Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Saab cab vs saab coupe i acceleration?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    23

    Saab cab vs saab coupe i acceleration?

    Tjena!

    Köpte precis en saab cab 900 2.0t -95.

    Förut hade jag en saab 900 2.0t coupe -94 och den gick riktigt bra och det var som en rejäl knuff i ryggen när turbon kom, men min nuvarande cab rör knappt på sig.

    Tävlade precis med en kompis som åker i en volvo v40 med 140hk, och det var knappt att jag körde ifrån honom!!

    Är cabben mkt söligare än en "vanlig" saab?!

    mvh

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2005
    Inlägg
    118
    Nej sådan skillnad ska det absolut inte vara caben väger ju lite mera och "sämre" luftmotstånd men inte natt och dag.

    mvh Tobbe

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    23
    hmm då e ju frågan om min förra var trimmad eller om cabben är slut körd?!

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 871
    Flyttar till "Allmänt" eftersom tråden ( hittills i alla fall ) inte direkt passar under "Motor & motorstyrning".

    Moderator / LM
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544
    Hej!
    Jag hade själv en likadan cab för ett tag sedan. Var van vid moset från en 9000aero vilket gjorde mig oerhört tveksam till att effekten på 185hkrs som cabben skulle ha kunde stämma. Den var bra seg. Men sedan åkte jag med i grannens 900se 2.0T vilket var en mer "fasansfull" upplevelse. Antingen var båda bilarna felaktiga eller också är dom sega.. Grannens 2.0T var en Automat oxo.. 100-150 på 13-14 sek..
    Jag sade till han att det måste vara fel på bilen. Tyckte såsett oxo att laddtrycket inte gick upp helt på båda bilarna. (Dock mer än grundladd).

    Prova med en annan magnetventil på din Cab.. Jag tycker allt att 185 kusar borde kännas i ryggen! O hänga av en sugis på 140hkrs ska inte vara några bekymmer.. Sedan myntade någon något om att Kattarna kan ge sig på ng900.. Innehållet korkar igen flödet vilket medför seghet..
    Det finns gott om teorier vad som kan vara fel.. Vacuumslangar etc..
    Lycka till med felsökningen!!

  6. #6
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Järfälla, Sthlm
    Inlägg
    2 629
    Cabben väger lite mer till att börja med, skiller fälgarnas storlek?

    Min cab (9-3) rörde riktigt bra på sig, både orginal och vidare upp i effekt skalan. Dock så gör sig cabbens dåliga chassi rätt snart till känna, nya dämpare och fjädrar gjorde underverk men är ändå långt efter en cupé bil... och 900/9-3 cupe är ju inte direkt några under vad det gäller väghållning


    /N
    Ng900 Turbo Sasse Edition
    9-3 CV Dubai Edition <Såld
    9-5 Aero Sport combi -02

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Bredared/Borås
    Inlägg
    1 189
    Ja gick till min Cab i från en 9-5 med Aero prestanda , då vart det ju givetvis stor skillnad , men tyckte ändå att cabben gick helt ok. Försökte jämföra med tidigare ng900T ja hade haft men det va ju inte så lätt.
    Så jag och en polare jämförde rakt av mot hans 4d ng900T på likvärdiga mil och helt orginal men med 15" och jag körde med 17" , Det va knappt märkbar skillnad , kanske något mer stick i hans bil.

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    23
    Jag lät en kille nere på Nordic Uhr testa cabben idag,och han sa att den inte riktigt gick som den skulle.

    Det är väl bara börja felsöka då... blir säkert billigt och bra som vanligt (Eller INTE!!)

    Mvh

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jul 2004
    Ort
    Jönköping/Värnamo
    Inlägg
    3 656
    Citat Ursprungligen postat av bloom
    Jag lät en kille nere på Nordic Uhr testa cabben idag,och han sa att den inte riktigt gick som den skulle.

    Det är väl bara börja felsöka då... blir säkert billigt och bra som vanligt (Eller INTE!!)

    Mvh
    jag skulle nog inte vara så jätte orolig, grabbarna där vet vad dom pysslar med... annars så får det bli ett steg mycket när dom ändå är i bilen och pillar eller vad sägs...?

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    mar 2004
    Inlägg
    23
    Citat Ursprungligen postat av ERnsT
    Citat Ursprungligen postat av bloom
    Jag lät en kille nere på Nordic Uhr testa cabben idag,och han sa att den inte riktigt gick som den skulle.

    Det är väl bara börja felsöka då... blir säkert billigt och bra som vanligt (Eller INTE!!)

    Mvh
    jag skulle nog inte vara så jätte orolig, grabbarna där vet vad dom pysslar med... annars så får det bli ett steg mycket när dom ändå är i bilen och pillar eller vad sägs...?
    Jo det blir nog nånting, men jag får vänta ett tag. har besällt viggen paketet, viggen inredning samt högtalare och slutsteg... men nästa lön kanske?

Liknande ämnen

  1. Saab 9-5 problem med acceleration.
    Av Sigfriid i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2012-11-05, 21:01
  2. Ingen ren acceleration Saab 9-5
    Av Karra i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2011-08-31, 12:32
  3. saab 9-5 som smårycker vid acceleration
    Av Lewa i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2007-08-08, 00:56

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •