Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Trasig AC...

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149

    Trasig AC...

    Tjenare,

    är väl ingen stjärnmekaniker direkt, så jag har följande fråga:

    När jag åkte hem från jobbet idag hörde jag ett svagt skrapande ljud från motorn. Vet inte vad jag ska förklara det som men... det var inget klonkande eller rasslande ljud som har beskrivits när kamkedjan börjar bli dålig. Låter som det kommer vid sidan/under drivremmen (till vänster i motorn).

    Några idéer?

    Har ganska nyligen köpt den, så lite orolig blir man. Har en 9000 cse 2.3 -97 Automat.

    /Jonas

  2. #2
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 854

    Re: skrapande ljud ...

    Citat Ursprungligen postat av jontebus
    Låter som det kommer vid sidan/under drivremmen (till vänster i motorn).

    Några idéer?
    Drivrem eller löphjul till denna kanske?

    Men de sitter på motorns högra sida, sett i färdriktningen alltså.




    (Kanske dags att börja använda styrbord & babord för att minska förvirringen?)


    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149
    Ja.... precis. Bilens högra sida blir det ju... (duh!)

    Drivremmen såg inte helt dålig ut, en del sprickor i kortled eller hur man ska förklara - inte längs med remmen. Skulle vara något löphjul då... svårt att byta, eller?

    /J

  4. #4
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149
    Skulle vilja utveckla hur detta missljud ter sig: tjejen och jag kom fram till att det nog mer rosslar lite lätt från och till, och öppnar jag huven hör man att det kommer från bilens högra sida fram (typ vid drivrem osv).

    Någon som varit med om något liknande??? Bör jag lämna in på service på momangen eller avvakta 2 veckor tills jag har en bildiagnos på Svensk bilprovning bokad?? De lär ju veta vad det är menar jag....

    /Jonas

  5. #5
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 854
    Kom på en sak till; om det bara kommer till & från så kanske det har att göra med när AC-kompressorn kopplar till & från? Den sitter ju högst upp till höger på motorn & syns ganska bra på denna sida.

    Jag hör ett tydligt ljud når kompressorn kopplar i & ur som kanske påminner om det du beskriver.

    Jag vill inte döma ut Bilprovningens bildiagnos men tror att att en van SAAB-mekaniker lättare kan avgöra vad missljudet beror på.
    För lite fikabröd borde det väl få nån sådan att lyssna 30 s på din bil?

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149
    Jo det kan vara så sant det... för ljudet uppstår ALDRIG när jag precis startat och kört en bit, utan efter en stund. Ska kolla upp detta! Tack för hjälpen!

    Kanske kan sätta ACC:n på 28-30 grader, då bör ju inte kompressorn starta ens, och höra om det låter eller ej.

    /Jonas

  7. #7
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 854
    Citat Ursprungligen postat av jontebus
    Jo det kan vara så sant det... för ljudet uppstår ALDRIG när jag precis startat och kört en bit, utan efter en stund. Ska kolla upp detta! Tack för hjälpen!

    Kanske kan sätta ACC:n på 28-30 grader, då bör ju inte kompressorn starta ens, och höra om det låter eller ej.

    /Jonas
    Ännu enklare att trycka in "ECON", då går inte kompressorn igång heller.

    Lycka till!
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  8. #8
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149
    LÄGESRAPPORT:

    Var på tippen igår (innan jag skulle testa köra "ECON"), och eftersom det var mkt kö fick man stänga av - sätta på bilen ett antal ggr innan man fick slängt det man skulle. Innan vi for därifrån KAN det ha rykt från motorn i 5-6 sekunder. MEN det kan likagärna ha varit avgaser från den lätta lastbilen framför oss.

    SÅ idag då... Körde 6-7 mil med AC:n igång, inga problem. Sista biten, testade jag köra utan AC (ECON). Mycket riktigt - inget missljud och ingen kyla. Så när vi for vidare från första stoppet (vidare 2-3 mil) hade jag återigen på "AUTO" med resultatet ingen kyla alls. Detsamma på hemvägen 7-8 mil.

    När jag ställer ner temp. till 17-18 grader, drar fläkten igång för fullt för att försöka kyla ned men det kommer bara luft utan kyla. Fick aningen kallare efter några mil, men det berodde väl snarare på att luften ute var kyligare ikväll...

    SÅ.... vad har gått sönder??? Tar tacksamt emot alla tips, skulle även vilja ha råd om vilket serviceställe i Göteborgsområdet (majorna) som kan rekommenderas vid kontroll/lagning/service av just AC, eftersom jag inte ser något annat alternativ än att det måste lagas på verkstad.

    Tack på förhand!
    /Jonas

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149
    Ingen som har tips på var man kan vända sig med en checkup på AC:n i Göteborg?? (bor i majorna).

  10. #10
    Grundladd
    Reg.datum
    okt 2004
    Inlägg
    149
    yee, yee... ingen som vill svara...har i alla fall kommit fram till att AC'n är paj nu... kommer ingen kyla överhuvud taget och killen på verkstaden sa att antagligen har termostaten till AC'n varit trasig ett bra tag, så till slut pajjade AC-kompressorn (till en sådan grad att det stod metallflisor ut från drevet vad jag kunde se när han visade). Måste åtgärdas - kostnad minst 7000:-. Suger getpung (pardon my french).

    Dock ringde jag bilfirman jag köpte bilen på, och det verkade inte omöjligt att de åtgärdar felet - var ju trots allt bara 2½ vecka sedan jag köpte bilen (SAAB 9000 CSE 2.3 -97). Är detta ett sådant fel de SKA fixa när man köper begagnat??? Vet att jag fick en s.k. trafikgaranti på 3 månader från köp - men det innefattade vad jag förstod att den skulle klara en besiktning på SBP.

    /Jonas

Liknande ämnen

  1. Trasig LMM T7
    Av kimbjo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 13
    Senaste inlägg: 2012-07-30, 23:33
  2. trasig LMM ?
    Av cubix i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2009-06-24, 17:55
  3. Trasig AC
    Av Pajje i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2008-01-31, 23:43

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •