Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Hjälp! original laddtrycksmätare passar inte 9000

  1. #1

    Hjälp! original laddtrycksmätare passar inte 9000

    Hittade originalinstrument bränsle/temp/laddtryck på en marknad, oanvänd i kartong. Eftersom jag har en LTT 9000cde -95 som saknar laddmätare slog jag till. Bytte ut den som satt mot den nya. Kopplade slangar och sladdar. Laddtrycket visas OK men temp gick direkt i topp när tändningen slogs på. Tanken visar tom fast det är 50liter i. Snabb jämförelse av vilka sladdar som gick in vart i mätaren visade att nästan alla sladdar hade fel position i den blå plastkontakten. Fram med näbbtång och skifta runt stiften. Nu funkade det lite bättre, temp och bränsle gick till sina nollägen när tändningen slogs på men inte visade den 50 liter inte. Ingen ytterligare reaktion på temp.mätaren efter varmkörning. Suck... ut med alltihop igen och uppmätning med multimeter. Verkar vara helt olika mätare, kretsschemat ser annorlunda ut. Någon som känner igen problemet? Finns det två generationer av instrument (det med laddtryck är märkt -94 och det som satt i -95)? Eller skiljer temp/tankinstrumenten mellan fulltryckare och lättryckare? Någon som vet en lösning? Känns tråkigt att inte kunna använda mitt "fynd"
    /R

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2004
    Ort
    Trollhättan
    Inlägg
    279

    Re: Hjälp! original laddtrycksmätare passar inte 9000

    Citat Ursprungligen postat av Roffe9k
    Hittade originalinstrument bränsle/temp/laddtryck på en marknad, oanvänd i kartong. Eftersom jag har en LTT 9000cde -95 som saknar laddmätare slog jag till. Bytte ut den som satt mot den nya. Kopplade slangar och sladdar. Laddtrycket visas OK men temp gick direkt i topp när tändningen slogs på. Tanken visar tom fast det är 50liter i. Snabb jämförelse av vilka sladdar som gick in vart i mätaren visade att nästan alla sladdar hade fel position i den blå plastkontakten. Fram med näbbtång och skifta runt stiften. Nu funkade det lite bättre, temp och bränsle gick till sina nollägen när tändningen slogs på men inte visade den 50 liter inte. Ingen ytterligare reaktion på temp.mätaren efter varmkörning. Suck... ut med alltihop igen och uppmätning med multimeter. Verkar vara helt olika mätare, kretsschemat ser annorlunda ut. Någon som känner igen problemet? Finns det två generationer av instrument (det med laddtryck är märkt -94 och det som satt i -95)? Eller skiljer temp/tankinstrumenten mellan fulltryckare och lättryckare? Någon som vet en lösning? Känns tråkigt att inte kunna använda mitt "fynd"
    /R
    Låter som du har vänt på kablarna för temp och bränsle
    Min Ferrari röda Saab
    http://www.garaget.org/?car=35925

  3. #3
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Japp, sätt tillbaks alla kablar i kontaktstyckena som de var från början. Koppla sedan tempmätare och tankmätare tvärtom.
    All makt åt Thengil!

  4. #4
    Första gången hade jag inte vänt någonting och då gick temp.mätaren i topp och bränslemätaren visade tomt. Så jag tänkte precis som ni, skifta bränsle och temp. Då gick visarna på båda upp till noll när man slår på tändningen men sedan inget mer. Önskar att det var så enkelt som ni föreslår men då hade jag inte behövt posta här på forumet för då hade det ju funkat. Jag har demonterat båda mätarna och mätt upp dem samt ritat kopplingsschemat för dem. De verkar vara av helt olika modeller. För intresserad har jag schemat som pdf-fil. En del av sladdarna verkar komma till mätarna från färddatorn, någon som vet om man bytte typ av färddator mellan -94 och -95?

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Ljusdal
    Inlägg
    4 735
    Om man kollar i EPC har jag för mej att det är en färddator 93-94 samt en annan 95-98
    Massa saab turbo på gården
    STCS#1409

Liknande ämnen

  1. Original plåtfälg passar inte i navet. Varför? Og900
    Av mps i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2013-03-28, 00:33
  2. Laddtrycksmätare från speedparts "passar inte"
    Av Mymn i forum Bilvård, utseende och styling
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2009-02-04, 05:38
  3. Svar: 4
    Senaste inlägg: 2007-06-23, 23:19
  4. HJÄLP!! instalation av laddtrycksmätare 9000 -94
    Av Pelle_J i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-09-22, 17:45
  5. Original agg som inte passar???? Vad är detta?
    Av Sonny Hansson i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2006-09-13, 00:22

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •