Resultat 1 till 9 av 9

Ämne: Fuktig luft med "econ" ?

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    maj 2005
    Ort
    Västerås
    Inlägg
    548

    Fuktig luft med "econ" ?

    Då såsen är så dyr just nu så försöker jag köra med econ intryck så mycket som möjligt för att spara några kronor..

    Men jag upplever att luften känns lite blöt eller fuktig ??När jag tex. åker till jobbet vid halv 7 på morgonen eller om det regnar mycket ute, är det lätt att rutan immar igen, hur kan det vara så ? Finns det nå torkfilter som kan vara värt att byta ?

    Och hur programmerar jag så att bilen alltid startas med econ på, istället för auto ??
    Saab 9-5 -01 Automat

  2. #2
    Helt original
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Enköping
    Inlägg
    845
    Om du använder econ-läget så används ju inte torkfiltret i ac-anläggningen eftersom kompressorn inte är inkopplad., dvs du får in den fuktiga luften som finns ute
    Kör 9-5 SC -07 2.3t Biopower och NG9-5 -10 TID4

  3. #3
    Är det inte så att luften bara känns blöt iförhållande til acc:n för att acc:n torkar upp så luften så mycket?

  4. #4
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Kumla..
    Inlägg
    1 235
    Jag körde nästan jämt med ECON på.. hade enbart AC:n på när det var varmt ute..

    Följden blev att jag fick fylla på systemet nu i somras.. AC ska tydligen användas så ofta det går..
    Saab 99 Turbo -78 (Projekttråd)
    Saab 9-3 2.0t -99
    Volvo V50 2.0D -07

  5. #5
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Grästorp
    Inlägg
    1 544
    Lånar tråd då jag har ungefär samma bekymmer.

    Min acc på 9-5 an strular.. Kompressorn går inte alltid igång..
    När jag stått parkerad o det regnar ute så får jag stå o vänta i ca 2 minuter för att rutorna som var fuktfria innan bilen startades ska bli fuktfria igen.. Det är alltså som en "explosion" av fukt när man startar bilen. Framrutan "klenar" igen på 3 sekunder o man känner en doft i cupén av fuktig varm luft..
    ACC:n ska lagas om någon vecka men är det något mer som kan vara fel när det är såpass enormt mycket imma som alstras? I vissa fall får jag köra med max "defroster" på för att inte bilen ska imma igen när jag kör.. Jäkligt irriterande o jobbigt at köra så.. VART kommer all fukt ifrån?

  6. #6
    Citat Ursprungligen postat av Toneloc
    Om du använder econ-läget så används ju inte torkfiltret i ac-anläggningen eftersom kompressorn inte är inkopplad., dvs du får in den fuktiga luften som finns ute
    Torkfiltret som sitter i AC-systemet används för att ta bort fukt ur köldmediat, inte för att avfukta luften.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  7. #7

    Re: Fuktig luft med "econ" ?

    Citat Ursprungligen postat av salkin
    Men jag upplever att luften känns lite blöt eller fuktig ??När jag tex. åker till jobbet vid halv 7 på morgonen eller om det regnar mycket ute, är det lätt att rutan immar igen, hur kan det vara så ?
    Det blir så när du inte kör AC-kompressorn. Även om det inte är varmt ute körs kompressorn för att kyla inkommande luft till under daggpunkten. Under daggpunkten kondenseras fukt ur luften och efter att den kondenserade fukten har dränerats bort värms luften upp igen. Luften som blåses in i bilen är nu så torr att den inte kondenseras på den kalla vindrutan.

    Den fuktiga luften som kondenserar på vindrutan är något man får stå ut med om man är så snål att man använder ECON.

    Citat Ursprungligen postat av salkin
    Och hur programmerar jag så att bilen alltid startas med econ på, istället för auto ??
    Jag vet inte vilken knappkombination det är i en 900, men det står med största sannolikhet i bilens instruktionsbok.
    Saab 9³ SC Aero V6 TX XWD eLSD 2010 Hirsch eSID (som Turbo X men lite bättre och lite ovanligare)

  8. #8
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 557
    Ska man köra med econ måste man vara konsekvent och ha den NÄSTAN jämt på. AC:n producerar kondensvatten väldigt fort, vilket inte är några problem så länge ACC:n är inkopplad eftersom vattnet förblir vätska och rinner bort. Men utan AC:n på måste fukten genom kupén och ut. Så kör man på AC ett tag och sedan trycker in econ, så får man leva i tropisk fukt några minuter, men sedan blir det ju samma klimat som i en vanlig bil utan AC. Fast är det fuktigt väder ute så blir ju alla bilar lite fuktiga inne, och då är det ju en fördel att köra med AC:n på.

    Däremot som påpekats så måste AC:n få gå ibland, för systemet innerymmer inte bara köldvätska utan också smörjmedel. Detta måste cirkulera då och då för att hålla packningarna fräsha. Därmed inte sagt att man måste ha AC:n på jämt. På äldre bilar brukade AC:n inte gå att starta under +4 grader. Det betydde att man inte kunde köra den på vintern. Dessa AC-system började läcka i förtid. Den uppmärksamme kunde dock hitta ett varmgarage och köra AC:n ngn gång i månaden åtminstone, under vinterhalvåret.
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  9. #9
    Helt original
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skärhamn/Tjörn
    Inlägg
    779
    Citat Ursprungligen postat av Grandmaster-T
    Ska man köra med econ måste man vara konsekvent och ha den NÄSTAN jämt på. AC:n producerar kondensvatten väldigt fort, vilket inte är några problem så länge ACC:n är inkopplad eftersom vattnet förblir vätska och rinner bort. Men utan AC:n på måste fukten genom kupén och ut. Så kör man på AC ett tag och sedan trycker in econ, så får man leva i tropisk fukt några minuter, men sedan blir det ju samma klimat som i en vanlig bil utan AC. Fast är det fuktigt väder ute så blir ju alla bilar lite fuktiga inne, och då är det ju en fördel att köra med AC:n på.

    Däremot som påpekats så måste AC:n få gå ibland, för systemet innerymmer inte bara köldvätska utan också smörjmedel. Detta måste cirkulera då och då för att hålla packningarna fräsha. Därmed inte sagt att man måste ha AC:n på jämt. På äldre bilar brukade AC:n inte gå att starta under +4 grader. Det betydde att man inte kunde köra den på vintern. Dessa AC-system började läcka i förtid. Den uppmärksamme kunde dock hitta ett varmgarage och köra AC:n ngn gång i månaden åtminstone, under vinterhalvåret.
    Med andra ord kan det bli dyrare att köra utan AC än med, om nu gasen skulle läcka ut och man vill/måste fylla på nytt.
    Niklas Olofsson
    Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01

Liknande ämnen

  1. oljud fläkten på "econ"
    Av eddy79 i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2010-03-22, 22:10
  2. [LÖST] CEL P0171 "Adaption br/luft,för mager blandning"? NG900 ej turbo
    Av GST Spyder i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 8
    Senaste inlägg: 2008-12-04, 17:36
  3. Hur mår bilen av kall fuktig luft?
    Av bart112 i forum Allmänt
    Svar: 4
    Senaste inlägg: 2006-11-17, 20:06
  4. ACC ger fuktig luft ibland
    Av Mussla i forum Ljud och elektricitet
    Svar: 6
    Senaste inlägg: 2006-06-18, 09:38

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •