Resultat 1 till 16 av 16

Ämne: 9-7x V8 vs. XC 90 V8

  1. #1
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Luleå
    Inlägg
    2 422

    9-7x V8 vs. XC 90 V8


  2. #2
    Steg 1
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    1 021
    Trevlig läsning Det är tydligen stort intresse för SAAB-SUV:en på andra sidan Atlanten!

    Mvh
    9-3 SC 2,0T Aero XWD MapTun Steg 1+
    9-3 Cab 2,0t Biopower Aero TX Hirsch
    9-3 Cab 2,8T Aero Hirsch

  3. #3
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 541
    Skönt att höra att alla inte tycker bilen är en "skrothög" som de flesta på detta forum samt de flesta reportrarna verkar tycka.. Kul att få läsa något positivt om den då intrycket man fått hittils från alla källor har varit katastrofalt. Jag tycker det är en snygg bil, o det kan ju bara inte vara "skit" som Saab/gm släpper ut på marknaden.. En värdig konkurrent.. Kul att dom försöker! Hoppas det går bra!!
    -Kan tänka mig äga den :]

  4. #4
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 034
    Hur kan saaben har fler kw och färre hk!?

    Kul o se att någon gillar den
    Hoppas att den kommer till sverige hos saab handlarna!

    /A
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  5. #5
    Helt original
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    666
    Åhh fan....! Det där lät ju helt ok. Kul för Saab i USA, för här hemma blir det nog ingen hitt ändå. Eller...?
    Nu med sprit missil! (9-3 Bio Power)

  6. #6
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    6 984
    Hur det än går så hjälper det ju inte Saab. Det är ju bara om 9-7x drar uppmärksamhet till 9-3 och 9-5 dom det ger positivt resultat. 9-7x är ju till 100% en USA-byggd GM produkt som inte har mycket med Saab att göra. Om nya Cadillacen går bra blir iallafall jag glad då den har mer anknytning till Saab.....
    Fredrik J

  7. #7
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Stockholm, Järfälla
    Inlägg
    4 666
    Citat Ursprungligen postat av Fredrik J
    Hur det än går så hjälper det ju inte Saab. Det är ju bara om 9-7x drar uppmärksamhet till 9-3 och 9-5 dom det ger positivt resultat. 9-7x är ju till 100% en USA-byggd GM produkt som inte har mycket med Saab att göra. Om nya Cadillacen går bra blir iallafall jag glad då den har mer anknytning till Saab.....
    Det är klart det är bra för Saab om 9-7 går bra. Om folk gillar den så får även de andra modellerna uppmärksamhet och fler intresserade potentiella köpare. Bara att få 9-7x besökare till bilhallarna där det står andra saabmodeller är ju oerhört viktigt.
    9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1

  8. #8
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    823
    Så illa är väl det inte med 9-7X + att 9-2X säljer rätt bra i USA. Saab behöver fler modeller även om de bygger på andra modeller. Allra bäst hade det naturligtvis varit om Saab utvecklat helt egna modeller men det kostar för mycket.

    Ingen som gnäller t.ex. på att Volvo delar plattform mm med Ford och Mazda (S40).
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Umeå först, men nu huvudstaden
    Inlägg
    3 523
    Citat Ursprungligen postat av rs_aero
    Så illa är väl det inte med 9-7X + att 9-2X säljer rätt bra i USA. Saab behöver fler modeller även om de bygger på andra modeller. Allra bäst hade det naturligtvis varit om Saab utvecklat helt egna modeller men det kostar för mycket.

    Ingen som gnäller t.ex. på att Volvo delar plattform mm med Ford och Mazda (S40).
    Det är väl för att det är Volvo som utvecklat plattformen?

    Tycker annars att en svart 9-7x med kolsvarta bakrutor och feta fälgar ser riktigt tuff ut
    MVH ErikR
    Min enda bil
    "Åsikter är som rövar. Alla har en och alla tycker att den andres stinker."

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2005
    Ort
    Uddevalla
    Inlägg
    351
    9-2x säljer inte bra, cadillacen är egentligen en SS, på samma sätt som 9-3x är en subaru.

  11. #11
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    775
    Citat Ursprungligen postat av rs_aero
    Så illa är väl det inte med 9-7X + att 9-2X säljer rätt bra i USA. Saab behöver fler modeller även om de bygger på andra modeller. Allra bäst hade det naturligtvis varit om Saab utvecklat helt egna modeller men det kostar för mycket.

    Ingen som gnäller t.ex. på att Volvo delar plattform mm med Ford och Mazda (S40).
    Det är STOR skillnad på att dela en plattform och den maskering som GM sysslar med.

    Exempelvis var ju tanken med 9000 att man skulle dela plattform med Fiat, Alfa och Lancia. Tyvärr gick det i stöpet innan man var helt klara. Men likheterna kan man allt se i vissa modeller. 9-3SS delar ju också plattform med flera modeller i GMs familj. Finns många fler exempel.

    Men att bara byta lite plast och sätta dit ett märke är enligt mitt tycke fel.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  12. #12
    Helt original
    Reg.datum
    sep 2005
    Inlägg
    823
    Citat Ursprungligen postat av NiklasO
    Citat Ursprungligen postat av rs_aero
    Så illa är väl det inte med 9-7X + att 9-2X säljer rätt bra i USA. Saab behöver fler modeller även om de bygger på andra modeller. Allra bäst hade det naturligtvis varit om Saab utvecklat helt egna modeller men det kostar för mycket.

    Ingen som gnäller t.ex. på att Volvo delar plattform mm med Ford och Mazda (S40).
    Det är STOR skillnad på att dela en plattform och den maskering som GM sysslar med.

    Exempelvis var ju tanken med 9000 att man skulle dela plattform med Fiat, Alfa och Lancia. Tyvärr gick det i stöpet innan man var helt klara. Men likheterna kan man allt se i vissa modeller. 9-3SS delar ju också plattform med flera modeller i GMs familj. Finns många fler exempel.

    Men att bara byta lite plast och sätta dit ett märke är enligt mitt tycke fel.
    Jag håller helt med er, jag hade hellre sett Saab utveckla helt egna bilar men vi lever i en verklighet där Saab antingen överlever eller inte och dessa bilar är för den amerikanska marknaden enbart (hoppas jag) och inte till övriga världen. Är detta accepterbart och kan detta hjälpa Saab att öka fösäljningen i USA så är det ok för mig där de kanske inte bryr sig om den ser ut som s*** invändigt och bygger på stenåldersteknik.

    Sen hoppas jag verkligen de gjort mer än bara byt ut plastdetaljer mm. Vad är egentligen skillnaden på att byta plast och byta plast & plåt? Var drar man gränsen för vad som är ett samarbete och vad som bara är ett emblem byte. När jag kör en Focus eller S40 märker jag inte någon skillnad i köregenskaperna/beteende. Är det plåten och instrumentering som gör bilen? Rent generellt är det svårt att känna skillnad på vissa modeller idag tack vare att de bygger på samma plattformar.

    9-2X har väl sålts i drygt tusen bilar per månad de senaste månaderna. Till viss del tack vare personalrabatter men ändå ok, eller?

    P.S. Hade aldrig kunnat tänka mig att köpa vare sig 9-7X eller 9-2X D.S
    9-3 SS Aero -04 Hirsch 240hk/378Nm
    Medelvärde: 0-100=6,8, 0-160=15,36 100-180=12,2, 100-200=17,81, 80-120=4,05, 100-150=6,3, 0-200=25,82.
    BMW 530d Xdrive F11 -12 BSR Medelvärde: 0-100 = 5,70, 0-200 = 22,16, 100-200 = 16,77, 100-150 = 6,35, 80-120 = 3,75

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    975
    Jag hade nog ändå hellre köpt en 9-2x än en impreza!
    Varför, nja visserligen mer subaru än saab- Men samtidigt mer saab än en impreza.
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  14. #14
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Citat Ursprungligen postat av Garmfighter
    Jag hade nog ändå hellre köpt en 9-2x än en impreza!
    Varför, nja visserligen mer subaru än saab- Men samtidigt mer saab än en impreza.
    Bortsett försäljningsvärdet skulle jag välja en 740 GLT -89 före en ny Impreza om jag fick en gratis...
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  15. #15
    Helt original
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Göteborg
    Inlägg
    975
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Citat Ursprungligen postat av Garmfighter
    Jag hade nog ändå hellre köpt en 9-2x än en impreza!
    Varför, nja visserligen mer subaru än saab- Men samtidigt mer saab än en impreza.
    Bortsett försäljningsvärdet skulle jag välja en 740 GLT -89 före en ny Impreza om jag fick en gratis...
    SAAB 9000 Talladega -90 - Såld
    kör nu Ford Ficus hgv -99 1.6

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    784
    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    Hur kan saaben har fler kw och färre hk!?

    Kul o se att någon gillar den
    Hoppas att den kommer till sverige hos saab handlarna!

    /A
    Jag tror att Saab-faktan stämmer.. 224 kW x 1,36 = 304,64hk

    För volvo e de knepigt.. 164 kW x 1,36 = 223,04hk
    Volvon har mellan 231-232 kW...

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •