Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Vilken modell av 9-5 kombin?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    31

    Vilken modell av 9-5 kombin?

    Jag håller på att titta på saab men vet inte riktigt vilken av de jag ska titta efter......
    Årsmodell -00 -- -02 9-5 kombi (sport edition , vektor) motor alternativ 2.0 och 2.3.
    Tankarna går så här att aeron är dyr att försäkra och säkert dyrare i service( tror jag) så jag tittar då efter 2,3 t. men jag har nu funderat på om det är bättre att titta på 2,0t och chippa den ( + 70 hk, steg 1 speedparts). Är det nån skillnad på 2.0t och 2.3t förutom motorn? ex växellåda, kraftigare drivlina, turboaggregat mm.
    Kom gärna med argument för och emot mm

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    En 2,0t med Maptuns intressanta steg 4 skulle jag fundera på kanske. Då har du 270 hk och 370 Nm, vilket originalkopplingen klarar. Skaffar du turbon själv via ngn annons så blir det ganska billigt.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  3. #3
    Att kopplingen klarar det rent statiskt vid ett givet varvtal och moment är det ingen tvekan om, men utnyttjar du kraften dynamiskt och vid högre växlar är det nog hejdå med originalkopplingen.

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av ime95mos
    Att kopplingen klarar det rent statiskt vid ett givet varvtal och moment är det ingen tvekan om, men utnyttjar du kraften dynamiskt och vid högre växlar är det nog hejdå med originalkopplingen.
    Hm, din uppfattning av dynamisk resp. statisk kraft ter sig lite besynnerlig. Snarare är det mer statisk karaktär på högre växlar, men men... Hur som helst så är 370 Nm inte några större problem för originalkopplingen, men mer än så och man börjar förkorta lamellernas livslängd i allt raskare takt.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    31
    Hmmm!
    Tre inlägg och inget har givit mig nåt
    Finns det ingen som har nåt att svara på första inlägget

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Lika kraftig drivlina, samma turbo och IC i 2,0 som 2,3. 2,0:an drar en aning mindre soppa på papperet, men ofta är det tvärtom i verkligheten.

    Sedan är det ju ett prismässigt hyfsat steg mellan 01 och 02 med den lite snyggare/modernare karossen, men en fördel med de äldre som jag personligen beaktar är stålkastartorkarna som ej finns på de nyare.

    En bra sak att veta, är att rosten på en 9-5:a oftast först uppkommer längst ned framför bakre hjulhuset, mellan där och bakdörren (och som vanligt är vänster sida mest utsatt). Kolla om det är bubbligt eller tecken på lagat där.

    Om du sedan är intresserad av skapligt billjud tycker jag du ska jämföra stereopaketen. Personligen anser jag att steget mellan AS1 och AS2 är ganska fjuttigt ljudmässigt (men man får ju med bandare visserligen) medan AS3 ger mkt mer ljud!

    Kolla att servicboken inte bara är ifylld, utan korrekt servad så förlängda motorgarantin gäller.

    Hoppas jag fått med någon matnyttig sak nu då?


    Sedan tycker jag det fortfarande är värt att tänka på att 2,0 och 2,3 går att trimma till ungefär samma prestanda så länge man inte tänker byta koppling. Med kraftigare koppling öppnas så klart större möjligheter med 2,3:an, framförallt vad gäller vridet.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    31
    thx Grandmaster!
    Nu liknade det nåt! Tack!

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Dalarna
    Inlägg
    31
    Kan nån svara om det är helt ok med automatlåda i aeron eller om det är helt åt .... skogen med det? Är det nån större skillnad på prestanda + bensinförbrukning?
    Detta gäller orginal aero, ej chippad!

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Inlägg
    3 008
    Citat Ursprungligen postat av Avalon
    Kan nån svara om det är helt ok med automatlåda i aeron eller om det är helt åt .... skogen med det? Är det nån större skillnad på prestanda + bensinförbrukning?
    Jag har aero och automat, Är helnöjd

    Edit: Ska du ha automat blir det till att köpa en 02a eller nyare så du får den 5växlade. Den tål ~ 420Nm

Liknande ämnen

  1. Vilken modell är dessa fälgar och vad kan jag få för dem?
    Av Andreas_W i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2012-03-14, 21:23
  2. [LÖST] Vilken sorts automat i vilken modell av NG900/OG9-3?
    Av Robban_C i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2011-09-29, 18:24
  3. 300+hk Enklaste vägen? Å vilken modell?
    Av karl_magnum i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 23
    Senaste inlägg: 2011-08-23, 00:08
  4. Turbo- Vilken modell?
    Av baccaruda i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 1
    Senaste inlägg: 2010-08-17, 11:49
  5. Symaskin - Vilken modell?
    Av Loffe i forum Off Topic
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-12-26, 13:23

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •