Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: 2 saker angående 9-5 och motorhaverier + problemets lösning

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    90

    2 saker angående 9-5 och motorhaverier + problemets lösning

    1. Efter att ha läst en del trådar har jag fått intrycket att 2,3-motorn havererar oftare än 2,0-motorn. Vadan detta? Kan det ha att göra med de större spridarna? Har noterat att nordic inte sätter i större spridare ens i steg 3-trimmet för 2,0-motorer, och detta kanske av en god anledning.

    2. Den allmänna åsikten på forumet vekar vara att om man sätter i smidda kolvar har man löst problemet. Men! Vad hände med balansen i motorn då? Svänghjul och annat - behöver man inte göra något här med?

    Funderingar, funderingar...

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    21 300
    Hej,

    Spontant kan man känna att mycket av "roten till det onda" ligger i vridmomentet. 2,3:an har ju en fäbless för högt vrid...

    Inga trimfirmor byter, mig veterligen, spridare i steg 3.

    När det gäller de smidda kolvarna så verkar det inte ge några problem med balans vs. vevaxeln. Har inte kollat hur mycket originalkolvar väger, men gissningsvis håller de smidda sig mycket nära original.

    Kolvarna löser ju bara ett av problemen. De tajta kolvringarna som följer med löser, med stor sannolikhet, det andra.

    Mvh

    KK
    Saablös efter att nu ha avslutat Projekt Skattesmitaren v. 2.0, en 9-3 SC BioPower Aero med Steg 5+. Bruksar numera vit BMW X3, busar runt i gul Mini Cooper S Cab och sätter skräck i V8-åkarna i skärgården med en svart 304 hk Yamaha SHO.

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Inlägg
    90
    Hej KK

    Du har förmodligen rätt angående vridet.

    Men du gör mig förvirrad. Vad jag kan se byter de flesta andra spridare redan före steg 3 (Speedparts steg 2-, sqr steg 2-, maptun steg 1-, BSR steg 1R-). Detta gäller 2,0 -99.

    Vore intressant att höra om Nordic har nån teori om spridare/motorhaveri.

    EDIT:
    De tajta kolvringarna som följer med löser, med stor sannolikhet, det andra.
    Det var egentligen detta jag menade med "motorhaverier" - problemet med oljan. Tack!

  4. #4
    Steg 6
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Vetlanda
    Inlägg
    6 571
    Varför man byter spridare i 2.0an är att de e totalt värdelösa om man ska trimma lite..

    /Marcus
    9-3 Viggen Cab, 9-3 TurboX -08, 900 2.3T Slime -95

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Tranås
    Inlägg
    454
    Som Marcus skrev så har M98-M99 av 2,0:an små spridare.
    Detta gäller väl även de första av M00 med en lambdasond också.
    Därefter är det väl samma spridare på alla 9-5:or??

    / Jonas

    PS
    Nordic höjer väl bränsletrycket "istället" för större spridare?? DS

  6. #6
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Huddinge, Stockholm
    Inlägg
    10 277
    2,3:an har väl högre effekt och förbränningstryck, längre slaglängd och trycker väl helt enkelt ner mera gaser i vevhuset.
    M.V.H.
    9000CSE 2,3T -93 407hk http://www.garaget.org/?car=78616
    9000CD 2,3i -94 185hk http://www.garaget.org/?car=119306
    900i 2dr 2,0 -89 128hk http://www.garaget.org/?car=230410

  7. #7
    Steg 2
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Jakobstad, Finland
    Inlägg
    2 157
    Någon som har funderat på en sniklösning med originalkolvar och bara byta ut kolvringarna till några eftermarknadsditon med högre "spänning", kanske till och med ringar från B2X4 skulle kunna passa?

    Borde ju minska på förbränningsgaserna som smiter förbi rejält.
    "Utan tvivel är man inte klok"

  8. #8
    Företagsrepresentant
    Reg.datum
    mar 2003
    Ort
    Norrköping
    Inlägg
    322
    Citat Ursprungligen postat av Olle B
    Hej KK

    Du har förmodligen rätt angående vridet.

    Men du gör mig förvirrad. Vad jag kan se byter de flesta andra spridare redan före steg 3 (Speedparts steg 2-, sqr steg 2-, maptun steg 1-, BSR steg 1R-). Detta gäller 2,0 -99.

    Vore intressant att höra om Nordic har nån teori om spridare/motorhaveri.

    EDIT:
    De tajta kolvringarna som följer med löser, med stor sannolikhet, det andra.
    Det var egentligen detta jag menade med "motorhaverier" - problemet med oljan. Tack!
    Hej. Här kommer en lite reflektion i ämnet.
    Jag har inte kollat på vilka steg våra kollegor byter eller inte byter spridare. Vi byter spridare när bränslet inte räcker. Det finns olika sätt att hantera mängden bränsle genom spridarna. Djupare än så tänker jag inte gå in i detta.
    Beträffande kolvhaverier, OM någon med säkerhet visste den egentliga orsaken till detta så tror jag att i alla fall någon på detta forum skulle talat om detta. Det faktum att det inte spelar någon roll om bilen är trimmad eller inte för ett kolvhaveri/spräckt kolv, och det tror jag att i stort sett alla förutom släktingar till den sk. "motvalls Kärring" är överens om. Det vi tillsammans med teknisk expertis utanför Nordic kommit fram till är att när smörjningen av undersidan av kolvtoppen blir för dålig, (dålig oljekvalite ov olika orsaker som alla känner till, för lite olja i motorn, mm) så får kolvbulten för dålig smörjning. Detta i kombination med den konstruktion som T7-kolvarna nu har, (bl.a mycket kort kolv) gör att påfrestningarna som uppstår OM smörjningen inte räcker till när kolven vänder. (Topp/bottenläge) inte räcker till. Vi grundar detta på att vi och andra ser att det finns tendenser till "nypning" på kolvbultens lagerytor och att kolvarna i i stort sett 100% av fallen vi sett har skadorna på samma ställe.

    Detta är nu bara en spekulation grundad på en hel del egen erfarenhet och sk. smörjexperter. Vad vi däremot vet är att om man tex. monterar en kolv som Saabs tekniker själva fått bestämma utformning, hållbarhet, marginaler mm på, typ till T5 motorn så utan någon annan ändring håller dessa kolvar för ett effektuttag på 4-500 Hk.
    De smidda kolvar vi nu monterar som ersättningskolvar reducerar "leak-down" till normala nivåer, hållbarheten räcker till mer än 500 Hk, vevhusventilationen i std version räcker.
    Därmed slut från mig i detta ämne.
    Intresserade av ytterligare information får gärna kontakta oss där vi finns. Vi svara i mån av tid.

    >MVH, Rolf Uhr
    Swedish performance

  9. #9
    Det har börjat sprida sig diskussionstrådar om smidda kolvar på forumet.
    En del menar att dom håller sämre (c:a 5000 mil). Dom börjar slamra efter ett tag säger en del.
    Orsaken skulle bla vara sämre passform från början. Vilket ger ökade horisontalrörelser.

    Stämmer deta ?

  10. #10
    Läste lite mer i den här gamla tråden.
    (Halkade in i den då jag sökte på smidda kolvar)

    Kom på en sak vet inte om det är något nytt men.. ?

    Låter som dom mjuka kolvringarna troligtvis kan vara boven.
    Avgaser trycker ner förbi kolvringarna och rensar cylinderväggarna och ev underdelen av kolven på smörjande olja.
    Alternativt ökar oljetrycket mot mitten under kolven eller assymetriskt åt ena sidan (beroende på hur / var ringarna ger vika) och kan få kolven att kila / vrida mot cylinderväggen ?

    Kanske läge att testa T7 kolvar med hårdare kolvringar.
    Är det någon som vågat göra detta ?

Liknande ämnen

  1. Hjälp mig förstå några saker ang T5 saker i T7 bottendel
    Av lehegarat i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 24
    Senaste inlägg: 2011-03-28, 22:38
  2. Lösning på oljerök??
    Av rallyjohan i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2007-08-20, 23:42
  3. WG-lösning!? (bild)
    Av Robban_GBG20 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2006-11-25, 21:36
  4. Motorhaverier 9-5 och og9-3
    Av Aero_Jansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2005-01-22, 16:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •