Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: turbo vs turbo??

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Norrtälje
    Inlägg
    637

    turbo vs turbo??

    hur mycket bättre är den vattenkylda turbon jämfört med den utan?
    vad är det som blir sämmre på den utan vatten?
    Saab 9000 Griffin 2,3T-94
    Låda trasig

  2. #2
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Hållbarheten är markant mycket bättre på ett vattenkylt turboaggregat än på ett oljekylt.

    I ett oljekylt aggregat är risken för att oljan koksar/kristalliseras mycket högre, när så sker täpps oljekanalerna igen med försämrad (och till slut utebliven) kylning och smörjning. Då skär turbinaxelns lager och du har ett turbohaveri.

    De vattenkylda aggregaten har i princip inga problem med koksning och livslängden är oftast (vid normal körning och skötsel) lika lång som resten av motorn.
    All makt åt Thengil!

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    I princip ingen större skillnad alls i hållbarhet för den som sköter motorn rätt. Men om man inte har tid att "kallköra" bilen efter hårdare körning och inte gillar att byta olja enligt föreskrifter, så tar ett som bara kyls med olja slut långt före vattenkylt.

    Mitt bara oljekylda har gått över 30.000 hårda mil och fungerar än...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  4. #4
    Steg 3 Marcus Js avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    3 716
    Medlem#
    3346
    Så att Saab och hela bilvärlden i övrigt gick över till vattenkylda aggregat var mest en modegrej...?

    Visst finns oljekylda aggregat som håller och fungerar finfint efter 20-30.000 mil, men generellt sett är hållbarheten sämre.
    All makt åt Thengil!

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    maj 2004
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    411
    Är det bara jag som stör mig på "oljekyld"?
    Jag ser det då verkligen inte som att turbo utan vattenkylning är oljekyld, snarare att den är luftkyld, tror inte det är mycket oljan kyler? Oljan är ju till för att skapa en film runt turbons axel istället för ett vanligt kullager?
    Den uppfattning jag fått av icke vattenkylda aggregat på gamla 9000 är att dom håller mycket sämre än vattenkylda, speciellt när det trimmas.

    mvh sundin
    Saab 900 2.3T Steg 3

  6. #6
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av sundin
    Är det bara jag som stör mig på "oljekyld"?
    Jag ser det då verkligen inte som att turbo utan vattenkylning är oljekyld, snarare att den är luftkyld, tror inte det är mycket oljan kyler? Oljan är ju till för att skapa en film runt turbons axel istället för ett vanligt kullager?
    Den uppfattning jag fått av icke vattenkylda aggregat på gamla 9000 är att dom håller mycket sämre än vattenkylda, speciellt när det trimmas.

    mvh sundin
    Nej, luftkylda kan man inte säga, för det är inte mkt som luften kyler. Hade man velat kyla med luften så hade man konstruerat kylflänsar. Alla som läst lite fysik vet att det är en enorm skillnad på gas och vätska att absorbera värme. Självklart har oljan en mkt viktig roll att kyla turboaggregaten!

    Däremot brukar jag undvika att säga vattenkyld resp. oljekyld, för ett vattenkylt agg kyls med BÅDE vatten och olja.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Citat Ursprungligen postat av Marcus J
    Så att Saab och hela bilvärlden i övrigt gick över till vattenkylda aggregat var mest en modegrej...?

    Visst finns oljekylda aggregat som håller och fungerar finfint efter 20-30.000 mil, men generellt sett är hållbarheten sämre.
    Nej, jag har indirekt redan förklart det. Långt ifrån alla står ut med att man måste stå och lalla på tomgång efter hårdkörning, och köper hellre en bil man kan stänga av när man känner för det.

    Rätt behandlad håller de ungefär lika länge. Men självklart är det bättre att ha ett agg som man inte måste vårda lika ömt, det tänker jag inte motstrida.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779
    [quote=Grandmaster-T]
    Citat Ursprungligen postat av "Marcus J":3dwryces
    Så att Saab och hela bilvärlden i övrigt gick över till vattenkylda aggregat var mest en modegrej...?

    Visst finns oljekylda aggregat som håller och fungerar finfint efter 20-30.000 mil, men generellt sett är hållbarheten sämre.
    Nej, jag har indirekt redan förklart det. Långt ifrån alla står ut med att man måste stå och lalla på tomgång efter hårdkörning, och köper hellre en bil man kan stänga av när man känner för det.
    [/quote:3dwryces]

    Hmm, nog måste man kyla aggregat som kyls av vatten också, innan man stänger av, kanske inte i samma grad, men vid hård körning så är det nog rekomenderat att kyla turbon, oavsett kylelement.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    [quote=NiklasO]
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Citat Ursprungligen postat av "Marcus J":2jhom0ob
    Så att Saab och hela bilvärlden i övrigt gick över till vattenkylda aggregat var mest en modegrej...?

    Visst finns oljekylda aggregat som håller och fungerar finfint efter 20-30.000 mil, men generellt sett är hållbarheten sämre.
    Nej, jag har indirekt redan förklart det. Långt ifrån alla står ut med att man måste stå och lalla på tomgång efter hårdkörning, och köper hellre en bil man kan stänga av när man känner för det.
    Hmm, nog måste man kyla aggregat som kyls av vatten också, innan man stänger av, kanske inte i samma grad, men vid hård körning så är det nog rekomenderat att kyla turbon, oavsett kylelement.[/quote:2jhom0ob]

    Absolut är det en god tanke om man vill att grejorna ska hålla riktigt länge även med vattenkyld snurra - speciellt vid riktigt hård körning (precis som du säger). Men lite halvaggressiv körning tål den utan detta förfarande. Vattnet har ju en gynsam självcirkulerande egenskap även efter att motorn stängts av, och därför blir det inte lika mkt koksning.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

Liknande ämnen

  1. Svar: 26
    Senaste inlägg: 2008-05-19, 11:34
  2. Skillnad på turboaggregat Volvo vs. Saab
    Av David_9000cse2,3t-96 i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2005-09-08, 23:13

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •