Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 21

Ämne: SAAB, helt värdelösa dörrlås?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    33

    SAAB, helt värdelösa dörrlås?

    Nu har jag ägt två Saab:ar.. en gammal 9000 -89, och en 900 NG, -94.
    På 9000:en så pajjar plötsligt förarlåset när jag ska låsa upp, det börjar med att det kärvar till lite, så släpper det, och man kan vrida fram och tillbaks utan motstånd, och utan effekt. Efter någon dag så händer precis samma sak med passagerarsidans dörrlås.

    Nu, på min 900:a, så börjar låset till förarsidan plötsligt att kärva när man ska låsa upp. Det går fortfarande att låsa, men att låsa upp går inte längre!

    Vad fan är detta? Är låsen av så jävla dålig kvalitet?
    Vad bör jag göra? Gå till SAAAB och få nytt lås, eller gå till skroten?
    Vill helst inte ha flera nycklar till bilen..

    På förra saaben så gick det att dra ur nyckeln ur tändningslåset när motorn var igång, och det går på min 900:a också! Väldigt praktiskt ibland, men vafan.

    Dessutom går det att starta bilen med en glasspinne...

    Herregud säger jag bara..
    ;-------------------------------------------
    900 V6 -94

  2. #2
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Din yngsta bil är snart 12 år gammal...

    För många år sedan, på den gamla goda tiden, var låsen riktigt, riktigt dåliga. Det gällde såväl SAAB som Volvo, Peugeot och Ford. Nu för tiden är låsen riktigt, riktigt bra.

  3. #3
    Steg 3
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 057
    MIn gamla 900 från 82, där kunde man ta ur nyckeln från tändningslåset medans man körde!! det är grejer de!!
    Numera Golf TSi.
    BMW 120 M -08! Såld

  4. #4

    Re: SAAB, helt värdelösa dörrlås?

    Citat Ursprungligen postat av sunki
    Gå till SAAAB och få nytt lås, eller gå till skroten?
    Vill helst inte ha flera nycklar till bilen..
    Alt 1 Köp lås på skroten, ta med dig det till en låssmed/nyckelaffär så kan han "koda om" låset så att det passar din bef nyckel... Så gjorde jag då jag bytte lås..
    Alt 2 Beställ rätt lås direkt på Saab som passar din nyckel..

    Glöm inte att jämnföra priserna på respektive alt.

    Det är nog bara att finna sig i att gamla bilar går sönder, tyvärr.

    Mvh Jonasson

  5. #5
    Steg 4
    Reg.datum
    jan 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    4 640
    Citat Ursprungligen postat av Ekan
    MIn gamla 900 från 82, där kunde man ta ur nyckeln från tändningslåset medans man körde!! det är grejer de!!
    Det kan man göra på min SAAB 9000 CD som jag kör nu med. Jag tycker det är praktiskt på vintern. Du ställer dig vid en minutenautomat, går ur bilen, låser dörren. Bilen går på tomgång och det sprutar varmluft i den. Samtidigt så kan man flina lite åt killen som försökte öppna dörren och sno bilen som bara stod där och gick. (Ja det har hänt, vid minuten Lövstahallen)
    Det är inte lätt att vara ett pucko...
    Byggde gruvborrmaskiner, stora jävlar. Nu slutbesiktigar jag dom istället...
    Svart SAAB 9-5 Aero Kombi -00

  6. #6
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Citat Ursprungligen postat av mågis
    Det kan man göra på min SAAB 9000 CD som jag kör nu med. Jag tycker det är praktiskt på vintern. Du ställer dig vid en minutenautomat, går ur bilen, låser dörren. Bilen går på tomgång och det sprutar varmluft i den. Samtidigt så kan man flina lite åt killen som försökte öppna dörren och sno bilen som bara stod där och gick. (Ja det har hänt, vid minuten Lövstahallen)
    Cool!
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  7. #7
    Grundladd
    Reg.datum
    sep 2005
    Ort
    Mellan sverige
    Inlägg
    132
    tänk om han hade krossat rutan då o dratt iväg? hehe
    9000 Aero -97

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    apr 2005
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    33
    Ja visst är min yngsta bil snart 12 år.. so what?
    Har aldrig haft någon annan bil där låsen går sönder, och i så tät följd.

    Låset på passagerarsidan börjar kännas trögt dessutom! Så en dag står man väl där och tar sig inte in i biljäveln. *suck*

    Jo, jag kan ta ur nyckeln ur tändningslåset med bilen igång jag med, både på 900:an och 9000:en..

    Tackar för tipsen iaf.
    ;-------------------------------------------
    900 V6 -94

  9. #9
    Steg 3
    Reg.datum
    okt 2003
    Ort
    Lerum
    Inlägg
    3 837
    Citat Ursprungligen postat av sunki
    Ja visst är min yngsta bil snart 12 år.. so what?
    En 12 år gammal är rätt gammal. Jag skulle inte höja på ögonbrynen om ett lås började trilskas. Nä, inte ens om motorn plötsligt en dag började gå illa.

    Jag menade inget illa med att du hade en gammal bil, jag bara konstaterade det. Nu i efterhand kan jag förstå att du kanske tolkade det som att du fick skylla dig själv för att du inte hade en ny bil. Det var inte alls min avsikt. Ber om ursäkt om jag uttryckte mig klumpigt.

  10. #10
    Steg 5 Kongos avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Söderhamn
    Inlägg
    5 581
    Medlem#
    4156
    Jag måste ju faktiskt hålla med... Är det egentligen så konstigt eller hemskt att ett lås, som i genomsnitt används, många, många gånger per dag får för sig att bli sliten efter 12 år?

    säg att du i genomsnitt använder låset 4ggr/dag. Efter 12 år har låset används över 17500 ggr. Är väl rätt ok ändå?

    Kanske om man jämför med ett lås till ett hus eller så, så är det kanske inte så bra, i och med att dom låsen brukar hålla hur länge som helst nästan, men tycker ändå att det är godkänt.

    Att passagerardörren går trögt är kanske inte heller så konstigt. För hur många gånger har det låset används under dessa 12 år? troligtvis inte särskillt många.


    Kan förstå att du är frustrerad, men att säga att låsen är av kass kvalitet vill inte jag riktigt hålla med om. Dessutom så händer ju det här alla bilar, och inte bara saab. (Kan rabbla flertalet exempel om du vill).

    Jag har också haft en 9000 där låsen var svåröppnade/svårlåsta (förarsidan gick bra att låsa, men låsa upp var svårt. Passagerarsidan var tvärtom. Och nyckeln gick att plocka ur tändningslåset med motorn igång på den med). Detta var en -87a, och hade gått ungefär 28000 mil när låsen började dribbla.

    Min nuvarande ng900 -95 som har 23000 mil på nacken och samtliga lås funkar hur bra som helst på den... Den kommer säkert också att börja trilskas en dag, men den dagen den sorgen.

    (Vad gällande glasspinne: Kan du verkligen göra det på din bil? Är ju för övrigt og900 som är beryktade att vara lättstulna på det viset (glasspinne, skruvmejsel, andra nycklar etc, etc) inte ng900 på samma vis).

    Hur du ska lösa detta, så är väl nya lås på saab det som blir bäst antar jag. Det är ju ingen garanti att låsen på skroten inte börjar jävlas efter ett tag också..
    Nuvarande bilar: Saab 9-3X XWD 2.0T BioPower -10 || Saab 9-5 Aero SportCombi -04
    Tidigare bilar: Saab 900 T8 -80 || Saab 9000i -87 || Saab 9-3t SE -00 (T5) || Saab 9000i -88A || Saab 900 SET -95 Kongo Edition -Steg3+

  11. #11
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2004
    Inlägg
    1 790
    vill minnas att de e lite bök emd att byta dem med .. de va längesen ajg gorde de..
    jag har både dyselexi och saab

    livet börjar vid 4000 varv

  12. #12
    Steg 1
    Reg.datum
    nov 2003
    Ort
    Gävle
    Inlägg
    1 893
    Kan väl från egen erfarenhet berätta om t ex Golf I/II och Jetta som har en sinnrik konstruktion på låsen som automatiskt tvingar ägaren att byta med (o)jämna mellanrum. Det blir så pga att en klack i handtaget slits för varje gång du öppnar dörren och till slut kan man inte öppna längre.

    Seat, BMW (m fl) bilar vill ibland inte öppna dörrarna om det är för kallt ute. Tydligen bildas kondens i låshuset som sedan fryser och kopplar ur handtagen helt..

    Så att det är något Saab-specifikt kan jag inte tänka mig. Köp nytt om du vill att det ska hålla...
    SAAB 9-3 SE 2.0T -00 Znyper Edition: B205R + en massa godis. Just nu: 315hp/436Nm
    "Saab gör inga dåliga växellådor. De gör bara lite för trimvänliga motorer..."

  13. #13
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    839
    Nu när vintern börjar närma sig...
    Jag har fått lära mig en gång i tiden att man inte ska ha låsolja i låset. Detta för att då du stoppar i nyckeln i låset så lägger du den mest troligt därefter i fickan som med stor sannolikheet har ett antalgruskorn/smuts o dyl som sedan fastnar i låscylindern nästa gång.
    O att värma i cylinderloppet är väl egentligen heller inte så bra då det sitter gummipackningar där.
    Så det är lite att välja mellan pest o kolera omlåset skulle frysa på vintern
    Saab 900 SE Turbo -96 (19600mil 2008-10-10)

  14. #14
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2004
    Ort
    Herrljunga
    Inlägg
    119
    Jag bytte lås runt om på min 9000. Döm min förvåning när det gick att låsa det nya förardörrslåset med den gamla nyckeln. Som tur är gick det inte låsa upp med den.
    Saab 9000CS 2.3i -92.

  15. #15
    Steg 5 Mackans avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    5 262
    Medlem#
    3186
    Ang 9000: Om det inte är något motstånd så är det antagligen inne i förren felet sitter, ofta blir lederna slitna och då kan metallpinnarna hoppa av, demontera dörrsidan och kolla!
    ///Mackanized
    Tillbaka

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779
    Personligen har jag aldrig använt nyckeln när jag låst upp min bil. Använder bara den fräsiga kontrollen.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

  17. #17
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 030
    Citat Ursprungligen postat av mortimer
    Nu när vintern börjar närma sig...
    Jag har fått lära mig en gång i tiden att man inte ska ha låsolja i låset. Detta för att då du stoppar i nyckeln i låset så lägger du den mest troligt därefter i fickan som med stor sannolikheet har ett antalgruskorn/smuts o dyl som sedan fastnar i låscylindern nästa gång.
    O att värma i cylinderloppet är väl egentligen heller inte så bra då det sitter gummipackningar där.
    Så det är lite att välja mellan pest o kolera omlåset skulle frysa på vintern
    Skaffa fjärrlås .

    Ta loss dörrsidan och spruta låsolja bakifrån nu innan vintern och även lite från utsidan. De första gångerna efteråt så tar du och torkar av nyckeln innan du stoppar in den.
    Ett annat bra tips som alltid funkar om det frusit och som inte skadar låset är att ta en påse varmt vatten och lägga mot låset i 10 sek och sen är det "ba å vrid om".
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  18. #18
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Stockholm
    Inlägg
    8 145
    Medlem#
    8758
    Citat Ursprungligen postat av mortimer
    Nu när vintern börjar närma sig...
    Jag har fått lära mig en gång i tiden att man inte ska ha låsolja i låset. Detta för att då du stoppar i nyckeln i låset så lägger du den mest troligt därefter i fickan som med stor sannolikheet har ett antalgruskorn/smuts o dyl som sedan fastnar i låscylindern nästa gång.
    O att värma i cylinderloppet är väl egentligen heller inte så bra då det sitter gummipackningar där.
    Så det är lite att välja mellan pest o kolera omlåset skulle frysa på vintern
    Det värsta är väl "låsolja" som "tinar" upp låsen, den får låsen att ärga.

    Sedan fins det ju en tätningsklaff i låset för att vattnet inte ska komma in, och så länge den är tät brukar det fungera bra... Vilket tyvärr sällan är så länge.

    Men på mina två föregående bilar använde jag aldrig någon låsolja (efter första låsbytet på förrförra), utan tog smällen när det frös och gick in annan väg (eller värmde nyckeln) för att sedan se till att vattnet torkade ut (småjobbigt), men låsen trasslade aldrig av andra skäl trots många mil. Numera har man ju fjärr, dock...
    9-5 2.3t SC 2005
    9-5 2.3t SC 2000, 60000+ mil
    9000 CSE 2.3T -93
    9000 CSE 2.3t -96

  19. #19
    Steg 1
    Reg.datum
    jul 2003
    Ort
    Amerikatt
    Inlägg
    1 426
    Kolla med Perr, han har personlig erfarenhet av hur SAAB löste problemen med dåliga dörrlås
    Man tog helt enkelt bort dom

    /M
    Har - Audi Q5 S-Line "MuttCab"
    Hade - Saab 9-5 Aero "Grålle"
    Reflections by George Carlin: "Have you ever noticed?
    That anybody driving slower than you is an idiot, and anyone going faster than you is a maniac."

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    jul 2003
    Inlägg
    108
    OBS1!
    Gör så här först, innan man lägger ned en massa pengar o tid på leta rätt på beg lås etc. så gå till en nyckelmakare och slipa upp en ny fräsch nyckel

    Jag kunde dra ur nyckeln ur tändningen på min 9000T 88:a innan, men inte nu, dessutom bråkade dörrlåset innan, men inte nu, och det är nu över 1 år sedan jag lät göra en ny nyckel åt mig.

    OBS2!
    Se till att gå till en nyckelmakare som har en datoriserad nyckel slip, dvs. INTE en sådan som gör en kopia på en sliten nyckel utan kollar bara upp koordinaterna på gamla nyckeln och plockar fram från dataregistret ett nytt fräscht kordinat som gör att du får en perfekt ny nyckel

    Någon nämde att man inte ska smörja låsen pga att smörjmedlet kletar ner nyckeln som i sin tur det fastnar smuts på, skulle vilja råda att man har rena nycklar helt enkelt och gärna drar av nyckeln med fingrarna/liten trasa edyl om det skulle vara så att man går omkring med massa sand edyl i fickorna , det är absolut nödvändigt att olja in låsen för att erhålla lång livslängd

    mvh Michael
    T0006 rök gaJ...
    9000 CSE 2.3T -96
    Tryck på CITERA när du svarar på mina PM, då följer all gammal text med, annars blir det svårt att minnas vad man har diskuterat om när man har kontakt med många!

Liknande ämnen

  1. Varför så värdelösa bensindunkar nu för tiden?
    Av Anders_SAAB i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 19
    Senaste inlägg: 2013-07-26, 21:46
  2. skitkvalitet på saab och värdelösa verkstäder
    Av taxi-lasseman i forum Verkstäder, försäkringar och köpråd
    Svar: 117
    Senaste inlägg: 2008-12-30, 21:28

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •