Resultat 1 till 19 av 19

Ämne: ng900 läcker mystiskt vatten.

  1. #1
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788

    ng900 läcker mystiskt vatten.

    Min bil har fått fnatt. Den säger att man ska fylla på kylarvätska hela tiden men ingen vätska försvinner och kärlet är fullt (till strecket vid kall motor). Men när man kört med bilen så börjar det droppa vatten underifrån. Droppar från "vattenavledaren" på torpedväggen (46 32 972 i EPC) där rören till/från ventilationen går in/ut, och när man gasar så droppar det mer. Men det är bara här det droppar. Vet inte vad detta kommer sig eller vad det är för vatten som droppar. Detta problem uppstod när jag bytt vattenpump. En annan sak som är konstig är att vattnet i expansionskärlet är alldeles smutsigt trots att det inte varit i systemet i mer än 2-3 månader. Börjar bli less på detta och vet inte vad jag ska göra.

    Har någon lust/kunskap att hjälpa mig?

    Mvh Daniel

  2. #2
    Steg 6
    Reg.datum
    dec 2004
    Ort
    Örebro
    Inlägg
    6 419
    De låter som om du har en läcka på slangarn till ditt värme paket eller kanske till och med läckage på värme paketet.
    Gör ett tryck test av kylsystemet och kontrolera var de läcker någon stans.

    Är de någon form av vit rök när du kör med bilen?
    Om du har de så kan de vara så att topp packningen är dålig.

    luktar de avgaser från kylarvätskan?
    Kör nu en 9-5SE 2,3t -01 som kommer att ändras lite innan jag är klar!
    Körde denna innan!

  3. #3
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788
    Vet inte om det luktar om kylarvätskan men så som tjejen kört så borde topp-packningen ge sig snart. Men det ryker ingenting om bilen.
    Vart sitter värmepaketet och vad är det förnått? E de de med alla värmeväxlare? Ett art-nr i EPC går bra.

  4. #4
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788
    Någon som vet vad det kostar att kolla upp det och eventuellt byta det?

  5. #5
    Kolla slangarna till och från värmepaketet , sitter slangar från motorn in till kupén. De ska vara två slangar en ganska grov och en lite mindre.

    Nu vet jag inte riktigt vart värmepaketet sitter i 900 NG men på vissa bilar (Peugeot 205 GTI) sitter det under ratten , då kan man kolla om det finns blöta fläckar som droppar från värmepaketet !

    Är det mycket vatten som försvinner eller ?

  6. #6
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788
    Jag har kollat kontinuerligt och jag behöver aldrig fylla på längre för det är alltid fullt. Men ändå skriker den om kylarvätska i tid och otid. Men att det droppar gör mig orolig. O dessutom att vattnet i kärlet är smutsigt. Så smutsig kan ju inte en sprillans ny vattenpump vara eller? Som sagt, jag känner ingen avgaslukt därifrån men det smakar ju åt det hållet. Ska ju smaka lite sött engentligen eller?

  7. #7
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788
    upp

  8. #8
    Individuell mappning
    Reg.datum
    feb 2003
    Ort
    Timrå
    Inlägg
    12 903
    Kan det inte vara en kombination av olika saker?

    Skitig kylvätska har fått nivågivaren att kärva ihop & därmed visa låg nivå trots att nivån är OK.

    Att du inte behöver fylla på tyder väl på att det som droppar under bilen inte är kylvätska uten tex kondensvatten från AC:n.
    9000 2.3t A50 -97
    .."If builders built buildings the way programmers write programs, the first woodpecker that came along would destroy civilization."

  9. #9
    Tänkte precis föreslå att du kanske tömmer kylsystemet och tvättar ur kylbehållaren och fyller upp systemet igen med nytt och fräscht kylmedel

  10. #10
    Steg 1
    Reg.datum
    jan 2003
    Inlägg
    1 031
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Tänkte precis föreslå att du kanske tömmer kylsystemet och tvättar ur kylbehållaren och fyller upp systemet igen med nytt och fräscht kylmedel
    Töm ut allt gammalt, fyll på med vatten och kylarrengöring och kör ett tag med det så det hinner lösa upp lite skit. Töm ut och fyll på med rätt blandad glykol.

    Töm inte bara ut den gamla glykolen på marken då den är ganska giftig och miljöfarlig. Lämna den på en miljöstation eller liknande.
    9-5 2,3t -02
    9-5 2,0t -02

  11. #11
    Hur tömmer man hela kylsystem på en 900 NG ? Det finns väl någon avtappningskran under bilen ? Man får väl åka till en mack och hissa bilen Finns det någon bättre kylvätska än den som säljs på vanliga mackar ?

  12. #12
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hur tömmer man hela kylsystem på en 900 NG ? Det finns väl någon avtappningskran under bilen ? Man får väl åka till en mack och hissa bilen Finns det någon bättre kylvätska än den som säljs på vanliga mackar ?
    Tror det sitter en Grön kran under kylaren vänster fram.

    Se till så att motorn inte är varm då du kan bränna dig om du får kylarvattner över dig.

  13. #13
    Hur sköljer man ut ett kylarsystem ordentligt i en 900 NG ? Öppnar och fyller på om och om igen ?

  14. #14
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 888
    prov tryck systemet int emer med det ser du ingen läka och du kan ute sluta topp locks packningen så lägker det i värme paketet med all sanolikhet

  15. #15
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 888
    Citat Ursprungligen postat av SuperFaCeR
    Hur sköljer man ut ett kylarsystem ordentligt i en 900 NG ? Öppnar och fyller på om och om igen ?
    jag öppnar avtappningen och soppar ner en vatten slang i på fyllningen och startar bilen

  16. #16
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788
    Ser ju inga avlagringar runt toppen eller däromkring så den kan jag utesluta. Får se till o pallra mig iväg till Saab nån gång då. Hellst innan vintern.. brr..

  17. #17
    Helt original
    Reg.datum
    mar 2004
    Ort
    Gôtlaborg
    Inlägg
    788
    Tack för alla svar förresten.

  18. #18
    Steg 6
    Reg.datum
    sep 2004
    Ort
    Vänersborg
    Inlägg
    6 888
    jag svängde bara in och låna inga problem alls

  19. #19
    Citat Ursprungligen postat av WannabeeGBG
    Ser ju inga avlagringar runt toppen eller däromkring så den kan jag utesluta. Får se till o pallra mig iväg till Saab nån gång då. Hellst innan vintern.. brr..
    Vad smakar vätskan som droppar?

Liknande ämnen

  1. Läcker in vatten
    Av rgolsson i forum Allmänt
    Svar: 12
    Senaste inlägg: 2005-12-21, 12:13
  2. Vatten läcker, ng900 -98
    Av WannabeeGBG i forum Motor och motorstyrning
    Svar: 9
    Senaste inlägg: 2005-08-22, 08:05

Behörigheter för att posta

  • Du får inte posta nya ämnen
  • Du får inte posta svar
  • Du får inte posta bifogade filer
  • Du får inte redigera dina inlägg
  •