Resultat 1 till 10 av 10

Ämne: Hur justera handbromsen 9-3?

  1. #1
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    24

    Hur justera handbromsen 9-3?

    Handbromsen tar ganska högt upp, hur spänner man den?
    Det finns en wire i mitten under bilen, är det den man vrider på?, eller hur går man till väga???

  2. #2
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    235
    Om du tar bort bakhjulet så finns det ett hål längs ner på trumman där det ser ut som ett litet kugghjul, peta det med en mejsel...uppåt tror jag..
    Så var det då på 900 antar att det är lika här.

  3. #3
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    248
    Det stämmer ganska bra, men det är inte säkert hålet är neråt. Då får du vrida hjulet tills hålet är nedåt. Om du lyser med en ficklampa så ser man kugghjulet man skall peta på. Man ser inte ett runt kugghjul utan man ser det från sidan, man ser alltså tänderna på hjulet. Hoppas du förstår vad jag menar.
    Och man ska rotera det uppåt för att spänna. Ska man släppa på det, om du skulle spänna för mycket, så ligger det en fjäder upptill imellan 2 kuggar på hjulet, man sticker in skruvmejseln under fjädern och petar åt andra hållet, alltså nedåt, fjädern ligger där för att förhindra att det inte släpper av sig självt.
    2010 BMW 320D Touring
    2010 Opel Meriva 1,4T

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    24
    Jag har plockat bort hjulet och sett kugghjulet, men det är lögn i h_lvete att kunna röra på kuggen, se är väldigt svårt att se hur det ser ut.

    Finns det någon som har en bra bild på hur bromsen ser ut, så kanske det klarnar.

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Umeå
    Inlägg
    235
    skulle testa att justera på min oxå, men jag kan inte heller röra på det på 900 gick det mkt enkelt.

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Köping
    Inlägg
    248
    Den enda bilden jag kunde hitta på något som likar vad som sitter där.
    http://www.fotosearch.se/bigcomps/IMP/IMP115/BIK08.JPG

    Om du tänker dig att du står bakom cykeln och tittar på kugghjulet, det är så du ser det genom hålet. Fjädern ligger då tvärs över kugghjulet i en av nersänkningarna på ungefär samma höjd som den översta av "copyright" texten som finns på denna bild.

    Man kan peta det åt ena hållet utan att "lyfta" på fjädern, uppåt och då spänner man. Det är lite bökigt innan man kommit på hur man gör.
    2010 BMW 320D Touring
    2010 Opel Meriva 1,4T

  7. #7
    Steg 3
    Reg.datum
    sep 2003
    Ort
    Kalmar
    Inlägg
    3 954
    Citat Ursprungligen postat av Johcarl
    Jag har plockat bort hjulet och sett kugghjulet, men det är lögn i h_lvete att kunna röra på kuggen, se är väldigt svårt att se hur det ser ut.

    Finns det någon som har en bra bild på hur bromsen ser ut, så kanske det klarnar.

    Såhär:

    (nr 11 är justeringen)




    Mvh /Jonas

  8. #8
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    24
    Tack för bilden!
    Nu skall jag testa om det går att justera....

  9. #9
    Grundladd
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falköping
    Inlägg
    491
    Du får inte ha handbromsen dragen på högsta läget om du ska justera kugghjulet, ha den släppt och spänn några varv för att sedan testa om den tar längre ner.

    Gjorde detta i förra veckan och då var det så att vänster bak så justera man kugghjulet uppåt för att spänna, och på höger sidan så justera jag den neråt...

    Blev kanon för mig iallafall!

    Mvh Fredrik
    9-5 Vector -02
    900 SET Cab -96

  10. #10
    Sugmotor
    Reg.datum
    nov 2004
    Ort
    Skövde
    Inlägg
    24
    Tack för all hjälp nu är handbromsen justerad ordentligt, och den tar på ett par knäpp!

Liknande ämnen

  1. Justera handbromsen
    Av noniz i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2012-10-10, 21:26
  2. Går det att justera handbromsen på ng9-3?
    Av -Rickard- i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 2
    Senaste inlägg: 2012-03-03, 16:13
  3. Justera handbromsen og 9-3-02!
    Av MattA i forum Chassi, bromsar och transmission
    Svar: 10
    Senaste inlägg: 2008-04-16, 18:55

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •