Sidan 1 av 2 12 SistaSista
Resultat 1 till 20 av 23

Ämne: Garrett T25 till TD04HL-15T med #6 avgashus; resultat?

  1. #1
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    233

    Garrett T25 till TD04HL-15T med #6 avgashus; resultat?

    Hej,

    har letat, men hittar inget direkt svar på denna fråga; Har en -94 2,3t 9000 170hk som modifierats till runt 240hk och närmare 400nm med mjukvara, 2,5" efter kat och moddad luftburk. Bilen går hyffsat bra på lägre varv, och riktigt bra kring 3000 varv o. uppåt. Frågan är nu om jag byter min T25:a till en TD04HL-15T med #6 avgashus; på hurudant sätt ändras karaktären i motorn?

    M@s

  2. #2
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 370
    Menar du nu turbobyte utan att ändra programvaran?

    T25:ans nackdel är ju att den inte hänger med och blåser på högre varv. Möjligen upp till 5000 är det bra fart men däröver är det gäspigt. En 15T#6 däremot orkar blåsa lite till.

    Min personliga åsikt vid en jämförelse mellan originalbilarna 200 Hk resp. 225 Hk Saab 9000 är att skillnaden inte är mycket att hänga i granen.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  3. #3
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555
    Inte värt att byta, hade min T25:a uppe över 280hk en gång i tiden.
    Men det vart 18T efter det.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  4. #4
    Sugmotor
    Reg.datum
    dec 2003
    Inlägg
    95
    Jag har aldrig kört med en 15t#6 i en Saab men jag bytte från en T25 till 15t#6 i min gamla bil, en 200sx. Och visst blev det resultat... tycker att det var ganska stor skillnad mellan turbona...

    Det är som cedete säger, att den orkar ju mycket mer på högre varv... förlorar inte lika mycket laddtryck som en T25:a gör... och bra spool-up är det på den turbon också..
    SAAB og9-3

  5. #5
    Grundladd
    Reg.datum
    feb 2005
    Ort
    Ö-vik
    Inlägg
    337
    de rullar en 9000 2,3T här i ö-vik som har bänkat 297 hk med en T25 och den går ruggit bra.... har kört så över ett år och den håller bra!
    Andreas Jansson
    Skoda octavia rs1 -04

  6. #6
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    233
    Låter alltså som att jag inte får bättre segdragning på låga varv med Mitsun, utan vinsten kommer på höga varv. Hmm, då kan det nog hända att jag avvaktar... Det som intresserar mej är främst bottenvrid. Är det kanske så att det är nåt helt annat aggregat jag borde sikta in mej på? Tips??

    M@s

  7. #7
    Steg 1
    Reg.datum
    maj 2003
    Ort
    Helsingborg
    Inlägg
    1 876
    Medlem#
    891
    15#5

  8. #8
    Steg 6
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Mariestad
    Inlägg
    6 784
    Citat Ursprungligen postat av lmfmats
    Det som intresserar mej är främst bottenvrid.
    Men det intresserar inte din växellåda speciellt....riktigt döden för lådan.
    Men jag kan hålla med, duktigt med vrid i botten är rätt trevligt.

    Citat Ursprungligen postat av lmfmats
    Är det kanske så att det är nåt helt annat aggregat jag borde sikta in mej på? Tips??
    Mja nått mindre och smidigare som inte är fööör litet är svårt att hitta.
    Men de är klart, mitsu snurrorna är ruskigt rappa och vill man ha ös i botten men att aggregatet inte dör ut på toppen är ju ett 15T 6# ett bra alternativ.
    9000 aeron:s siffror 350Nm@1850RPM får tala för sig själv

  9. #9
    Individuell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Östersund
    Inlägg
    11 247
    Min åsikt.
    T25 är klart rappare respons
    När TD04 väl vaknar är den mustigare hela vägen upp till varvstopp.
    9000 Aero -91, 9000 Aero -93, 900 T8 -81 , 900 T16 -89, 900 Aero -85, 900 Cab -94, 95 -62, BM425 -59, 9-5 -05, 9-5 Aero -07

  10. #10
    Helt original
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Borås
    Inlägg
    976
    En inverterad fråga då så att säga, köpte igår en 2.3ltt helt standard förutom vad jag tror är en aero styrbox enligt säljaren av bilen. Den verkar gå riktigt och orkar på bra men de kan ju inte vara optimalt eller?
    Jag borde hänga dit en aero(15t) snurra antar jag men vad skiljer mer en 2.3ltt -97 mot en aero när de gäller motorstyrningen, Ev magnetventil - det har jag, Turbon så klart, men spridarna & bränsleregulatorn då?
    Andreas Palm / Borås
    X-saabare kör numera något påställd Subaru Impreza Gt

  11. #11
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 992
    Citat Ursprungligen postat av Laspalmas
    , men spridarna & bränsleregulatorn då?

    Hej !

    Lika.


    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  12. #12
    Steg 1 SS9000Ks avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 769
    Medlem#
    2723
    Snackade lite med ChipMats om T25 vs. 15T#6" och även han sa att skillnaden inte är så stor. Detta gällde hurvida jag skulle byta till en 15T eller ej om jag skulle chippa min 9000 2.0T.
    Entusiastbilen: Saab 9000 CD 2.0T -90
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9-5 SC Aero -04
    När-bil-behövs-bilen: Saab 9000 A50 2.0t -98 Såld

  13. #13
    Individuell mappning TD04s avatar
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    V Götalands län
    Inlägg
    6 992
    Citat Ursprungligen postat av SS9000K
    Snackade lite med ChipMats om T25 vs. 15T#6" och även han sa att skillnaden inte är så stor. Detta gällde hurvida jag skulle byta till en 15T eller ej om jag skulle chippa min 9000 2.0T.

    Vad vill han helst tro?

    1.Att du skall byta till ett 15T#6

    2.Att du skall köpa ett "chip" av honom...

    Mvh TD04
    CH43J6 m.m.

  14. #14
    Steg 2
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Landskrona
    Inlägg
    2 945
    Citat Ursprungligen postat av TD04
    Citat Ursprungligen postat av SS9000K
    Snackade lite med ChipMats om T25 vs. 15T#6" och även han sa att skillnaden inte är så stor. Detta gällde hurvida jag skulle byta till en 15T eller ej om jag skulle chippa min 9000 2.0T.

    Vad vill han helst tro?

    1.Att du skall byta till ett 15T#6

    2.Att du skall köpa ett "chip" av honom...

    Mvh TD04
    Jag uppfattar detta som om det gällde "ny turbo eller inte i samband med chipning" inte "ny turbo eller chipning".
    Bruksbil: Opel Insignia med A20NHT. Busbil: Mazda MX-5 -91
    Största problemet med stämningen på detta forum är det lilla antal personer som ideligen klagar över stämningen.

  15. #15
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    233
    Jo, min ursprungliga fråga gäller nog också "ny turbo i samband med chippning" eftersom jag ju har; faktiskt en "Matsbox" , redan! Om vi går lite lägre ner i systemet då, säg att jag är nöjd med originalsnurran, men byter till 3" downpipe och racekisse; kommer detta att påverka mitt habegär till mustigt lågvarvsvrid?

    M@s

  16. #16
    Steg 5 cedetes avatar
    Reg.datum
    jun 2003
    Ort
    Malmö
    Inlägg
    5 370
    Skruva dit ett 19T#6 och be Mats om ett maxvrid-progg..

    Allvarligt talat är maximerat bottenvrid mycket sällan i fokus bland Saabfolk (av skäl som jonTe nämnt), så det är nog ingen som vet. Över 300 Nm från 1800-2000 v/min är dock mer än de flesta har.

    /jn
    Opel Vectra OPC 2007, motor från Saab Södertälje

  17. #17
    Steg 3
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Falun
    Inlägg
    3 547
    Citat Ursprungligen postat av lmfmats
    Jo, min ursprungliga fråga gäller nog också "ny turbo i samband med chippning" eftersom jag ju har; faktiskt en "Matsbox" , redan! Om vi går lite lägre ner i systemet då, säg att jag är nöjd med originalsnurran, men byter till 3" downpipe och racekisse; kommer detta att påverka mitt habegär till mustigt lågvarvsvrid?

    M@s
    Jag tycker absolut att det i ditt fall känns som att du ska låta origianlsnurran sitta kvar, då du gillar bottendrag (men var försiktig med vxl-lådan ). Ett fullflödesavgassystem är som sagt bästa sättet att gå vidare. Du tjänar över hela registret då, men mest på toppen. Eventuellt kanske du kan uppdatera programvaran för att få ytterligare på toppen sedan. Borde minst finnas 20 kusar till att plocka med ett 3" + rejskatt. Åsså slipper du skaffa turbo och byta den inklusive alla kopplingar och rör till den. Sportluftfilter och borrad box är också ett förslag om du inte redan har det!?
    Har valt att vara begränsat delaktig här på STCS forum, då alla paragrafer inte faller mig helt i smaken. Kanske skriver jag mer under min projekttråd.

  18. #18
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    233
    Tack för det, Grandmaster-T, tror att jag satsar på 3" downpipe med racekat istället för turbobyte nu. Låter ju som om dom flesta är utav samma förnuftiga åsikt här; ingen större idé att byta turbo för mina önskemål. Får sätta in en annons på "köpes racekat" då.

    Vad beträffar luftburken har jag skruvat bort snabeln och borrat ett lika stort hål till bredvid det ursprungliga, så det torde räcka. Kör med original luftfilter för att vara på den säkra sidan vad gäller smuts.

    M@s

  19. #19
    Exceptionell mappning
    Reg.datum
    jan 2003
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    13 134
    Medlem#
    2555
    Du har ju en LTT, bytt koppling?

    Annars lär du få göra det efter byte till nytt 3" framrör.
    http://www.garaget.org/rz
    9-3 Vector SC BioPower -09 Automat med Griffin-front. Har en rolig Cupra Ateca -19 nu.

  20. #20
    Grundladd
    Reg.datum
    apr 2003
    Ort
    Helsingfors
    Inlägg
    233
    Jo jag märkte det redan utan 3" ! Därför böt jag till 240mm kopplingen förra helgen, UTAN att behöva byta det berömda svänghjulet, fast bilen är en -94... Däremot fick jag svarva svänghjulet pga kast och fula hotspots. Lirar kanon nu; kom massor med nybilskänsla tillbaka! Kan ju ha med den nya slavcylindern också att göra, förstås.

    M@s

Liknande ämnen

  1. byta avgashus TD04HL-19T
    Av Miche_a i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2012-05-21, 19:28
  2. skillnad på Garrett TB2531 och Mitsubishi TD04HL-15t 6#
    Av hellas i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2008-10-16, 20:42
  3. TD04HL 15T #5. Wastegate/porta avgashus
    Av Incredibool i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 3
    Senaste inlägg: 2008-10-14, 09:15
  4. Vilka avgashus till TD04HL-15G passar på OG900 org. grenrör?
    Av saab900t8replica i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 7
    Senaste inlägg: 2008-01-30, 23:15
  5. Hur kan man se vilket avgashus man har? TD04HL-15T
    Av Jivemo i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 5
    Senaste inlägg: 2005-05-10, 12:04

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •