har en ng900T satte in en turbotrycksmätare i går och enligt mätaren så laddar den bara 0.5 den ska väll ladda 0.85
vad kan vara fel
har en ng900T satte in en turbotrycksmätare i går och enligt mätaren så laddar den bara 0.5 den ska väll ladda 0.85
vad kan vara fel
saab 900turbo -96
Ingen slang som där är spricka i? Har hänt mig att slangarna mellan IC och Turbo och Turbo och luftfilter har spruckit och det har gett att den går mycket sämre. Men du har inget konstigt ljud när du gasar?
nej inte vad jag har hört
saab 900turbo -96
Provat att byta tändstift ? Kollat så att WG armen sitter på och går som den ska ? Kollat MW (Magnetventil) och DI kassett ?
Mvh Andreas
Medlem: 5750#
Saab 900 Ng 2.3 Turbo Nordic Individuell 408 Hk/542Nm
Har samma problem som dig. Min orkar ladda max 0.6. så om du får reda på svaret på varför du inte har mer så får du gärna dela med dig
Är det original bilar vi pratar om ? eller är det chippad ?
Annars kolla med leverantören av era chipp !
Medlem: 5750#
Saab 900 Ng 2.3 Turbo Nordic Individuell 408 Hk/542Nm
På tal om dåligt ladd så var det väl någon på forumet med en 900 NG som hade kört omkring med bara GLT ! Sen så kollade han i säkringsboxen och fann att det inte fanns någon säkring på platsen som styr laddet ! Det kan vara en sådan enkel sak att det är en säkring som har gått ! Öppna och kolla så att alla säkringar är hela !
Medlem: 5750#
Saab 900 Ng 2.3 Turbo Nordic Individuell 408 Hk/542Nm
Kontrollera och eventuellt justera GLT.
När jag hade 0.2-03 i GLT gick bilen inge vidare.
Niklas Olofsson
Kör/Äger: Svart SAAB 9-3 Aero Coupé MY01
vad ligger ditt glt på ens?
Subaru Legacy
Mitt ligger på 0.4 som max. säkringen har jag kollat. slangen som sitter från AVn till spjällhuset är bytt. magnetventilen är bytt.
Provat med någon kompis DI kassett ? Eller åk ner till din Saab ÅF och fråga om du kan få låna en sådan !
Medlem: 5750#
Saab 900 Ng 2.3 Turbo Nordic Individuell 408 Hk/542Nm
när man släpper gasen så går nålen net till -1.0 oavset växel och fart på tomgån är det -0.7
på 5an i 90 km/h och ca:2000 rpm visar mätaren -0.45
kan det vara så att jag har koplat in mätaren på fel ställe.
bilen är orginal utom luftfilter och avgas
tycken den går mycket bra den är ju inte slå heller
saab 900turbo -96
hur kollar man GLT och hur justera man det.
testade att ta botr slanen i från WG så vid 0.6 dog allt vad laddtryck heter bilen tappade all kraft.
vad har magnetventilen för uppgift ger den inte fult ladd förens motorn är varm.
nålen på mätaren i instrumentpanelen går enhalv milimeter in på det röda
kan det vara så att turbotrycks mätaren jag köpte visar fel
saab 900turbo -96
Magnetventilen är den som faktiskt styr laddtrycket, och APC-systemet bestämmer laddtrycket.Ursprungligen postat av m.turbo
Om du kopplar ur magnetventilen så ska bilen gå på GLT, testa det och jämför om bilen går sämre. Laddtrycksmätaren skall gå precis till det röda original.
Så ska det vara. Det blir undertryck i systemet när du släpper gasen, det är lika dant på tomgång.Ursprungligen postat av m.turbo
Provbyt magnetventil med någon, samt kolla säkringen. Tror du finner felet där. Kolla också wastegatearmen så den inte kärvar eller hoppat loss.
mvh
Fredrik
9-5 2.0t Vector Biopower 2006 aut, Steg 1
kopplade ur magnetventilen och då laddar den 0.3 är det GLT
kollade säkringarna dom var hela om jag kollade på rätt säkringar vilket nr har säkringen jag ska kolla på
saab 900turbo -96
Skruva in wastegate-armen 4,5varv, så hamnar du på lagom GLT, dvs 0,45bar.
Fd SAABar: 900GL -86, 900i snut-edition -87, 900T16 -85, 9000GRIFFIN -94, 900SET -95 Maptun st3, 9-3 2.0t 185hk -00 och 9-5 SC 2,3t BioPower -08 NU: 9-5 SC AERO -06 + 9-3 AERO -02
Skaffade mig en saab 900 2.0T -95 ibörjan av september, och då stannade laddtrycket precis mellan gult och rött.
Sen igår då hände något och nu laddar den max till det gula.
Läste denna tråden att ni pratar om magnetventil, har funderat på att koppla ur den mittersta slangen på magnetventilen och sen se om den laddar in på det gula då för att se om det är magnetventilen som är trasig.
Visst är det den mittersta slangen man ska koppla ur?