Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: Högtalargaller i framdörrar NG900

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    883

    lossa högtalargaller ng900

    hur får jag loss högtalargallret i dörrarna (3-dörr) på en ng900 se.t-94 ? jag har provat att bända lite försiktigt men dom sitter som bara den måste hela dörrsidan lossas isåfall hur ?
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  2. #2
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 722
    Medlem#
    3346
    Ja, måste plocka ner dörrsidan.
    Inte så krångligt som man kan tro, men jag kommer inte ihåg exakt hur. Fråga mig om dörrsidorna på 9000 istället...
    All makt åt Thengil!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Sundsvall/Kvissleby
    Inlägg
    883
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Ja, måste plocka ner dörrsidan.
    Inte så krångligt som man kan tro, men jag kommer inte ihåg exakt hur. Fråga mig om dörrsidorna på 9000 istället...
    bara att ta fram stora verktygslådan då
    900T-94 steg.3
    Pontiac transporter 16v-95

  4. #4

    Högtalargaller i framdörrar NG900

    Hejsan, tog bort mitt högtalargaller från framdörrarna för att byta ut högtalarna. Och nu får jag inte tillbaka gallret, vad gör man?
    MVH Patrik
    Saab 9-3 Aero SS -03

  5. #5
    va har du för bil?

  6. #6
    Oj, jag glömde skriva vilken bil jag hade, en NG900 -98
    Saab 9-3 Aero SS -03

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    141
    Antar att det är samma som första versionen av 9-3. Det sitter tre piggar i gallret om jag inte minns helt fel. Dessa skall in i hålen på dörren sedan på insidan sall det tryckas fast tre stycken brickor som låser fast gallret. För att få dit dessa brickor måste jag meddela att du måste plocka ned inredningen i dörren igen.


    /M

  8. #8
    Citat Ursprungligen postat av kocken123
    Antar att det är samma som första versionen av 9-3. Det sitter tre piggar i gallret om jag inte minns helt fel. Dessa skall in i hålen på dörren sedan på insidan sall det tryckas fast tre stycken brickor som låser fast gallret. För att få dit dessa brickor måste jag meddela att du måste plocka ned inredningen i dörren igen.


    /M

    Aha, på så sätt. Uttryckte mig lite fel där i första inlägget, jag ska sätta Dit högtalare eftersom det inte satt några där
    Antar att det är 6.5" högtalare som ska sitta där då?
    Men passar gallret där igen när man satt dit högtalarna?
    Ser inte riktigt ut som det
    Saab 9-3 Aero SS -03

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    141
    Antar att det är samma som första versionen av 9-3. Det sitter tre piggar i gallret om jag inte minns helt fel. Dessa skall in i hålen på dörren sedan på insidan sall det tryckas fast tre stycken brickor som låser fast gallret. För att få dit dessa brickor måste jag meddela att du måste plocka ned inredningen i dörren igen.


    /M

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Grejjen är att du måste bort med dörrsidan när du ska montera högtalaren.

    Att riva bort gallret hjälper inte (är väl inte ens tänkt att man ska göra det), utan risken är väl att du brytit sönder det om du lyckats fått loss det ändå. Vet inte 100 hur fastsättningen av gallret ser ut, men plocka bort dörrsidan och kolla hur det är gjort.

    Dörrsidan ska du ju av med ändå, om du ska montera högtalare där så...
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Grejjen är att du måste bort med dörrsidan när du ska montera högtalaren.

    Att riva bort gallret hjälper inte (är väl inte ens tänkt att man ska göra det), utan risken är väl att du brytit sönder det om du lyckats fått loss det ändå. Vet inte 100 hur fastsättningen av gallret ser ut, men plocka bort dörrsidan och kolla hur det är gjort.

    Dörrsidan ska du ju av med ändå, om du ska montera högtalare där så...
    ahh, jag började med att bröta sönder gallret
    det lossnade bara en pigg, jag har ganska klart för mig nu hur det hela funkar.
    Men plocka dörrsidan, ett stort projekt eller?
    MVH Patrik
    Saab 9-3 Aero SS -03

  12. #12
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Citat Ursprungligen postat av patrik747

    ahh, jag började med att bröta sönder gallret
    det lossnade bara en pigg, jag har ganska klart för mig nu hur det hela funkar.
    Men plocka dörrsidan, ett stort projekt eller?
    MVH Patrik

    Näe. Inget jätteprojekt direkt.


    kolla på http://www.saabnet.com/sites/audioguide/

    Under "Fitting Hints" så finns en liten guide om hur man gör.
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  13. #13
    Citat Ursprungligen postat av Kongo
    Citat Ursprungligen postat av patrik747

    ahh, jag började med att bröta sönder gallret
    det lossnade bara en pigg, jag har ganska klart för mig nu hur det hela funkar.
    Men plocka dörrsidan, ett stort projekt eller?
    MVH Patrik

    Näe. Inget jätteprojekt direkt.


    kolla på http://www.saabnet.com/sites/audioguide/

    Under "Fitting Hints" så finns en liten guide om hur man gör.

    Ah, det kan vara bra hjälp.
    Har även en Haynes-bok, står väl ungefär samma där skulle jag tro.
    då man byter 6*9":arna och diskanterna, är det samma projekt eller är det lättare?
    Saab 9-3 Aero SS -03

  14. #14
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Lycksele / Umeå
    Inlägg
    1 230
    Gallerna som sitter på instrumentbräda är bara att lyfta loss sen sitter högtalarna fast med 2st skruvar. För att få loss gallret för 6x9orna så måste du skruva loss några skruvar, vet inte hur högtalarna sitter fast men tror inte att det är så svårt att ta bort dom.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    aug 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    141
    Bak så är inte det heller någre stort projekt bara att skruva lossa alla torxen som sitter runt gallret sedan fälla ryggstödet och lussa bulten som ryggstödet låser i (tror jag det är) sedan är det bara att ta bort gallret. Nu kommer vi till det pilliga för att få bort alla torxen till högtalren får du nästan ta enbart själva bitsen och en liten skiftnyckel till den ena torxen för du kommer inte in med en hel skruvmejsel. För att sedan få ur högtalaren måste du lirka lite vilket är drygt eftersom magneten från högtalaren har en förmåga att sätta sig i "hålet" eftersom detta är av medtall men det går rätt geschwint.

    /m

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    För att byta högtalare i framdörrarna så måste du ta bort hela dörrsidan. Sitter med sammanlagt 5 torx 2 st under dörren 1 i öppningshandtaget under den lilla plastbrickan å så sitter 2 st i stängningshandtaget som du delar med en mejsel lr liknande. För å få fast högtalarna sen så måste du göra nya hål i dörren för originalhålen passar inte på andra högtalare än saab original men d e 6.5":are som sitter där iaf sen så får du dra egen kabel ut dit sen för d finns det ingen om det inte redan sitter högtalare där.

    Lycka till

    Mvh Robin.

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    1 201
    Citat Ursprungligen postat av Robin_s
    För å få fast högtalarna sen så måste du göra nya hål i dörren för originalhålen passar inte på andra högtalare än saab original
    Eller så skaffar man nya distansringar och monterar sina nya högtalare i dessa så slipper man borra i dörren.
    Sunshine

  18. #18
    Helt original
    Reg.datum
    jul 2005
    Ort
    Uppsala
    Inlägg
    555
    Ja den varianten funkar ju oxå.

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av Robin_s
    För att byta högtalare i framdörrarna så måste du ta bort hela dörrsidan. Sitter med sammanlagt 5 torx 2 st under dörren 1 i öppningshandtaget under den lilla plastbrickan å så sitter 2 st i stängningshandtaget som du delar med en mejsel lr liknande. För å få fast högtalarna sen så måste du göra nya hål i dörren för originalhålen passar inte på andra högtalare än saab original men d e 6.5":are som sitter där iaf sen så får du dra egen kabel ut dit sen för d finns det ingen om det inte redan sitter högtalare där.

    Lycka till

    Mvh Robin.
    Okej, måste man bort med alla handtag o allt elektriskt för att få bort dörrsidan?
    Som vitt jag förstår så är det bara nån form av papp som högtalaren sitter i, är väl inga problem att göra hål i det?
    MVH Patrik
    Saab 9-3 Aero SS -03

  20. #20
    Öppningshandtaget lär du ta lös efter att du tagit lös skruven som håller fast den, bara att bryta lite försitigt, det säger sig själv när du kommer så långt. Sen när du ska tebax med handtaget så se till att staget till handtaget sitter skapligt rätt, sen så trycker man in den bestämnt så att bygeln fastnar på öppningshandtaget.

    Den enda elen som du lär ta lös är ju till baklucke öppningen, lirka lös brytaren men tex en skruvmejsel å ta lös kabeln

    Om du inte har högtalare sen förut i dörren så kommihåg att ta ur täcklocket bakom gallret.

    Sen högtalaren så lär du nog ha en distans annars så tar rutan i, jag tog en 19mm MDF och sågade till en distans, men den skulle ha varit tjockare för att få ut högtalaren närmare högtalargallret (försvinner ju en massa ljud där annars) finns även färdiga distanser att köpa. Men innan du sätter ditt dörr sidan så prova att köra ner fönstret så att det går fritt.

    Koppla in allt å provspela innan du sätter dit dörrsidan, för att koppla in högtalarna så behövs kabelsskor som passar till dem högtalarna som du ska stoppa i, tveksam på att de på orginalkabeln passar. Sitter två för smalla stift, brukar vara ett smalt å ett brett på eftermarknads högtalare.

    Kablarna till högtalarna om du nu då inte hade högtalare där förut finner du till vänster på passagerar sidan. Lär ta lös handsfacket först, sen så sitter "sidan" men en skruv långt ner. Bakom där hittar du två multi kontakter. Kommer dock inte ihåg vilket kablage/kablar det var. Finns väl på den där sidan som någon länka till tidigare. Annars så får du mega upp det mot kablarna i dörren innan du sätter dit dörrsidorna!

    Sen när du ska dit med dörrsidan så se till att piggarna på baksidan löpper in i hålen på dörren. Skruva fast allt du tagit lös
    Saab 9-3 ltt -99 (Steg 3) Koni + H&R
    Mockfjärd Dalarna

Liknande ämnen

  1. Byta högtalare framdörrar NG900
    Av mr.dick i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 18
    Senaste inlägg: 2008-03-10, 01:17
  2. lossa högtalargaller ng900
    Av costello i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2004-12-10, 01:54

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •