAAB Original/orörd, om någon är sugen f ö.
    mvh Johan Kullberg

  8. #8
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Självklart blir bilen anings stötigare med riktiga sportdämpare, men har man ställbara Koni så kan man justera efter behov.
    9-5:an är betydligt mindre stötig efter byte till andra dämpare än ng900 och og9-3. Men väghållningen förbättras mycket. Speciellt när det börjar gå fort.

    Man får ta med i beräkningen att en bil med defekta stötdämpare är totalt livsfarlig om man kommer lite snabbt på ojämn väg. Hoppas verkligen ni tänker på era medtrafikanter även om ni skiter i er egen säkerhet.

    Mvh Stoffe

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338

    Re: Dålig väghållning efter sänkning.

    Citat Ursprungligen postat av negative
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aerosedan02
    Sänkte min 9-5 aero för några månader sen med H&R fjädrar, den blev 35mm lägre men väghållningen har inte blivit mycket bättre. Det som har blivit bättre är stabiliteten i kurvorna i normalt fart, men ner det gäller köra snabbt(160+KM/H) ex. rakt fram på en dålig motorväg dvs där vägen inte är riktigt plant så har jag märkt att mina original aero dämparna inte hänger med riktigt. Visserligen har original dämparna gått 10000mil men dom kändes inte alls dåliga ner jag monterade HR fjädrarna.
    Gjorde du någon framvagnsinställning efter sänkningen ?
    Ja, den var på fyrhjulsinställning...
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Den fungerar bra under 150km/h, men som STOFFE säger så blir bilen livsfarlig vid 200+km/h...
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    1 233
    Medlem#
    13784
    Är det så konstigt?? Det är en Saab, ingen Ferrari...
    ---------------------------------
    9-3 cabrio '99

  12. #12
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Är det så konstigt?? Det är en Saab, ingen Ferrari...
    Jag sammankopplar mitt problem gällande dålig väghållning med att stötdämparna är troligtvis slut och inte p.g.a att jag kör en Saab, eller har jag fel?
    Svart 9-5 Aero sedan -05

  13. #13
    Steg 3 Stoffe #2959s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Markaryd, Southern Sweden
    Inlägg
    3 911
    Medlem#
    2959
    Citat Ursprungligen postat av 9-5aerosedan02
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Är det så konstigt?? Det är en Saab, ingen Ferrari...
    Jag sammankopplar mitt problem gällande dålig väghållning med att stötdämparna är troligtvis slut och inte p.g.a att jag kör en Saab, eller har jag fel?
    Jag håller med dig. Inga problem att åka 250+ med min kärra. Men visst skulle en Ferrari fixa det ännu bättre.

    Mvh Stoffe

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    338
    [quote=Stoffe #2959]
    Citat Ursprungligen postat av "9-5aerosedan02":12qe10cc
    Citat Ursprungligen postat av enor
    Är det så konstigt?? Det är en Saab, ingen Ferrari...
    Jag sammankopplar mitt problem gällande dålig väghållning med att stötdämparna är troligtvis slut och inte p.g.a att jag kör en Saab, eller har jag fel?
    Jag håller med dig. Inga problem att åka 250+ med min kärra. Men visst skulle en Ferrari fixa det ännu bättre.

    Mvh Stoffe[/quote:12qe10cc]

    Jag skulle inte ens med en Ferrari våga köra 250+ på en del utav Svenska motorvägar
    Svart 9-5 Aero sedan -05

Liknande ämnen

  1. Dålig väghållning 9-5 kombi.
    Av bubisen i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2012-04-14, 22:37
  2. Dålig väghållning 9-5 Aero
    Av Dab i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2007-07-05, 00:10
  3. Sänkning = dålig väghållning ?
    Av Sabar i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2006-05-10, 10:07
  4. Dålig väghållning og9-3aero
    Av Stebe i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 16
    Senaste inlägg: 2005-09-06, 09:52

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •