Resultat 1 till 6 av 6

Ämne: LMM 9000 2,3T -91a

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    41

    LMM 9000 2,3T -91a

    Hej
    Jag har en liten fråga... Ja har läst lite om LMM´en på min saab, för att den går lite orent å missar ibland. Då kolla ja upp att de tydligen ska va 380Ohm mellan stift 3-6, ja va precic ute å kolla på min... ja hade bara 226Ohm där... Kan de va därför som den går lite knepigt ibland?
    Har funderat ett tag på å köpa en ny... Tacksam för svar och tips!

    Mvh Crille
    *Saab 9000cc 2,3 Turbo -91

    1,7-1,8bar... Vem vet, mätaren slutar vid 1,5!

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Kristianstad, Skåne
    Inlägg
    446

    Re: LMM 9000 2,3T -91a

    Citat Ursprungligen postat av CA-Racing
    Hej
    Jag har en liten fråga... Ja har läst lite om LMM´en på min saab, för att den går lite orent å missar ibland. Då kolla ja upp att de tydligen ska va 380Ohm mellan stift 3-6, ja va precic ute å kolla på min... ja hade bara 226Ohm där... Kan de va därför som den går lite knepigt ibland?
    Har funderat ett tag på å köpa en ny... Tacksam för svar och tips!

    Mvh Crille
    Om du mätt rätt och den inte visar mer än 226 ohm, verkar det som om du tyvärr nog får skaffa en ny. Dom kostar ju en del, så se iså fall om du kan köpa en begagnad.
    Varför kör just JAG Talladega?
    Enkelt; Finns inte så många, black is beautiful och den går som bara faaan (den är ju chippad av chipsmats)!!!

  3. #3
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    41
    joo, de lutar åt att skaffa en ny... som sagt, den missar en del å så när man gasar till...

    Mvh Crille
    *Saab 9000cc 2,3 Turbo -91

    1,7-1,8bar... Vem vet, mätaren slutar vid 1,5!

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Döttinger Höhe
    Inlägg
    306

    LMM 2.3 Turbo ´91

    Hej !

    Några frågor...

    Är "felet" att den "puffar" emellanåt vid ex tomgång ?.
    Tvekar den vid pådrag ?
    Går laddtrycksmätaren upp i det gul/röd streckade ?.
    Har du Check Engine lampan tänd ?.

    LMM:n på dessa "gamla" turbosar brukar hålla läänge...varför det nödvändigtvis inte behöver vara den som är "defekt".

    Apropå mätvärdet så skall det nog mätas mellan stift 2 (2) och 6.

    Att man mäter upp 380 ohm har med regleringen på icke-kat bilar att göra....som jag förstår det......dvs den LMM:n har Nr: 002 och finns på icke turbo bilar med 2.3 i -motor.

    På 2.3 Turbo ´91 fanns bara med kat och skall ha LMM med slutsiffra -012.

    En utbytes LMM på SAAB kan gå lös på 5000 ......finns för cirka 1800 på "andra firmor uppåt landet på västkusten".

    2.3 Turbos:ar med BOSCH LH ´91-´92 är lite "småpuffiga" i tomgången.

    Är det rejäla puffar - kolla läck och sprickor vid avgas grenrör och turbo före lambdasond.

    /Tomas 220 PS
    Tomas 220 PS
    9-3 Aero, 9000 CS Aero, 9000 2.3 Turbo S, 9000 CC Aero x2, 9000 CD Aero

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Värmland
    Inlägg
    41
    Hej "Tomas 220 PS"

    Ja, felet är att den puffar lite då och då... Bl.a. på tomgån, men även när man växlar så händer det att den puffar till om man håller stumt innan.

    Den tvekar inte de minsta vid gaspådrag
    Den laddar som den ska 0,8-1bar
    Check Engine lampan lyser inte, men förut idag va ja ut å kolla koder för att va på säkra sidan. Den va fin, fanns inga felkoder.

    Ja kan testa i morron också, mellan stift 2-6... Usch, det är ju sjukt! 5 lök för en utbytes LMM... då kan man ju lika gärna köpa en hel reservdelsbil!

    På tal om läckor innan Lamda, ja hade läcka mellan turbon och downpipen för ett tagsen. Fixa de genom att lossa på den och dra åt igen, tror att de blev helt tätt... hörs inte att det läcker som innan iaf. Men om ett par veckor ska hela skiten isär så då tänkte ja slipa ytorna där så att det blir 100%tätt.

    Mvh Crille
    *Saab 9000cc 2,3 Turbo -91

    1,7-1,8bar... Vem vet, mätaren slutar vid 1,5!

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Malmöe
    Inlägg
    1 092
    Jag har en lmm till din bil om det visar sig vara felet. Bara att skicka ett pm om du är intresserad

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •