Resultat 1 till 5 av 5

Ämne: Avgassystem

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    91

    Avgassystem

    Kikade lite under bil igår..å ser att jag borde byta allt efter katalysatorn.

    Tänkte det kunde vara kul med nån sorts sportigare system, eftersom priserna inte skiljer så mycke. Många system säljs i halvsatser, allt efter kat, men det sitter en flätad del efter katalysatorn..är det nån som vet om den ingår i dom såkallade halvsatserna ?

    Är även tacksam för tips om bra avgas system.

    Bilen är en 9000 2.3T 200hk cse.
    Saab 9000cse

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Bromölla, Skåne
    Inlägg
    148
    Medlem#
    12641
    I regel ingår inte avgaskompensatorn ( den flätade delen ) inte i halvsatssystem. En sådan i någon form bör du inskaffa och montera dit i så fall. Jag köpte ett helt system av SPEEDPARTS (JT helsats med sportkisse) till min förra CSE/200. Många hävdar att dom är helt värdelösa i passform och att livslängden är i det närmsta obefintlig. Jag tyckte dock att passformen vart bra. Monterat och klart helsats på ca 1h av lekman med pallbockar och domkraft tycker jag ändå tyder på skaplig passform.

    Men JT- systemen är ju aluminiserade svartstålsrör så odödliga är dom ju knappast. Men jämförbart med hur länge jag har mina bilar så kan jag leva med det om jag jämför pris mot rostfria system. Dom håller ju BETYDLIGT längre. Men för min egen del anser jag att prislappen är för hög för min del. Så ni som förmodligen kommer att dra en salva om det jag just skrev Jag ser ofta mina affärer i kortsiktigt perspektiv I förhållande till min plånbok.

    Men kika för all del runt lite. Du har ju en mycket välkommen rabatt hos flertalet tuningfirmor som säljer diverse uppgraderingar och reservdelar. För jag antar ju att du är medlem i klubben (STCS) ;-)


    /Mvh Johan
    NG 9-5 AERO XWD Biopower Java
    Nästan fullutrustad..

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    992
    Det finns rostfria system efter kat (också utan flexröret) som inte är så jättedyra. Jag tänker då på tex http://www.a-alt-avgassystem.se/ . Jag kör själv med ett sådant sedan drygt ett år och är mycket nöjd. Det kan tilläggas att det var mycket bra passform på det också.

    /Jonas
    9000 aero -97 (svart) Garaget

  4. #4
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 694
    Citat Ursprungligen postat av Break out
    Det finns rostfria system efter kat (också utan flexröret) som inte är så jättedyra. Jag tänker då på tex http://www.a-alt-avgassystem.se/ . Jag kör själv med ett sådant sedan drygt ett år och är mycket nöjd. Det kan tilläggas att det var mycket bra passform på det också.

    /Jonas
    Försökte köpa ett sånt då jag behövde byta härom året men de hade då slut & skulle inte tillverka nya förrän efter några månader.

    Det blev ett Ferritta "orginalsystem" för mig. Köpte det då billigast på Mekonomen i Sundsvall. Flexröret hade jag bytt något halvår innan.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  5. #5
    Sugmotor
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Sundsvall
    Inlägg
    91
    ah..jo det är den flätade delen..avgaskompompensatorn som är trasigast : )

    jag trodde det var nåt som fångade rörelser från motorn.

    Så man får införskaffa flätan + en halvsats alltså.
    Saab 9000cse

Liknande ämnen

  1. A-Alt. Avgassystem AB, nåt att ha??
    Av mr.dick i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 15
    Senaste inlägg: 2005-09-07, 14:11

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •